Ai, roest...
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Ai, roest...
Dag allen,
Wij hebben plannen om een eigen ontwerp keuken in te bouwen. Ons Westfalia interieur hebben we verkocht en we hebben een brede achterbank gekocht. Mijn vrouw wil wat verder van me af liggen . Daarover (over de keuken) later meer in een nieuw topic.
Nu ben ik een beetje geschrokken van wat ik tegenkom aan roest.
Na de staalborstel er overheen gehaald te hebben zijn er zelfs gaatjes te zien.
Aan de buitenkant ziet het er zo uit.
Daar was ik al een tijd aan gewend. Wat er nog is, is hard en roest niet hard door omdat ik het elk jaar bijhoud met Owatrol c.i.p. . Niet ideaal, maar veel geld uitgeven aan de bus zat er niet in. De voortgang van de roest wordt wel nijpender. Ik hoop dat ik de roest kan vertragen en volgend jaar kijken naar vervanging van plaatwerk. En dan ook flinke roestaanpak + spuiten. Dat was het plan. Wanneer ik bovenstaande foto’s zie, denk ik dat we misschien dit jaar al moeten dokken. Prioriteiten, prioriteiten.. en tijd...
Groeten, Arjan, die aan het bedenken is hoe met tijd en geld om te gaan.
Wij hebben plannen om een eigen ontwerp keuken in te bouwen. Ons Westfalia interieur hebben we verkocht en we hebben een brede achterbank gekocht. Mijn vrouw wil wat verder van me af liggen . Daarover (over de keuken) later meer in een nieuw topic.
Nu ben ik een beetje geschrokken van wat ik tegenkom aan roest.
Na de staalborstel er overheen gehaald te hebben zijn er zelfs gaatjes te zien.
Aan de buitenkant ziet het er zo uit.
Daar was ik al een tijd aan gewend. Wat er nog is, is hard en roest niet hard door omdat ik het elk jaar bijhoud met Owatrol c.i.p. . Niet ideaal, maar veel geld uitgeven aan de bus zat er niet in. De voortgang van de roest wordt wel nijpender. Ik hoop dat ik de roest kan vertragen en volgend jaar kijken naar vervanging van plaatwerk. En dan ook flinke roestaanpak + spuiten. Dat was het plan. Wanneer ik bovenstaande foto’s zie, denk ik dat we misschien dit jaar al moeten dokken. Prioriteiten, prioriteiten.. en tijd...
Groeten, Arjan, die aan het bedenken is hoe met tijd en geld om te gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Ai, roest...
nu dit open is, moet dit aangepakt worden links om of rechtsom.
Nieuw ijzer moet er komen.
Theo
Nieuw ijzer moet er komen.
Theo
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Dag Theo,
Ik geef het door aan de beheerder van de financiën .
Je geeft wel een hele duidelijke richting aan, dat is bij besluitvorming wel fijn.
Groeten,
Arjan
Ik geef het door aan de beheerder van de financiën .
Je geeft wel een hele duidelijke richting aan, dat is bij besluitvorming wel fijn.
Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Je weet het antwoord zelf al.. als dat nieuwe interieur er eenmaal inzit ga je het ijzer niet meer (Structureel) aanpakken...
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Ok ok, ik heb al stiekem gekeken naar plaatmateriaal en Brantho-Korrux maar ik moet het hier thuis voorzichtig voorbereiden... .
Dit moet binnenkort gebeuren en volgend jaar project overspuiten met alles wat er bij komt kijken.
Uitbouwen van het interieur vind ik trouwens niet zo’n probleem, zeker in de toekomst zal het voor ons wat eenvoudiger worden. We doen het Westfalia interieur weg en gaan naar iets kleiners.
Groeten, Arjan
Dit moet binnenkort gebeuren en volgend jaar project overspuiten met alles wat er bij komt kijken.
Uitbouwen van het interieur vind ik trouwens niet zo’n probleem, zeker in de toekomst zal het voor ons wat eenvoudiger worden. We doen het Westfalia interieur weg en gaan naar iets kleiners.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
He Ewout, ik zie dat je in Utrecht woont. Rijd je wel eens rond in het wild, of staat de T3 altijd lekker in de schuur?
Groeten, Ajan
Groeten, Ajan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Hij staat meestal binnen (aan de Gageldijk), dus ik rijd weinig in de stad. Maar ik zal naar alle blauwe bussen zwaaien [[bye]]
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Ik zwaai naar elke T3 als ik in de bus zit.
Mooi plekje daar. En lekker dat hij binnen kan staan. Wij kunnen hem gelukkig op eigen terrein zetten. Een luxe die niet iedereen in Zuilen heeft.
Groeten, Arjan
Mooi plekje daar. En lekker dat hij binnen kan staan. Wij kunnen hem gelukkig op eigen terrein zetten. Een luxe die niet iedereen in Zuilen heeft.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Ai, roest...
Als geld een probleem is, kun je dit zo ver mogelijk schoonmaken, en met Owatrol behandelen. Liefst de gewone Owatrol en dan ijzermenie of Owatrol CIP erover. Daarna Mike Sanders Fett in de holle ruimtes en een dikke laag over wat nu roest is. Dan kun je het nog jaren rekken.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Ai, roest...
Ik kan niet in je portemonee kijken maar daar boven de dorpel zou ik wel behandelen/laten lassen. Als het nu alleen nog de buitenhuid is kom je er goed mee weg als je straks delen van je krikpunt moet vervangen ben je verder van huis. Misschien is het een optie om zelf te spuiten? Binnen achter de verkleding en de vloer maakt kleur verschil toch niet uit en daar onder aan valt light kleur verschil ook wel mee als er dan een keer meer budget is kun je altijd nog laten spuiten.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
We moeten er zeker wat aan doen. Of nu zo goed mogelijk conserveren, of rigoreus verroest plaatmateriaal vervangen. Overspuiten in de goede kleur kan later.
Er gaat een wereld schuil achter roest. Zo ongelooflijk veel is er over te vinden. Alleen al op dit forum.
Voor het conserveren gebruikte ik eerst gewone Owatrol olie, later ben ik overgestapt op Owatrol c.i.p. . Nu lees ik ovr Bratho-Korrux goede dingen. Dat het ik besteld omdat het beter met een 2k lak overspuitbaar is.
Ik twijfel nog of ik de stoute schoenen moet aantrekken en plaatmateriaal zelf ga lijmen. Het schijnt officieel van de r.d.w. niet toegestaan, je moet puntlasjes om de 2 cm. hebben, begreep ik. Zoeken naar deze regel leverde me niets op helaas.
Lijm is net zo sterk als lassen (van naden, constructieve delen blijf ik vanaf) en ik denk dat de naad zelfs beter beschermd is tegen roest met lijm.
Qua budget..we hebben al bijhoorlijk wat uitgaven gedaan, hoe ver moet je gaan he? De grens wordt elke keer weer opgerekt .
Groeten, Arjan
Er gaat een wereld schuil achter roest. Zo ongelooflijk veel is er over te vinden. Alleen al op dit forum.
Voor het conserveren gebruikte ik eerst gewone Owatrol olie, later ben ik overgestapt op Owatrol c.i.p. . Nu lees ik ovr Bratho-Korrux goede dingen. Dat het ik besteld omdat het beter met een 2k lak overspuitbaar is.
Ik twijfel nog of ik de stoute schoenen moet aantrekken en plaatmateriaal zelf ga lijmen. Het schijnt officieel van de r.d.w. niet toegestaan, je moet puntlasjes om de 2 cm. hebben, begreep ik. Zoeken naar deze regel leverde me niets op helaas.
Lijm is net zo sterk als lassen (van naden, constructieve delen blijf ik vanaf) en ik denk dat de naad zelfs beter beschermd is tegen roest met lijm.
Qua budget..we hebben al bijhoorlijk wat uitgaven gedaan, hoe ver moet je gaan he? De grens wordt elke keer weer opgerekt .
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Ai, roest...
Lijmen is een erg goede optie om te doen.
en er worden tenslotte veel autos en vrachtwagens compleet met lijm in elkaar gezet.
Deze binnenkant lijkt me uitermate geschikt om te lijmen.
Theo
en er worden tenslotte veel autos en vrachtwagens compleet met lijm in elkaar gezet.
Deze binnenkant lijkt me uitermate geschikt om te lijmen.
Theo
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Ik vind het strak!
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
@ Steven: Zeker netjes genoeg voor mij. En donkerblauw is een kleur die volgens mij niet zo streng is bij oneffenheden.
En nu zit je er inderdaad met de neus bovenop.
Ik denk erover om
-met standaard auto plaatwerk het stuk binnen te vervangen.
-het onderste stuk paneel in zijn geheel te vervangen, is misschien alleen alleen aan het achterste stukje nodig, maar zo kan ik waarschijnlijk de binnenkant van de koker goed inspecteren en met anti-roest behandelen - of is dit jammer van dit paneeltje?
-stukje onderaan de b-stijl met plaatwerk vervangen; wat er nog is, is echt hard en dat is al een paar jaar zo ( )
Er zat hier ooit een rubberen dopje, die moet daar weer terug inpassen.
Ik waardeer alle feedback!
Groeten, Arjan
En nu zit je er inderdaad met de neus bovenop.
Ik denk erover om
-met standaard auto plaatwerk het stuk binnen te vervangen.
-het onderste stuk paneel in zijn geheel te vervangen, is misschien alleen alleen aan het achterste stukje nodig, maar zo kan ik waarschijnlijk de binnenkant van de koker goed inspecteren en met anti-roest behandelen - of is dit jammer van dit paneeltje?
-stukje onderaan de b-stijl met plaatwerk vervangen; wat er nog is, is echt hard en dat is al een paar jaar zo ( )
Er zat hier ooit een rubberen dopje, die moet daar weer terug inpassen.
Ik waardeer alle feedback!
Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Ai, roest...
Je plan klinkt als een goed aanvalsplan. Maar, zoals bij elke strijd moet je wellicht onderweg wat aanpassen. Het is niet zonde om een paneel met roest te vervangen... want het plaatwerk is gewoon voor handen. En doorgaans niet heel erg duur. Maar alles hangt natuurlijk af van je tijd, geld, ruimte, kunde en zin.
Ik vind het beeld niet heel erg zorgelijk... ik heb het meestal veel dramatischer gezien op die plekken. Maar als je het goed op wil knappen moet je wel hetzelfde werk doen. Daar waar dd gaten aan de buitenzijde zitten is het wel zorgelijk. Niet om een gaatje in de buitendorpel, maar omdat je weet hoe vocht en vuil makkelijk naar binnen kan komen. En vuil, (en niet te vergeten roest zelf )houdt vocht heel goed vast.
Ik zou voordat je je project start eerst het roestproces vertragen. Lijnolie dringt in de roest en het houdt vocht en zuurstof wat op afstand. Ik zou die gaatjes dicht maken. Desnoods gebruik je tape oid. Kortom zorg dat vocht buiten blijft en niet steeds naar binnen stroomt. En mbt dat CIP van owatrol. Dat is een grondlaag en geen laag die lang nadat je het aanbrengt vocht buiten houd. Je moet het ofwel vaak aanbrengen of er lak overeen doen.
Succes, goetjes Rolf
Ik vind het beeld niet heel erg zorgelijk... ik heb het meestal veel dramatischer gezien op die plekken. Maar als je het goed op wil knappen moet je wel hetzelfde werk doen. Daar waar dd gaten aan de buitenzijde zitten is het wel zorgelijk. Niet om een gaatje in de buitendorpel, maar omdat je weet hoe vocht en vuil makkelijk naar binnen kan komen. En vuil, (en niet te vergeten roest zelf )houdt vocht heel goed vast.
Ik zou voordat je je project start eerst het roestproces vertragen. Lijnolie dringt in de roest en het houdt vocht en zuurstof wat op afstand. Ik zou die gaatjes dicht maken. Desnoods gebruik je tape oid. Kortom zorg dat vocht buiten blijft en niet steeds naar binnen stroomt. En mbt dat CIP van owatrol. Dat is een grondlaag en geen laag die lang nadat je het aanbrengt vocht buiten houd. Je moet het ofwel vaak aanbrengen of er lak overeen doen.
Succes, goetjes Rolf