Niet meer lassen?
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Niet meer lassen?
Hm, vreemd.
Maar het klinkt plausibel, of het werkt bij T3's?
Het artikel
http://beakerbus.nl/files/lijmenCarrosserie.pdf
Maar het klinkt plausibel, of het werkt bij T3's?
Het artikel
http://beakerbus.nl/files/lijmenCarrosserie.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Niet meer lassen?
Gelukkig hebben wij Douwe nog.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Niet meer lassen?
Er word natuurlijk steeds meer kunststof gebruikt, en daar valt weinig aan te lassen natuurlijk.
Er zijn ook steeds meer spulletjes waar je metaal prima mee kan lijmen, en dat leverd weer minder brandgevaar. Tijdens las werkzaamheden wil er nog wel eens wat in de brand vliegen, zelfs een halfuur na het lassen.
Er zijn ook steeds meer spulletjes waar je metaal prima mee kan lijmen, en dat leverd weer minder brandgevaar. Tijdens las werkzaamheden wil er nog wel eens wat in de brand vliegen, zelfs een halfuur na het lassen.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Niet meer lassen?
Maat van mij is schade herstellen bij BMW. Het isndaar al jaren een combinatie van lijmen, lassen en verbinden. Niet alleen gaat het om kunststof maar ook om aluminium, carbon en andere materialen doe verbonden moeten worden. Hier is toch ook al eerder in een draadje dit langsgekomen?
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Niet meer lassen?
Mogelijk.
ik heb even gezocht en dit kwam terug op lijmen & verbinden:
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... en#p129778
ik heb even gezocht en dit kwam terug op lijmen & verbinden:
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... en#p129778
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- adri
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 13 nov 2009 19:41
- Locatie: Zaandam
Re: Niet meer lassen?
Hallo,
Heb ik net een lasapparaat, lekker dan ! En wat is er gebeurd met het klinken en poppen ?
Groet,Adri
Heb ik net een lasapparaat, lekker dan ! En wat is er gebeurd met het klinken en poppen ?
Groet,Adri
Was alles maar zo hard als m'n T3 !
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Niet meer lassen?
Ja het is al eerder aan bod geweest om met name de voor bumper te lijmen.
En er zijn wel meer delen die voor het lijm proces in aanmerking komen.
Tijdens het vervangen van plaatdelen bij de Rooie, hebben we serieus er over gedacht om delen te lijmen.
Hebben er van af gezien omdat het proces van lijmen in een keer goed moet gebeuren.
Dus plaatwerk corrigeren als het niet goed uitkomt, is er dan niet bij.
Maar bij de voor bumper zal het goed kunnen, om te lijmen.
Theo
En er zijn wel meer delen die voor het lijm proces in aanmerking komen.
Tijdens het vervangen van plaatdelen bij de Rooie, hebben we serieus er over gedacht om delen te lijmen.
Hebben er van af gezien omdat het proces van lijmen in een keer goed moet gebeuren.
Dus plaatwerk corrigeren als het niet goed uitkomt, is er dan niet bij.
Maar bij de voor bumper zal het goed kunnen, om te lijmen.
Theo
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Niet meer lassen?
Ik hoorde van het proces door Hans hier op het forum. Ben toen wat gaan onderzoeken en heb uiteindelijk op een paar bussen laatst wat geplakt. Voordeel is wanneer je een langere plaat moet vervangen (bv de linker onderrand), je het risico van krom trekken niet meer hebt. De lijm is best duur, dus ik las nog steeds liever delen. Het lijmen is zeker een prima alternatief, alleen zorgen voor een goede voorbereiding.
jochem
jochem
Re: Niet meer lassen?
Ik heb wel stukken met tec7 ge lijmt, gaat al een speer. En na 3jaar zit het nog perfect
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Niet meer lassen?
Ik heb een paar jaar geleden rechtsachter een deel van het dichte paneel eruit geslepen en er een raamframe ingelijmd.
Dit alles met een industrieele 2-componenten lijm voor plaatwerk. Kost veel en nauwkeurig voorbewerken en je hebt, na het aanbrengen ongeveer 5 minuten om e.e.a. te corrigeren. Het zit nog steeds perfect, voordeel is dat je geen naden meer hebt die kunnen roesten.
Hieronder 2 foto's (vóór en na het lijmen): M.vr.gr.
Willem.
Dit alles met een industrieele 2-componenten lijm voor plaatwerk. Kost veel en nauwkeurig voorbewerken en je hebt, na het aanbrengen ongeveer 5 minuten om e.e.a. te corrigeren. Het zit nog steeds perfect, voordeel is dat je geen naden meer hebt die kunnen roesten.
Hieronder 2 foto's (vóór en na het lijmen): M.vr.gr.
Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Re: Niet meer lassen?
Gewaagd werk Willem, hoe kwam je op het idee?
Groeten,
Rik
T3 2.0CU Westfalia joker 2 1980
Rik
T3 2.0CU Westfalia joker 2 1980
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Niet meer lassen?
Rik,
Om dit stuk goed in te lassen zijn een aantal stukken niet of niet goed bereikbaar
en omdat we dit vaak op de zaak toepassen, zelfs in een offshore omgeving, met goed resultaat dacht ik: "ik ga het gewoon proberen"
De voorbereiding en de temperatuur zijn erg belangrijk.
De mengverhouding gaat automatisch goed met een speciaal patroon en mengtuit.
Kwestie van een niet te dunne rups aanbrengen, direct op de goede plaats zetten, aanklemmen en uit laten harden zonder dat er iets kan verschuiven. Achteraf gezien viel het allemaal best mee en het resultaat is (nog steeds) goed.
M.vr.gr.
Willem.
Om dit stuk goed in te lassen zijn een aantal stukken niet of niet goed bereikbaar
en omdat we dit vaak op de zaak toepassen, zelfs in een offshore omgeving, met goed resultaat dacht ik: "ik ga het gewoon proberen"
De voorbereiding en de temperatuur zijn erg belangrijk.
De mengverhouding gaat automatisch goed met een speciaal patroon en mengtuit.
Kwestie van een niet te dunne rups aanbrengen, direct op de goede plaats zetten, aanklemmen en uit laten harden zonder dat er iets kan verschuiven. Achteraf gezien viel het allemaal best mee en het resultaat is (nog steeds) goed.
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.