raar geluid linkervoorwiel

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Bartbus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jul 2011 20:42
Locatie: Eersel

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Bartbus »

Als het het lager zou zijn moet je het ook kunnen voelen als je je wiel omhoog hebt gekrikt en met het wiel rond draaid.
Als je je vinger dan op een draagarm legt dan moet het ook voelen als het lager kapot is..
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door rick »

Je hebt vermoedelijk flink geremd bij de afdaling. Mogelijk is de remschijf door de hitte kromgetrokken. Dat kan het onderbrekend slepen van de remblokken tot gevolg hebben. Als deze wat los liggen kan dat misschien gaan rammelen. Het is maar een bedenksel. Het kromtrekken komt misschien helemaal niet voor bij zo'n dikke schijf.
Als de remschijven goed warm zijn kun je dat met een vrijlopend wiel controleren.

Een kromme remschijf kun je soms in het rempedaal voelen als je licht remt. Dat gaat dan minimaal op en neer.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Thomasrs »

bvr schreef:Als het het lager zou zijn moet je het ook kunnen voelen als je je wiel omhoog hebt gekrikt en met het wiel rond draaid.
Als je je vinger dan op een draagarm legt dan moet het ook voelen als het lager kapot is..
deze en nog meer oplossingen zijn al gegeven op eerste pagina.

over kromme remschijven, deze voel je eerder in je stuur dan in je pedaal.

Misschien is het handig als je even een garage opzoekt.... Je koopt er niets voor als je straks met brokken zit langs de snelweg...
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

hoi steven,
dat geluid kan ik niks mee, maar in jouw plaats zou ik toch de neiging hebben dat wiel er ff af te trekken, zekerheid voor alles.
en zoveel werk is het nou ook weer niet.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door youpie123 »

Steven V schreef:Ik heb net het wiel er af gehad, maar kan niets vreemds ontdekken. Ook de remklauw losgehad, maar ik zie niets
Ook dat heeft hij al gedaan dus :mrgreen:

Als ik het korte filmpje zo bekijk en beluister denk ik eerder aan een takje tussen het stofblik en het wiel. Kan ook een wasknijper zijn of ander Unidentified Vastzittend Object.

Ik zou persoonlijk de bus eens goed opruimen, alles vastzetten en familie op de camping houden en dan een stukje met de bus gaan rijden. Vervolgens uit het gezicht van de familie eens flink vloeken, het wiel goed op zijn donder geven door in een bocht net langs het asfalt te gaan rijden en vervolgens een ontzettende noodstop maken. Dan even kijken of het geluid weg is en of alle functies van stuur, remmen, wielen enzo nog even goed zijn als daarvoor.
Is dit niet het geval, dan terug naar de camping, een biertje pakken en rustig overdenken wat je er verder mee doet.
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Per »

Steven V schreef:Ik verdenk nu toch een leeggelopen lager:
Het zou makkelijk kunnen dat je bergaf iets te veel hebt bijgeremd. De remschijven heet zijn geworden.
Het vet in het wielager wordt net zo heet en dus dunner en dan loopt het er zo uit.

Maat van mij ook gehad toen die met vastgevroren remmen ging rijden tijdens een wintersport vakantie in Oostenrijk. Toen stonden de remschijven ook roodgloeiend.
Na een half uur wachten was alles ontdooid en konden ie normaal verder. Maar ja het vet in de wiellagers droop er wel mooi uit.

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
piet
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 289
Lid geworden op: 02 mei 2008 16:41
Locatie: surhuizum

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door piet »

Tijdens het rijden licht remmen, en luisteren of het dan verdwijnt.
Als dat niet zo is ligt het waarschijnlijk niet aan de remmen.
Mogelijk zou ook de km kabel zo'n geluid kunnen maken, alleen neem ik aan dat wijzer op de klok gewoon normaal doet?
Groet Piet

T3,camper hoogdak 1,7D KY ex Defensie 1990
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Steven

Door een slechte afdichting van het linkervoorwiellager heb ik ooit al een verroest lager gezien...en dat kan lawaai maken.En bij het naar rechts draaien zelfs meer lawaai.
Het afdichten km-kabel aan linkervoorwielnaaf.
Succes met het zoeken.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Thomasrs »

Per schreef: Maat van mij ook gehad toen die met vastgevroren remmen ging rijden tijdens een wintersport vakantie in Oostenrijk. Toen stonden de remschijven ook roodgloeiend.
Na een half uur wachten was alles ontdooid en konden ie normaal verder. Maar ja het vet in de wiellagers droop er wel mooi uit.

Gr. Perry
Ha perry even een vraag:

Hoe kunnen je remmen vastvriezen, je dan toch kan rijden, dan je schijven rood gloeiend zijn, en dan als klap op de vuurpijl normaal verder rijden?

Als je remmen vast vriezen (stel) dan staan je remmen dus of vast of los.

In de vaste situatie rem je, en kom je niet weg. En wordt er niets heet.
In de losse sitiuatie kan je niet remmen want alles zit vast, en word er ook niets heet.

Stel je voor dat de remmen dan als nog (??) rood gloeiend zijn, dan hoef je toch niet een uur te wachten om het te laten ontdooien?

Of snap ik het niet meer??
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Per »

Nou ik ben geen automonteur hoor.

Heb je nog nooit je auto door de handrem heen getrokken?
Hij heeft nooit precies verteld wat er aan de hand was. Maar hij had het over bevroren remolie maar dan moet het wel erg oude olie zijn geweest met heel veel vocht lijkt me.
Het is wel een type die zijn auto maar half bij houdt.
Ik denk dat ie gewoon de handrem erop heeft laten staan. Een weekje stilstaan op 1300 m in de winter wil wel in oostenrijk. [[sad]]
Hij had 2 of 4 remschijven roodgloeiend (VW passat) ik weet het al niet meer. Het begon een beetje te stinken ik zat er wel bij in. En toen we stil stonden begon het heel erg te stinken.
Gebeld met de ANWB die verbond hem telefonisch door met een oostenrijkse vw garage. Maar ja die Skimaat zat nogal op de centen en wilde dus niet in Oostenrijk naar de dealer.
Heeft ie net zo lang liggen kletsen totdat ze hem beu waren. Hij kreeg trouwens het advies om te wachten tot de temperatuur boven het vriespunt was. Of om de auto warm te zetten. Ondertussen waren de remmen weer redelijk afgekoeld. En weer verder gereden. Toen nog 1 keer heet gelopen. Weer gestopt.
Toen liep dus ook het vet echt uit de lagers. Heb nog geprobeerd om bij iemand anders in de auto te komen. Maar dat is niet gelukt. Ondertussen zaten we wel zo laag en laat in de ochtend dat het niet meer vroor. En na een 2de stop voor een controle bleek dat er niets meer aanliep.
Hij is zo naar huis gereden. Waar ik eigenlijk niet blij mee was maar ja wat moet je. :roll: Sinds dien ben ik dus niet meer met die gast mee gereden.

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Thomasrs »

Per schreef:Nou ik ben geen automonteur hoor.

Heb je nog nooit je auto door de handrem heen getrokken?
Hij heeft nooit precies verteld wat er aan de hand was. Maar hij had het over bevroren remolie maar dan moet het wel erg oude olie zijn geweest met heel veel vocht lijkt me.
Het is wel een type die zijn auto maar half bij houdt.
Ik denk dat ie gewoon de handrem erop heeft laten staan. Een weekje stilstaan op 1300 m in de winter wil wel in oostenrijk. [[sad]]
Hij had 2 of 4 remschijven roodgloeiend (VW passat) ik weet het al niet meer. Het begon een beetje te stinken ik zat er wel bij in. En toen we stil stonden begon het heel erg te stinken.
us niet meer met die gast mee gereden.

Gr. Perry
Nee ik heb nog nooit door me handrem heen getrokken, alhoewel 1 keer toen was ik 16 bij me eerste auto 83er golf 1 ;)
Remvloeistof KAN bevriezen, dit jaar nog gehad met auto van een nieuwe klant, koppeling werkte niet. Remvloeistof is hygroscopisch en als je het niet ververst kan het dus s winters bevriezen.

Meestal bevriest het water in de handremkabels of het vocht in de trommels (door lekker te spelen met je handrem in de sneew [[thumbup]] )
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Steven V schreef:Beste bussers,

moet ik op mijn vakantie toch nog sleutelen [[head]]

Daaronder is het er ook niet altijd, maar wel erg bij t naar rechts sturen. Ik verdenk eigenlijk die dunne plaat die rechts van de remschijf zit en net zo groot is. Dat deze meeresoneert bij sommige trillingen. [[thumbup]]
Klassiek voorbeeld van een kapot wiellager. (Zie vetgedrukte tekst) :( [[busy]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: raar geluid linkervoorwiel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat zou een meevaller zijn. Weer in Grunn' dus?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie