Hoog dak eraf

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
MikeVerweij
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2020 09:57

Hoog dak eraf

Ongelezen bericht door MikeVerweij »

Beste allen,

Ik ben in bezig van een vw t3 bus uit 1987, hele leuke bus :D maar 1 ding vind ik niet zo mooi... en dat is het hoge dak wat erop zit, zie foto.
Nu vroeg ik me af, hebben mensen hier ervaring met het eraf halen van een hoog dak en het plaatsen van een "normaal" plat dak wat er origineel opzit.
Ik zou graag willen weten of dit mogelijk is en of iemand het al is heeft geprobeerd.

~Mike
forum.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
~Mike
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoog dak eraf

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Terug een plat dak is veel werk. Ten eerste na demontage is het te bezien hoe de dakrand/goot er van onder komt. Dat kan al veel roest herstel zijn. Dakplaat is in de goot gelaagd met goot zelf en zijwand. Ten tweede nog een donor dak vinden...... Om de dakplaat voor te bereiden (lasproppen boren in de goot), de spanten er weer goed in, en de dakplaat er weer netjes passend op te krijgen is best werk aan. Ik heb bijna 8 jaar een 16" gehad waar de dakplaat vervangen was maar nog niet 100% afgewerkt. Was veel werk aan om het zover te krijgen en zeker nog twee dagen werk laswerk strak passend te krijgen en dan de eindafwerking nog..

https://van360.eu/karosserie/
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Hoog dak eraf

Ongelezen bericht door Ewout »

Hoi Mike, hier op het forum staan meerdere verhalen van mensen die een (hoog)dak wissel hebben gedaan naar een klapdak of “tin top” (oorspronkelijke metalen dak). Gewoon even de zoekfunctie op het forum gebruiken. Maar Ronald zijn verhaal is een goede samenvatting: vind maar eens een goed donordak (tintop wellicht op sloperij) en bereid je voor op roest onder je huidige hoogdak.

Wat ook wel eens gebeurt is dat het oude dak bij de raamstijlen wordt afgezaagd en er vervolgens een complete bovenkant op wordt gezet, vastgelast op de raamstijlen.
Laatst gewijzigd door Ewout op 18 dec 2020 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
MikeVerweij
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2020 09:57

Re: Hoog dak eraf

Ongelezen bericht door MikeVerweij »

beste allen,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga dit zeker meenemen in de beslissing of ik het wel of niet wil gaan aanpassen.

~Mike
~Mike
Plaats reactie