janvanrruth schreef:veiligheidsleeftijd is flauwe kul
banden klappen door te hoge snelheid (warmte), te lage spanning (warmte en karkasbreuk), te hoge spanning, en beschadigingen van het karkas ( stoepranden), overbelading en beschadigingen van mechanische oorzaak
leeftijd heeft daar weinig mee te maken
een band van 30 jaar oud ziet er aan de binnenkant uit als nieuw als ie van de velg af komt
aan de buitenkant heeft de zon de rubber mogelijk verhardt
als dat te diep gaat kan de band poreus zijn en spanning verliezen met name als ie warm wordt
en dat de bandenboer een leeftijdsgrens stelt heeft te maken met het feit dat hij banden wil verkopen
Dus volgens jou komen klapbanden door ouderdom, cq verhoogde warmte ontwikkeling door verharding en droogtescheurtjes niet voor? Ik ken echter ook mensen die bobbels op de band hebben gekregen bij rijden met een oude (verweerde) band. Ook mensen die het hele loopvlak verloren door verwering en daardoor karkas schade. Onlangs nog iemand op het forum die klaagde dat de rubber harder was, waardoor de remweg bij regen langer was.
janvanrruth schreef:veiligheidsleeftijd is flauwe kul
Ik heb gereden met hele oude banden met een top profiel erop. Nou, geen lolletje hoor. Die oude banden hebben dus helemaal geen grip meer op de weg. Zelfs al zien ze er nog tip top uit en hebben ze (nog) geen beschadigingen. Geen aanrader dus...
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
wat moeten banden uit 1985 onder een bus uit bouwjaar 87? Dat zijn naar mijn idee dus niet de orginele banden, alhoewel ik die opmerking ook niet meer teruglees (weg-ge-edit?). Wellicht toch de DOT-code verkeerd geïnterpreteerd?
Hallo steven,
Dit is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat de mensen die de camper gekocht hebben beslist Michelin banden er onder wilden hebben. Normaal worden ze op Continental afgeleverd?
Dus de dealer had deze nog liggen en heeft ze er onder gezet. Of de eigenaar heeft het zelf gedaan, zeg het maar.
Als deze banden later verwisseld werden zeg bij 50.000km dan had het profiel beter moeten zijn gezien de tellerstand van 75.000km.(boekjes zitten erbij en kloppen) En dan hadden er geen XZX banden onder gezeten denk ik want die zijn alleen in de 80er jaren gemaakt. Ook zit er geen driehoekje achter de dotcode. Zie het verhaal van Midas in: hoe kies ik de juiste banden.
Ik heb een aantal jaren terug een Opel Rekord type C uit 1971 gehad. Daar zaten ook nog de originele banden onder: Michelin XZX. Tellerstand origineel 85.000km! en deze banden hadden nog een goed profiel maar het 'nieuwe' was er wel af hoor! Het zijn wel echte kilometervreters.
Groeten Lolke.
Laatst gewijzigd door Lolke op 18 okt 2011 18:29, 5 keer totaal gewijzigd.
een band klapt niet omdat het rubber slecht is maar omdat het karkas slecht is
het rubber draagt nauwelijks bij aan de draagkracht van een band
maar maakt wel dat de band dicht is
en als je welke band dan ook ,dus ook een gloednieuwe van een goed merk tot klappen wil brengen hoef je niets anders te doen dan hem bij onder-spanning heet te rijden
de interne wrijving van de band maakt dat ie gloeiend heet wordt
en daar kan de rayon, waar de zijwangen mee versterkt zijn, niet tegen
zelfs de staal draden kunnen niet tegen het telkens buigen en strekken bij elke omwenteling en breken gewoon in de band
het rubber walst er soms ook gewoon af
de leeftijd van de band is dus niet zozeer het probleem maar veeleer de bandenspanning
jan
groet Jan
zoals wijlen mijn vader zei: als je wilt dat iets goed gebeurt moet je het zelf doen
ha ,nog een update
Het is zelfs zo dat de zachtere winterband ,na 4 jaar waardeloos is,wat grip betreft.En dit om de rubber te hard wordt...
Groeten Leo M
Het begint er op te lijken. Nu de velgen eraf zijn controleer ik gelijk de remmen even.
Nieuwe wieldoppen zijn ook binnen.
Mocht er iemand belang hebben bij de originele kunstof doppen, deze zijn voor een klein prijsje te koop.
Lees: kratje bier of zo......
Groeten Lolke.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Lolke op 29 nov 2011 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo M schreef:Dag Lolke
Hou er rekening mee dat de veiligheidsleeftijd max.7 jaar oud is...Daarna is het risico op een klapband veel groter.Vraagt het maar eens na,waar je de banden aanschaft.
Groeten Leo M
Als ik nieuwe banden kom halen zegt hij: "die er nu onder zitten zijn te oud om nog mee rond te rijden"
En als hij me zijn eigen oude stock wil aansmeren zegt hij: "die hebben al wat jaren maar er is maar 150km mee gereden, nog zo goed als nieuw"
We hebben nu een andere bandenleverancier
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Hallo beste mensen, de velgen zitten onder de bus. Ik moet zeggen, het ziet er SUPER uit.
Hij rijdt nu ook een stuk stiller en strakker. Ben vanmiddag even een blokje om geweest. Al met al een hele verbetering!!
Dus, operatie geslaagd. Hier kunnen wij volgend jaar een boel veilige kilometers mee maken.
Op naar de volgende operatie, trekhaak (originele westfalia) ontroesten en spuiten en monteren. Is er ook iemand die weet hoe je de stekker aansluit?
Groeten Lolke.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.