Niet meer lassen?

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Hm, vreemd.
Maar het klinkt plausibel, of het werkt bij T3's?
ScreenShot.png
Het artikel
http://beakerbus.nl/files/lijmenCarrosserie.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Gelukkig hebben wij Douwe nog. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door Cees »

Er word natuurlijk steeds meer kunststof gebruikt, en daar valt weinig aan te lassen natuurlijk.
Er zijn ook steeds meer spulletjes waar je metaal prima mee kan lijmen, en dat leverd weer minder brandgevaar. Tijdens las werkzaamheden wil er nog wel eens wat in de brand vliegen, zelfs een halfuur na het lassen.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door insomnia »

Maat van mij is schade herstellen bij BMW. Het isndaar al jaren een combinatie van lijmen, lassen en verbinden. Niet alleen gaat het om kunststof maar ook om aluminium, carbon en andere materialen doe verbonden moeten worden. Hier is toch ook al eerder in een draadje dit langsgekomen?
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Mogelijk.
ik heb even gezocht en dit kwam terug op lijmen & verbinden:
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... en#p129778
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
adri
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 341
Lid geworden op: 13 nov 2009 19:41
Locatie: Zaandam

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door adri »

Hallo,

Heb ik net een lasapparaat, lekker dan ! En wat is er gebeurd met het klinken en poppen ?

Groet,Adri
Was alles maar zo hard als m'n T3 !
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ja het is al eerder aan bod geweest om met name de voor bumper te lijmen.
En er zijn wel meer delen die voor het lijm proces in aanmerking komen.
Tijdens het vervangen van plaatdelen bij de Rooie, hebben we serieus er over gedacht om delen te lijmen.
Hebben er van af gezien omdat het proces van lijmen in een keer goed moet gebeuren.
Dus plaatwerk corrigeren als het niet goed uitkomt, is er dan niet bij.
Maar bij de voor bumper zal het goed kunnen, om te lijmen.

Theo
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Ik hoorde van het proces door Hans hier op het forum. Ben toen wat gaan onderzoeken en heb uiteindelijk op een paar bussen laatst wat geplakt. Voordeel is wanneer je een langere plaat moet vervangen (bv de linker onderrand), je het risico van krom trekken niet meer hebt. De lijm is best duur, dus ik las nog steeds liever delen. Het lijmen is zeker een prima alternatief, alleen zorgen voor een goede voorbereiding.

jochem
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door Cees »

Ik heb wel stukken met tec7 ge lijmt, gaat al een speer. En na 3jaar zit het nog perfect
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door who2010 »

Ik heb een paar jaar geleden rechtsachter een deel van het dichte paneel eruit geslepen en er een raamframe ingelijmd.
Dit alles met een industrieele 2-componenten lijm voor plaatwerk. Kost veel en nauwkeurig voorbewerken en je hebt, na het aanbrengen ongeveer 5 minuten om e.e.a. te corrigeren. Het zit nog steeds perfect, voordeel is dat je geen naden meer hebt die kunnen roesten.
Hieronder 2 foto's (vóór en na het lijmen):
IMG_2200k.JPG
IMG_2201k.JPG
M.vr.gr.
Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
theEik
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mei 2015 23:51

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door theEik »

Gewaagd werk Willem, hoe kwam je op het idee?
Groeten,
Rik

T3 2.0CU Westfalia joker 2 1980
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Niet meer lassen?

Ongelezen bericht door who2010 »

Rik,

Om dit stuk goed in te lassen zijn een aantal stukken niet of niet goed bereikbaar
en omdat we dit vaak op de zaak toepassen, zelfs in een offshore omgeving, met goed resultaat dacht ik: "ik ga het gewoon proberen" ;-)
De voorbereiding en de temperatuur zijn erg belangrijk.
De mengverhouding gaat automatisch goed met een speciaal patroon en mengtuit.
Kwestie van een niet te dunne rups aanbrengen, direct op de goede plaats zetten, aanklemmen en uit laten harden zonder dat er iets kan verschuiven. Achteraf gezien viel het allemaal best mee en het resultaat is (nog steeds) goed.

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Plaats reactie