Dehlerdak op ex-BW Syncro bouwen

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Dehlerdak op ex-BW Syncro bouwen

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Zondag kwam ik een heel mooie aanbieding van een Dehlerdak tegen. Kon de verleiding niet weerstaan en 1300km, 18 uur rijden en filekruiper en 2 uur slaap verder had ik het dak thuis los op mijn Syncro liggen.
Net 24 pagina's met zoekresultaten doorgeworsteld maar niet gevonden wat ik zoek: een ombouwverslag van het plaatsen van een Dehlerdak op een standaard bus. Kan iemand mij de juiste richting op wijzen?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sallemanderhof op 19 okt 2016 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Danny
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dehlerdak op ex-BW Syncro bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

http://www.derlandmesserbus.de/vw-t3-sy ... dachumbau/

Om het goed te doen heb je een hele weg te gaan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dehlerdak op ex-BW Syncro bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

1) Dehler dak zit op de dakplaat in de goot gekit. Problemen met roest in de goot van binnenuit en langs de oude kitranden van buitenaf intrekkend vocht. Vooral aansluiting met raam voorzijde, zie de aanpassing van Landmesserbus.

2) Dan nog de versterking van je dakrand. Bij Dehler zit er een extra plaat in de dakrand van voor naar achter, om daar bij te kunnen moet je dakplaat eraf. (bij mijn 16er carosserie zit er een gewelfde versteviging bij de schuifdeur die nu verlengs is en gespiegeld naar de andere kant met een nieuwe dakplaat.)

3) passen, meten, aanpassen, passen, meten, aanpassen raad ik je aan.

4) sommigen plakken hem gewoon met 12 cartouches sika vast werkt ook.

5) eventueel 16"versterkingen inlassen ivm torsiestijfheid van je carosserie nu je de dwarsverbindingen gaat weghalen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Dehlerdak op ex-BW Syncro bouwen

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Inmiddels ben ik bij Benno gaan kijken en laten vertellen/zien hoe hij de ombouw destijds gedaan heeft. Gisteren in Duitsland geweest bij iemand die het aangepaste dakframe van een Dehler te koop had. Boel was zo ontzettend weggerot dat ik het niet heb meegenomen. Ik heb daar wel het frontje van de "tv kast" en Dehler's alternatief voor de b-spant meegenomen:
Afbeelding

Ik ga de originele b-spant nu vervangen door een kokerprofiel van 80x30mm en verplaatsen zodat deze, net als de "spant" van Dehler in de kast valt. De c-spant uit hetzelfde soort kokerprofiel en dan een centimeter of 25 verder naar achteren en dan, net als Benno, een kruis tussen c-spant en rand bij achterklepscharnieren. Doordat het dak dubbelwandig is zit de ronding van de dakplaat (tussen de dakgoot en en de uitsnede bovenop) in de weg.

Afbeelding

Afbeelding
Groet, Danny
Plaats reactie