Ai, roest...

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

Dag busgenoten,

Tussen de dagelijkse bezigheden door heb ik wat aan de bus kunnen doen.
Soms denk je dan wel eens dat het bezitten van een T3 een sadomasochistische bezigheid is.

Ik had het plan om dit paneel er even tussen te lijmen...
D7446C4D-7BFA-4A06-AF8B-03ED6FD2F3DF.jpeg
Maar wat je tegen beter weten hoopt om niet tegen te komen, ontdek je natuurlijk wel wanneer je wat plaatwerk verwijdert.
Onderkant b-stijl was wat verrot, heb ik weggeslepen.
C44AC8A0-8941-4512-AE64-CAE97E6E9087.jpeg
Beter laten lassen denk ik?

Dan blijkt stuk dat aan de b-stijl vast zit ter ondersteuning van wielkastrand ook rot te zijn. Achter de carrosseriekit. Ik heb een roterende straler besteld om de kit te verwijderen. Kan iemand mij vertellen of dat “driehoekje” dat doorgerot is b-stijl zelf is of niet officieel deel uitmakend van de b-stijl? Het vormt een geheel met het smalle paneel aan de buitenkant van de b-stijl (het is dus in feite deel van het smalle paneel).
D8F768B0-9777-4DB2-B3C9-819A9FB94877.jpeg
FA0F7C97-C3A6-47E7-B2A2-B6B6A353DD96.jpeg
Dit is denk ik wel te verhelpen met carrosserielijm.
Maar ik ben bang dat ik de wielkastrand ook moet vervangen.
En dat ik het smalle paneel op de b-stijl tot bovenkant wielkastrand moet vervangen.
Het nieuwe stuk paneel dat ik kocht is dan nutteloos. Dat bekijk ik nog even.

En dan is er aan de c-stijl ook wat rot. Is dit c-stijl zelf, of zit het rotte stuk aan c-stijl vast?
Rand met de naad heb ik zolang laten zitten om later de afstand tussen vloerrand en nieuwe paneel goed te krijgen.
2A10A4B3-756A-4B39-BC52-85F54A330598.jpeg
Ik ben inmiddels een beetje van de schrik bekomen en wil deze plekken goed aanpakken. Echt gelukkig voel ik me nog niet :) .

Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.

Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1259
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door Ewout »

Maar wel goed bezig! Een haakse slijper is een levensgevaarlijk apparaat als het op meerwerk aankomt, maar je lost het wel structureel op. Douwe cs weten vast alle antwoorden op je vragen.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991

Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

Over de b-stijl; wat hier is weggeslepen maakt uit van de b-stijl. De b-stijl heeft een binnenzijde en een buitenzijde. Die zijn aan elkaar gepuntlast (neem ik aan). Je kunt de naad zien tussen voorkant en achterkant. Dat weet iedereen natuurlijk, maar ik niet... Zo’n buitenkant van de stijl kun je nog in zijn geheel kopen. Moet je wel behoorlijk wat voor neerleggen.

Hier een afbeelding van de buitenkant b-stijl;
450551FD-9D8C-4415-A767-3701F2FC7DD4.jpeg
Ik ga aan de b-stijl niet lijmen, maar laten lassen.

Als reparatiestuk wil ik dit nemen (50 cm. hoog, tot aan de wielkastrand). Dit is een vb. afb. van een deel voor de rechterkant van de auto.
0AE64451-EEC0-4A65-8EA2-37E705FA4248.jpeg
Er zal dan een stuk ijzer bijgeknutseld moeten worden om roeststukken aan de b-stijl te vervangen.

De reden zie je hieronder. Ik heb naar beneden en naar boven gefotografeerd. Van bovenaf kan iedereen een kijkje nemen bij zijn eigen bus door het rooster van de luchtsleuf te verwijderen.
B151A83A-C1F1-4955-BF67-E71776A56AF8.jpeg
Naar beneden gefotografeer door sleuf:
4BEF8E00-249F-4640-A7D2-D36ADD9486EA.jpeg
Naar boven gefotografeerd vanuit onderkant die weggeslepen is:
F84682D4-14A0-482C-A432-464BCDA4679B.jpeg
Aan buitenzijde b-stijl had ik de roest in feite al geconstateerd. Toen ik de stijl van binnenuit bekijk snapte ik pas hoe het in elkaar stak. Zie foto van bericht eerder: download/file.php?id=46475

Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.

Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

foto's van deze reparatie aan de Rooie, staan in het topic van de Rooie is weer wakker.
Ook hoe dit gerepareerd is.

Theo

Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Als je gaat laten lassen kun je beter met de lasser bespreken welk plaatwerk hij wil gebruiken. Niet al het plaatwerk is dezelfde kwaliteit. Goedkoop plaatwerk pas maken etc. Kost meer tijd en dan win je dus weinig tot niks op de kosten.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia

Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

@Theo; dank je, daar krijg ik zeker een goede indruk: viewtopic.php?p=280833#p280833 . Bij jou was de b-stijl net even wat beter dan bij mij, maar wel ongeveer zelfde aanpak nodig.
B-stijl is gelast, wielkast-rand verlijmd als ik het goed zie.

@Klaas; neem ik mee.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.

Plaats reactie