De bekende roestplekjes rondom

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
Tibet
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018 08:22
Locatie: Maastricht

De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Tibet »

Hi allemaal zal mij ff voorstellen , ben Martin 58 jaar jong en zit na 20 jaar in de zorg gewerkt te hebben al jaren ziek thuis dus 80/100 afgekeurd.
Mijn enigste passie in mijn leven is op dit moment mijn VW T3 camper uit 1986 die ik zo goed als mogelijk probeer te koesteren.
Gelang de jaren zie ik de camper ziende ogen qua body achteruit gaan (roestplekken) mijn angst is dan ook dat wanneer ik er nu niets aan doe het van kwaad tot erger wordt en het door zal gaan roesten met alle gevolgen van dien !
Dit wil ik uiteraard voorkomen, maar mijn Now-How op het gebied van roest behandelen en dit zelf aan te pakken is 0,0 !
Mede door dat mijn financiële situatie (sinds ik thuis zit) er niet beter op geworden is kan ik dit soort klusjes niet meer uit handen geven en ben aangewezen om dit soort onderhoud zelf te doen.
Mijn vraag is dan ook zijn er mensen op dit forum die mij kunnen helpen dit samen aan te pakken , uiteraard tegen een kleine vergoeding of wederdienst, of zijn er mensen die mij tips kunnen geven ?

Mvg. Martin.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Martin,

Iedereen heeft zijn eigen theorie erover, maar volgens mij is het heel simpel. Alle roest verwijderen tot op het kale metaal, eventueel herstellen met vers blik of goede 2K polyesterplamuur, en daarna goede primer en autolak gebruiken. Alle holle ruimtes inspuiten met Mike Sanders Fett en meer kun je er niet aan doen. Ik heb bij aanschaf van de bus alles aangepakt en ik zag nu (7 jaar later) het eerste roestplekje weer verschijnen op een plek die ik vanwege de striping wat minder rigoureus had aangepakt. Hoe ver ga je, dan is constant de vraag met die oude dingen. Ik houd van degelijk, maar hoef niet perse een concourstaatbus.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Welkom Martin,

Welkom!
Helaas is de enige juiste manier het verwijderen van de roestplekken (juist die niet in het zicht zijn) door metaal er uit te slijpen en te vervangen door goed plaatwerk. Helaas kost dat veel geld, ook al doe je het zelf weet ik uit ervaring (goed plaatwerk, lasapparaat, gereedschap, stralen, verzinken, strak maken, spuiten, enz. kost alles bij elkaar veel geld).
Een alternatief is de roest zoveel mogelijk weg te krabben en de plek te behandelen met roestwerende en -doordringende producten, ook al is dat altijd tijdelijk. Maar zo kun je wel nog lang van de bus genieten zonder heel veel direct te investeren.
Er zijn hier genoeg oplap- en restauratieprojecten te lezen (en alles daar tussenin), dus ga er maar voor zitten. :D

Succes!
Eric
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Tibet
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018 08:22
Locatie: Maastricht

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Tibet »

Beste Michel en Eric,

Mag ik jullie bedanken voor deze reactie, het ziet er idd. ernaar uit dat ik mijn angst moet over stijgen en het gewoon moet gaan doen en dan hopen dat het gaat lukken.

Mvg.Martin.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Bob »

Ook een tip; vermeld je woonplaats. Wellicht zijn er mensen in de buurt die niet meteen mee willen helpen klussen, maar die wel even kunnen komen kijken en je van tips voorzien.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Bob schreef: 24 mei 2018 08:50 Ook een tip; vermeld je woonplaats. Wellicht zijn er mensen in de buurt die niet meteen mee willen helpen klussen, maar die wel even kunnen komen kijken en je van tips voorzien.
Wat een goede tip, ik heb het ook meteen ingevuld! [[thumbup]]
Het was even zoeken, maar er staat "Locatie" tussen een lijst bij tabje "Profiel".
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bob schreef: 24 mei 2018 08:50 Ook een tip; vermeld je woonplaats.
Waar zit jij Bob? :buiken:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Bob »

Heb ik iets nodig?
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Bob »

:wink:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Tibet
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018 08:22
Locatie: Maastricht

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door Tibet »

Nogmaals dank voor de bruikbare TIPS !!

Ik kom uit Maastricht jullie zijn altijd welkom...
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: De bekende roestplekjes rondom

Ongelezen bericht door jvl »

Mijn ervaring met dit soort klussen is gelijk aan de jouwe. Niets, dan toch maar aan beginnen of begonnen.
Ikzelf heb nu twee bumpers kaalgeschuurd en opgelapt en rondom mijn bus ook de zichtbare kleine plekken, waar het nog niet te laat voor is/was.
Mijn handelingen:

- Opschuren tot ijzerwerk.
- Alles netjes stofvrij en vuilvrij maken.
- Tanik roest verwijderaar op de restante zwarte korrel in het ijzerwerk.
- Overspuiten met epoxy primer (2k)
- P1000 nat opschuren en poetsen.
- Overspuiten met lak (2k)
- Blanke lak erover.

Zo kan je weer enige tijd verder. Bij de delen waar het niet meer te doen was moet natuurlijk plaatwerk vervangen worden.
Groeten,
Jannes
Plaats reactie