verzinken wieldraagarm

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
weekenderraf
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:44
Locatie: Olen, Belgie

verzinken wieldraagarm

Ongelezen bericht door weekenderraf »

Hallo,

Ik heb hier nog een set achterste wieldraagarmen liggen. De veerschotels heb ik er af gehaald en de roest die er onder zat verwijderd. Ik zal ze nu laten zandstralen, de veerschotels er terug op laten lassen en ben van plan om ze dan te laten termisch verzinken (door dompelen in een bad met gesmolten zink).
Hiervoor moet de lucht eruit kunnen en de gesmolten zink overal in (en terug uit) kunnen vloeien. Alle afgesloten holle ruimtes zijn dus uit den boze. Daarvoor worden dus gaten geboord in te verzinken werkstukken. Heeft iemand ervaring met verzinken van wieldraagarmen? Moeten er extra gaten geboord worden? Er is weliswaar maar één kleine holle ruimte tussen de dop van de veerschotel en de draagarm en er is reeds een (klein, ca 8mm) gat in de draagarm op deze plaats zodat deze holte niet volledig afgesloten is. Is dat kleine gat voldoende of moet er nog een geboord worden bv. in de top van de dop?

Groeten.
Raf
... want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: verzinken wieldraagarm

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het lijkt me dat voorkomen moet worden dat er lucht omhoog spettert, net als bij een fles die je leeg onder water houd.
Als het water via de hals er in moet, en het lucht er via de hals er uit moet, dan gaat dit spetteren.
Een gaatje er in maken in de bodem van de fles, geeft dan een heel mooi rustig beeld.
Zo iets zal het ook wel zijn met het verzinken.

Theo
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: verzinken wieldraagarm

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Dag Raf,

In het forum zijn diverse berichten van thermisch verzinkte draagarmen.

Het ontsluiten van afgesloten ruimtes is enerzijds, zoals Theo aangeeft, om ervoor te zorgen dat vloeibaar zink overal in en ook weer uit kan komen. Anderzijds om te voorkomen dat opgesloten lucht bij verwarmen zodanig onder druk komt dat het werkstuk openbarst met mogelijk gevaarlijke situaties (opspatten van vloeibaar zink).

Zelf heb ik nooit draagarmen laten verzinken, maar vanuit konstrukties is mijn ervaring dat industriele verzinkerijen ontluchtingsgaten van minimaal 8 mm vereisen. Bij twijfel boren ze zelf gaten, maar dan meestal niet op de plek die jij zou wensen.
Natuurlijk bedenken ze wel hoe het werkstuk het meest gunstig op te hangen, zodat zink er ook makkelijk uit kan lopen.

Succes!

John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
weekenderraf
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:44
Locatie: Olen, Belgie

Re: verzinken wieldraagarm

Ongelezen bericht door weekenderraf »

Hier is te zien hoe er een extra gat geboord werd in de top van de veerschotel: http://www.vw-t3-bus-shop.de/eng/used-p ... rahlt.html.

Raf
... want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...
duiveltje
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2011 17:44

Re: verzinken wieldraagarm

Ongelezen bericht door duiveltje »

ik zelf ben poedercoater/verzinker geweest,

wij hadden altijd 8mm gaten in het product zitten om inderdaad de doorloop te bevorderen.
Plaats reactie