Koelroosters
Koelroosters
Een vraag, het lijkt wel of de koelroosters verkeerd omzitten omdat het nat is in de motorruimte.
De lamellen wijzen naar binnen wat ik vreemd vind omdat het zo juist inregent.
Hoort dit zo of niet? Iemand een tip wat dan te doen tegen de nattigheid bij de achterlichten?
Nico
De lamellen wijzen naar binnen wat ik vreemd vind omdat het zo juist inregent.
Hoort dit zo of niet? Iemand een tip wat dan te doen tegen de nattigheid bij de achterlichten?
Nico
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Koelroosters
Sommige bussen hebben in de plaat onder de roosters (die met het kruis erin) een gat voor waterafvoer.
De lamellen staan naar beneden omdat de lucht daar ook naartoe moet, simpel en logisch.
De lamellen staan naar beneden omdat de lucht daar ook naartoe moet, simpel en logisch.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Koelroosters
Het zijn eigenlijk schoorsteentjes voor warme lucht afvoer bij de luchtboxers
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Koelroosters
nou, eigenlijk zijn het schoorsteentjes voor koele lucht aanvoer bij de luchtboxers.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Koelroosters
Maar wat ik uit jullie antwoorden begrijp is dat dit zo hoort. Doen jullie wat tegen dat regen water wat dan in de motorruimte komt? In de hoeken bij de achterlichten blijft het liggen en met de kabels van verlichting lijkt mij dat niet bevordelijk
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Koelroosters
Het ligt niet alleen aan de richting van de roosters maar ook aan de openingen van de randen van de roosters..
Als je op het forum zoekt.. roosters, slangen, afwatering of zo iets is er een hack te vinden. Het regenwater loopt via de rand/voor van de bus exact naar de roosters. Door een stukje benzine slang (Wat ik ook heb gedaan) tussen rooster en bus in te bevestigen (met tywraps) kan het overgrote water niet meer naar binnen
Als je op het forum zoekt.. roosters, slangen, afwatering of zo iets is er een hack te vinden. Het regenwater loopt via de rand/voor van de bus exact naar de roosters. Door een stukje benzine slang (Wat ik ook heb gedaan) tussen rooster en bus in te bevestigen (met tywraps) kan het overgrote water niet meer naar binnen
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: Koelroosters
Indirect is dat zo. Zodra de bus rijdt, zuigen de schoorsteentjes lucht uit de motorruimte. Die wordt weer aangevuld van onder met koude omgevingslucht. Volgens mij zweeft er wel een plaatje van op dit forum... ergens.w.m.weemhoff schreef: ↑14 jun 2019 01:30 nou, eigenlijk zijn het schoorsteentjes voor koele lucht aanvoer bij de luchtboxers.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Koelroosters
In de ouder bussen zie je onder de roosters profielen, met een gat er in.
Hier kan het water er uit lopen.
De nieuwe uitvoeringen heeft er in het midden geen gat meer in zitten.
Maar wees niet bezorgd, deze plekken geven nooit geen roest problemen of bedrading problemen.
Bij de benzine bus is de rechter kant ook geheel afgesloten en in gebruik voor de lucht aanzuiging v/d motor.
Theo
Hier kan het water er uit lopen.
De nieuwe uitvoeringen heeft er in het midden geen gat meer in zitten.
Maar wees niet bezorgd, deze plekken geven nooit geen roest problemen of bedrading problemen.
Bij de benzine bus is de rechter kant ook geheel afgesloten en in gebruik voor de lucht aanzuiging v/d motor.
Theo
Re: Koelroosters
Misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden. Ben ook al bijna 40...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Koelroosters
Ik heb een stijve plastic folie (schuin) aangebracht tussen het achterspatbord en tot over de rand van de vlakke plaat. Het water wordt dan afgeleid. Daarbij heb ik het rooster rondom dichtgezet met rubber.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Koelroosters
Volgens mij is dat natte onderin vooral het gevolg van regenwater wat achter uit de dakgoot langs het paneel naar beneden kringelt (bij geparkeerde bus). Het rubber moet dan ook aan de achterrand van het roostergat.
Daarnaast kunnen de schoorsteentjes bij wbx en lbx vanwege hun constructie onder het rijden nooit fungeren als afvoer van warme lucht. Er wordt geen onderdruk gecreëerd, vanwege de verbrede achterzijde ten opzichte van de voorzijde zal er altijd een druk worden uitgeoefend. Om een onderdruk te creëren had de vorm andersom moeten zijn, de verdikking voor het rooster. Bij stilstand gaat een verwarmde luchtstroom daar dan wel omhoog.
Daarnaast kunnen de schoorsteentjes bij wbx en lbx vanwege hun constructie onder het rijden nooit fungeren als afvoer van warme lucht. Er wordt geen onderdruk gecreëerd, vanwege de verbrede achterzijde ten opzichte van de voorzijde zal er altijd een druk worden uitgeoefend. Om een onderdruk te creëren had de vorm andersom moeten zijn, de verdikking voor het rooster. Bij stilstand gaat een verwarmde luchtstroom daar dan wel omhoog.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Koelroosters
Het is lucht INlaat. Bij de diesel wordt de linkerzijde gebruikt, bij de wbx de rechterzijde. Bij de diesel zit er zelfs een plastic buis van de luchtfilter tot boven bij het rooster.
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: Koelroosters
Hallo,
Het inlopen van water uit de regengoot als de bus stilstaat, daar had ik een handigheidje tegen bedacht (= de hack waar Ralph naar wijst hierboven).
Ik heb een benzineslang van 8mm diameter met tie-raps aan de achterzijkant en de onderkant van het rooster bevestigd. In de hoek waar de slang dubbel buigt heb ik een klein beetje polymeer-kit gedaan. Daarna het rooster weer in de bus geklemd en de twee schroeven aangedraaid: klaar, en al meer dan 10 jaar geen inlopend water meer.
Vriendelijke groet,
Eric
Het inlopen van water uit de regengoot als de bus stilstaat, daar had ik een handigheidje tegen bedacht (= de hack waar Ralph naar wijst hierboven).
Ik heb een benzineslang van 8mm diameter met tie-raps aan de achterzijkant en de onderkant van het rooster bevestigd. In de hoek waar de slang dubbel buigt heb ik een klein beetje polymeer-kit gedaan. Daarna het rooster weer in de bus geklemd en de twee schroeven aangedraaid: klaar, en al meer dan 10 jaar geen inlopend water meer.
Vriendelijke groet,
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Koelroosters
De plek waar het water op blijft staan is anders net aan de binnenkant van de meest-roestende-naad-van-een-T3... het zal er toch niet mee te maken hebben zeker ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Koelroosters
Die naad zit onder die plaat, zal eerder spatwater/vuil zijn van onderaf. Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen. Ik heb daar geen roest en na de buien van gisteren en vanmorgen ook geen water.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Koelroosters
Bij de Atlantic zit daar geluidsisolatie af fabriek en die houdt vocht vast.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<