Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
- joemmiehammer
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
- Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland
Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Hallo Allemaal,
Er leven in T3-Land nogal verschillende meningen over het al dan niet gebruiken van PU-buchsen i.p.v. rubberlagers. Omdat over het forum verspreid enkele topics bestaan waarin e.e.a. over deze pu-buchsen wordt vermeld, wil ik graag alle bestaande ervaringen, meningen en feiten in 1 centraal topic verzamelen.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Ervaringen van PU onder een T3: nihil. Wel hebben enkele forummers deze bussen onder kleinere en lichtere auto's (renault clio, kever e.a.)
Plannen: René heeft een compleet set (met een laagje stof erop ) klaarliggen voor montage
Positiever uitspraken: (1) Duurderin aanschaf, maar eenmalig vervangen en dan nooit weer! (2) Iets minder comfortabel maar wel directer weggedrag.
Negatieve uitspraken: (1) Minder geschikt voor zwaardere auto's dan voor lichtere auto's. (2) PU geeft niet genoeg mee om de krachten van bijv. de trekstang op te vangen en kunnen daardoor scheuren. (3) PU heeft alleen zin als het voren EN achteren wordt gemonteerd.
( Deze uitspraken kan ik niet baseren op feiten, puur van horen zeggen !!! )
Verkooppunten:
http://www.busschmiede.de
http://www.hansen-motorsport.de
http://www.biesheuvel.nl
http://www.speedequipment.nl
http://www.kwipo.de
http://www.powerflex.co.uk
Graag wil ik iedereen die aanvullingen, feiten en ervaring met dit product heeft uitnodigen om de lijst zo compleet mogelijk te maken.
Er leven in T3-Land nogal verschillende meningen over het al dan niet gebruiken van PU-buchsen i.p.v. rubberlagers. Omdat over het forum verspreid enkele topics bestaan waarin e.e.a. over deze pu-buchsen wordt vermeld, wil ik graag alle bestaande ervaringen, meningen en feiten in 1 centraal topic verzamelen.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Ervaringen van PU onder een T3: nihil. Wel hebben enkele forummers deze bussen onder kleinere en lichtere auto's (renault clio, kever e.a.)
Plannen: René heeft een compleet set (met een laagje stof erop ) klaarliggen voor montage
Positiever uitspraken: (1) Duurderin aanschaf, maar eenmalig vervangen en dan nooit weer! (2) Iets minder comfortabel maar wel directer weggedrag.
Negatieve uitspraken: (1) Minder geschikt voor zwaardere auto's dan voor lichtere auto's. (2) PU geeft niet genoeg mee om de krachten van bijv. de trekstang op te vangen en kunnen daardoor scheuren. (3) PU heeft alleen zin als het voren EN achteren wordt gemonteerd.
( Deze uitspraken kan ik niet baseren op feiten, puur van horen zeggen !!! )
Verkooppunten:
http://www.busschmiede.de
http://www.hansen-motorsport.de
http://www.biesheuvel.nl
http://www.speedequipment.nl
http://www.kwipo.de
http://www.powerflex.co.uk
Graag wil ik iedereen die aanvullingen, feiten en ervaring met dit product heeft uitnodigen om de lijst zo compleet mogelijk te maken.
Groetjes,
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
- joemmiehammer
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
- Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Hoi Jan,
Opzich is er met joemmie niks mis, maar ik wil graag alle mogelijkheden naast elkaar zetten. Het aspect van 1 x vervangen en nooit meer naar omkijken spreekt mij wel aan, zeker omdat ik de bus dagelijks gebruik en veel op de weg zit.
Overigens is gummie natuurlijk ook niet na 1 jaar versleten, maar toch.
Opzich is er met joemmie niks mis, maar ik wil graag alle mogelijkheden naast elkaar zetten. Het aspect van 1 x vervangen en nooit meer naar omkijken spreekt mij wel aan, zeker omdat ik de bus dagelijks gebruik en veel op de weg zit.
Overigens is gummie natuurlijk ook niet na 1 jaar versleten, maar toch.
Groetjes,
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Hi BorisOverigens is gummie natuurlijk ook niet na 1 jaar versleten, maar toch.
Misschien na 25 jaar,wat ben je van plan ????
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
- joemmiehammer
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
- Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Mijn campert is van 1990 en de rubbers zijn sinds ik hem heb al slecht (gekocht met 3ton op de klok). Omdat ik dagelijks rijd (zo'n 25000 km per jaar) wil ik eigenlijk voor eens en voor altijd er vanaf zijn. Daarbij krijgt mijn bus ze redelijk op zn sodemieter (met heel veel liefde uitereaard) door de verlaging en de grotere bandjes. Het is gewoon moeilijk om de bus een week stil te zetten.Henk4711 schreef:
Hi Boris
Misschien na 25 jaar,wat ben je van plan ????
Groeten
Henk
Maar als ik het goed begrijp is Ome Henk dus voorstander van gewoon rubber?
Groetjes,
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Hi BorisMaar als ik het goed begrijp is Ome Henk dus voorstander van gewoon rubber?
Ik denk dat rubber qua rij comfort toch mijn voorkeur heeft.
De kwaliteit(levensduur) van de aftermarket zal nog bewezen moeten worden.
In de 20 jaar dat ik met mijn bus gereden heb nog nooit draagarmrubbers vervangen,zelfs geen fusee kogels of spoorstangeinden (en wat ik met mijn bus uitgespookt heb wil je niet weten ) Wat ie in totaal gelopen heeft weet ik niet maar zal rond de 6/7 ton liggen.
Omdat ik toen die schade Westfalia gekocht had waar alles nieuw onder zat heb ik het hele voor terrein vervangen.
Dus zal het de volgende 15 jaar zeker wel blijven zitten
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
De meningen die ik over PU heb gelezen zijn eigenlijk zonder uitzondering positief! Indien er besteld wordt doe ik graag mee, op die manier kun je in ieder geval de verzendkosten delen, en wie weet, bij voldoende animo mss ook nog wat korting bedingen.
- gt3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 23 okt 2007 16:27
- Locatie: Delft
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Inmiddels 2 jaar later.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met powerflex ander hun bus. Ik ga binnenkort m'n wielophanging vóór vervangen en vraag me af of het een goed idee is om powerflex te kopen. Bv deze bij Brickwerks: http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=50
Wie heeft hier ervaring mee?
mvg, Gerhold
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met powerflex ander hun bus. Ik ga binnenkort m'n wielophanging vóór vervangen en vraag me af of het een goed idee is om powerflex te kopen. Bv deze bij Brickwerks: http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=50
Wie heeft hier ervaring mee?
mvg, Gerhold
t3 9 persoonsbus 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
- joemmiehammer
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
- Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
2 jaar later... de tijd vliegt...
Ikzelf heb gewoon rubber gebruikt bij de vervanging. En ik weet niet beter dan dat het setje van René nog stoffiger is geworden
Het piepen en kraken is in ieder geval weg, en weggebleven. Dus ach, ik ben niet ontevreden. Ik heb de rubbers overigens besteld bij Thomas Koch.
Ikzelf heb gewoon rubber gebruikt bij de vervanging. En ik weet niet beter dan dat het setje van René nog stoffiger is geworden
Het piepen en kraken is in ieder geval weg, en weggebleven. Dus ach, ik ben niet ontevreden. Ik heb de rubbers overigens besteld bij Thomas Koch.
Groetjes,
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Bijna 5 jaar later...
Is er inmiddels iemand die de polyurethaan rubbers heeft gemonteerd? Mijn nieuwe hoogdak bus is een zwabberbak en ik vraag me af of ik hem fijn kan laten rijden met gewone rubbers of dat hij pas strak rijdt als ik er polyurethaan bussen in zet.
Groeten,
Michiel
Is er inmiddels iemand die de polyurethaan rubbers heeft gemonteerd? Mijn nieuwe hoogdak bus is een zwabberbak en ik vraag me af of ik hem fijn kan laten rijden met gewone rubbers of dat hij pas strak rijdt als ik er polyurethaan bussen in zet.
Groeten,
Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line
Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line
Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Ik ben voor gewoon rubber gegaan, en wel goed gekeken dat je de juiste kreeg.
Er is dus bagger in omloop, wat je aan de prijs niet altijd kunt zien.
Heb gekeken naar prijs prestatie, en het werd wel erg veel geld allemaal.
Ook omdat ik alles moet uitbesteden.
Theo
Er is dus bagger in omloop, wat je aan de prijs niet altijd kunt zien.
Heb gekeken naar prijs prestatie, en het werd wel erg veel geld allemaal.
Ook omdat ik alles moet uitbesteden.
Theo
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Ik vond zelf de polybussen voor mijn clio makkelijker te monteren dan de rubbers die je origineel moet persen. Maar daarnaast moet je wel een klein lasstipje leggen...
ben benieuwd ik heb zelf nog geen bussen vervangen maar ik ben zeker niet negatief tov poly, zal een kostenplaatje worden. Ik denk Michiel dat wanneer je je rubbers vervangt je niet direct verschil zal voelen tussen poly en nieuwe goede rubbers, de houdbaarheid zal ook niet merkbaar zijn maar de prijs wel!
Groeten Michiel
ben benieuwd ik heb zelf nog geen bussen vervangen maar ik ben zeker niet negatief tov poly, zal een kostenplaatje worden. Ik denk Michiel dat wanneer je je rubbers vervangt je niet direct verschil zal voelen tussen poly en nieuwe goede rubbers, de houdbaarheid zal ook niet merkbaar zijn maar de prijs wel!
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- Daan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 07 apr 2005 22:44
- Contacteer:
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Heb ze dit voorjaar in mijn stuurhuis gemonteerd. De rest van het onderstel is/was in de loop der jaren dat ik de bus in mijn bezit heb al een keer vervangen door rubber.
Moet zeggen dat het iets strakker stuurt. Als ik in de toekomst rubbers van de ophanging zou moeten vervangen zou ik zeker poly bussen monteren. Maar ben bang dat dit zeker wel weer 20 jaar duurt.
Moet zeggen dat het iets strakker stuurt. Als ik in de toekomst rubbers van de ophanging zou moeten vervangen zou ik zeker poly bussen monteren. Maar ben bang dat dit zeker wel weer 20 jaar duurt.
Groet Daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
Bus V6 2.8 30v
live life in the fast lane.
busproject foto's op http://photobucket.com/daan
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
hoi michiel,paramike schreef:Bijna 5 jaar later...
Is er inmiddels iemand die de polyurethaan rubbers heeft gemonteerd? Mijn nieuwe hoogdak bus is een zwabberbak en ik vraag me af of ik hem fijn kan laten rijden met gewone rubbers of dat hij pas strak rijdt als ik er polyurethaan bussen in zet.
Groeten,
Michiel
hoogdak er af, scheelt alles
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
Veel meningen, weinig directe ervaringen weer
Het prijsverschil is wel enorm, en ik vind het zelf geen grote klus (op de éénkolomsbrug). Dus eh, ik ga gewoon weer voor het rubber, en mocht hij toch niet strak genoeg zijn kies ik wel eieren voor mijn geld en zet ik er PU bussen in. Eventueel met andere draagarmen dat ik de oude draagarmen met nieuwe bussen kan verkopen
Groeten,
Michiel
Het prijsverschil is wel enorm, en ik vind het zelf geen grote klus (op de éénkolomsbrug). Dus eh, ik ga gewoon weer voor het rubber, en mocht hij toch niet strak genoeg zijn kies ik wel eieren voor mijn geld en zet ik er PU bussen in. Eventueel met andere draagarmen dat ik de oude draagarmen met nieuwe bussen kan verkopen
Groeten,
Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line
Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line
Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
ik had pu onder mijn polo zitten.gaf een erg direct stuurgedrag en heerlijke wegligging samen met het verlaging's setje welke er onder zat maar het heeft twee nadelen,ten eerste geeft het meer trillingen door dan gewoon rubber bussen en ten tweede(al geld dit misschien alleen voor licht gebouwde auto's zoals de polo) door het doorgeven van meer krachten naar de carrosserie kunnen er scheuren op treden in de de auto,dit is iets wat vooral bij polo's van het tweede type een bekend probleem is,weet niet hoe een t3 op een volledig poly onderstel gaat reageren.
greetz marcel
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: Het grote PU Poly-Urethaan Polybuchsen Discussietopic
En aanbeland in 2014
Maar kunnen wij met het bovenstaande al tot een conclusie komen?
Maar kunnen wij met het bovenstaande al tot een conclusie komen?
I am Wouth and I approve this message