kunststof roosters

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Dave te E
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:30

kunststof roosters

Ongelezen bericht door Dave te E »

Hoi,

ik heb de kunststof-roosters van mijn bus afgehaald (twee gril-roosters aan voorkant, en twee lucht-roosters aan beide zijkanten). Ze zijn door de jaren heen verweerd en vertonen allerlei tinten grijs/zwart en plekken etc. Wat zou de beste oplossing zijn om ze weer mooi zwart te doen worden? Goed ontvetten en een zwarte spuitbus of heeft iemand andere een betere tip??
Ik heb een of ander ' smeer-goedje' gekocht (Simoniz - bumper restorer) maar dat pakt niet op de kunststof roosters..

Dank voor de tips bij voorbaat!
groet, dave

PS Ik wil als nieuweling graag enkele fotos van onze bus plaatsen maar moet deze qua formaat eerst nog even aanpassen, dus dat komt nog!
Dave
Westfalia Joker
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Olaf »

Hallo Dave,

Goed ontvetten met bv thinner, kunststofprimer er op en met mat of zijdeglans zwart aflakken [[thumbup]]

Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Dave.
Ik wrijf elk kwartaal het plastic en rubber in met zonnebloemolie. Daar worden ze weer helemaal zwart, sterk en soepel van en voorkom je uitdroging door weer, wind en zonnestralen. Nadat het dan een weekje heeft kunnen intrekken, was ik het met shampoo en wrijf ik het in met bijenwas. Dan doe ik ook maar meteen alle naden in de was met de hoop dat ik er nooit roest krijg...
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
spridget
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 okt 2008 20:56

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door spridget »

ik heb ze net met motip plastic primer en erna met semi gloss zwart gespoten ik vind het resultaat erg mooi, ja het glimt maar meer met een soort plastic glans en niet té. deze verf droogt ook erg snel
Groeten Eric

t3- td - jx
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door luizenbos »

hallo dave [[thumbup]]

Ik heb gisterenmiddag toevallig het zelfde gedaan :buiken: schoomaken met jif of thinner ik gebruik valmaplaticolor er zit een sponsje op dus makkelijk . ik gebruik het voor de spiegels bumberhoeken grillen en rubbers 2x insmeren desnoots 3 na het drogen daarna inspuiten met siliconenspray navrijven met een doekje klaar zo makkelijk je kan er gewoon opwachten :mrgreen: let op :!: alleen zwart er zijn meerdre kleuren

groeten frits [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag forummers
Siliconen spuitbussen worden geweerd uit de carrosserie-werkplaats,omdat deze het spuitwerk helpen mislukken.
Om de plastieken carrosseriedelen en andere zwarte stukken praktisch onderhoudsvrij te
maken,is er wel eerst heel wat werk aan.
Een voorbeeld,hoe het ook kan...
Bij mijn T3 ben ik destijds enkele dagen aan die plastieken stukken bezig geweest,maar het loont de moeite.
Naar mijn idee zijn de originele roosters uit verschillende soorten plastic gemaakt,waarbij de onderste rooster slechter bestand is tegen thinner dan de koplampenrooster.Daarvoor dient dus voorzichtig worden omgesprongen met het ontvetten en spuiten.Mijn eerste onderste rooster is op de vuilbak beland...door wegsmelten door gebruik van thinner.
Mijn werkwijze was destijds de volgende:
-De roosters met alkalische reiniger afwassen en daarna afspoelen ,onder de douche.
-Met fijne Scotch-Brite matzetten.
-Ontvetten met plastic-ontvetter.
-Spuiten van een Ik plastic primer met spuitpistool en 24 uren laten drogen.
-Spuiten van 2 K vullende grondverf.
-Licht schuren met nat P800 en P1200.
-Ontvetten en ontstoffen met kleefdoek.
-Om de satijnglans te bekomen,mengde ik een verdunde basislak samen met 1/3 2K-verharder.
-Dan 3 lagen van deze voornoemde lak met lange uitdamptijden.
-De roosters werden daarbij vertikaal opgehangen,om ev. geen verkeerd ogende lopers te creeëren.
-Zo werden ook de deurklinken en achterste luchtroosters gespoten.
-De bumpers zijn eerst gespoten in 2K-epoxy,daarna 2K grondverf,schuren ,een basislak en dan nog eens voorzien van 2K vernislagen,waarbij de vernis +-30% gematteerd werd.
Heel wat werk en zeker niet goedkoop,maar zeer onderhoudsvriendelijk;ook na jaren.

Afbeelding


Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Dave te E
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:30

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Dave te E »

Dank voor de reactie's! Ik ga er mee aan de slag..

groet, dave
Dave
Westfalia Joker
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Cees »

vwt3fan schreef:Hoi Dave.
Ik wrijf elk kwartaal het plastic en rubber in met zonnebloemolie. Daar worden ze weer helemaal zwart, sterk en soepel van en voorkom je uitdroging door weer, wind en zonnestralen. Nadat het dan een weekje heeft kunnen intrekken, was ik het met shampoo en wrijf ik het in met bijenwas. Dan doe ik ook maar meteen alle naden in de was met de hoop dat ik er nooit roest krijg...

Ik heb het zelfde effect met gekookte lijnolie, echter omdat dit goedje dikker is als zonnebloemolie blijft het er langer op zitten :mrgreen:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Dave te E
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:30

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Dave te E »

Dank voor alle tips..ik heb (denk ik) voor de makkelijke / snelle optie gekozen:
schuren, grondlak gespoten en met mat zwart afgelakt. Materiaal (spuitbus) van de Praxis en als beginnende klusser ik ben tevreden met het resultaat. Wellicht blijkt het over een paar jaar niet heel bestendig..dat zien we dat wel weer! :wink:
Dave
Westfalia Joker
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door krisg »

Zijn die roosters eigenlijk af fabriek gespoten of is het "gewoon" zwarte plastiek ?

Ik veronderstel dat dezelfde behandelingen kunnen gebruikt worden voor de "spoiler"-stukken van bvb bijna-onze Atlantic ?

Kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Dave te E
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2010 16:30

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Dave te E »

..weet ik niet eigenlijk. Ik had er voor het spuiten een stukje af kunnen peuteren met een mesje of zo om te kijken of het hele materiaal 'massief' zwart is of alleen gespoten aan de buitenkant..je begrijpt dat ik er nu niet meer met iets scherps in de buurt kom!
Dave
Westfalia Joker
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Hi Dave
Ik heb mijn bumpers,roosters,spiegels,grille,deur krukken ook met een huis/tuin en keuken spuitbus van de schilder ( Motip) gedaan,dit zit er alweer een paar jaar op (zelfs een motorblok van mijn A Ford heb ik hier mee gedaan) niks mis mee [[thumbup]]
Ook alle plaat delen van de CU motor :mrgreen:
Groeten
Henk [[toast]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
spridget
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 okt 2008 20:56

Re: kunststof roosters

Ongelezen bericht door spridget »

net mijn bumpers weggebracht om te laten poedercoaten, voor 50 euro weer mooi strak
Groeten Eric

t3- td - jx
Plaats reactie