heavy duty voorveren

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
gt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 okt 2007 16:27
Locatie: Delft

heavy duty voorveren

Ongelezen bericht door gt3 »

goedemorgen allemaal,

Ik heb bij Thomas Koch in Duitsland verstärkte voorveren gekocht. De dikte van het staal bleek 16,8 mm te zijn. Standaard veren zijn 16,3. Dat vind ik een beetje weinig verschil. Ik had verwacht dat ze 17.8 zouden zijn, want die versie bestaat ook volgens het document over veren en schokbrekers -> http://www.cargro.de/Forum_Pix/T3-Federn-Daempfer.pdf
Ik heb ze nog niet gemonteerd en ik denk erover om ze terug te sturen en veren van 17,8 mm ergens te bestellen. Ik twijfel nog of ik dat moet doen.

Heeft iemand ervaring met versterkte voorveren en weet je welke dikte die heeft? Is 16,8mm merkbaar stugger en is 17,8 misschien te stug voor een normale bus? Het is voor een personenbus die zwaar beladen wordt.

groeten, Gerhold
t3 9 persoonsbus 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: heavy duty voorveren

Ongelezen bericht door René »

Ha Gerhold,

Denk je dat de diameter van de verenstaal van de veer de enige bepalende factor is in deze? De soort staal kan toch ook afwijken waardoor een dunnere veer alsnog veel sterker zou kunnen zijn? Het aantal windingen bepaald ook mee lijkt me.
Het uiterlijk zegt dus niet zo veel volgens mij?? Laatst een high torque starter in mijn hand gehad en die lijkt de helft kleiner dan een normale VW bus starter maar presteert dubbel :)

Nu weet ik niet wat je bij Thomas Koch precies gevraagd hebt maar je hebt nu toch versterkte veren gekregen? je hebt toch niet naar de sterkste veren gevraagd? Als je die eigenlijk wilt dan zit er niets anders op dan ze te ruilen als hij die sterkste veren kan leveren.

De enige echte indicatie krijg je onder een veerspanningsmeter, zo werden mijn dummy speciaal gemaakte voorveren door MAD op spanning getest maar niet iedereen zal dat soort gereedschap hebben staan. Ik wilde 20% sterkere veren welke ze konden maken op maat, deze bleken bij nameten 15% sterker te zijn wat toch een vrij precieze fabricage inhoud.

Waarom wil je eigenlijk zwaardere veren? daar wordt zo'n auto doorgaans niet comfortabeler van toch? Als je oude veren versleten zijn vervang je ze toch gewoon door wat er standaard onder hoort?

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: heavy duty voorveren

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dan heb je precies de goede gekregen Gerhold.
Versterkte veren heb je besteld, en die zijn 16,8 mm dik.
Die andere zijn voor vergrote draaglast, en zijn 17.8 mm dik.
Dat zijn dus twee verschillende soorten veren, en je hebt besteld versterkte veren.
Staat er ook een kleur code op de veren?

Theo
Gebruikersavatar
gt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 okt 2007 16:27
Locatie: Delft

Re: heavy duty voorveren

Ongelezen bericht door gt3 »

Bedankt voor de reacties

@René, het aantal windingen is hetzelfde. Het zou ander materiaal kunnen zijn, maar ik denk niet dat dat het geval heeft. Volkswagen heeft die drie versies met die drie diktes, daarbij wordt hetzelfde materiaal gebruikt denk ik.
Bij Thomas Koch heb ik dit type besteld: https://www.kaefer-co.de/article/2300/S ... strkt.html Het vergelijkingsnummer dat gegeven wordt is: 251411105C. Dus eindigend op een C. Als ik het goed zie in de tabel zou dat de zwaardere versie van 17,8mm moeten zijn.

@Theo, nee er staat geen kleurcode op deze veer. En met versterkt wordt toch bedoelt dat die stugger is, dus voor een grotere draaglast?

Eigenlijk vind ik het heel raar dat de veerconstante niet gegeven wordt. Ik zou graag willen weten hoeveel % stugger dit type veer is dat ik nu heb besteld. Ook als je bv. veren koopt die 30mm lager zijn wordt er niet bijgezet wat de veerconstante dan is. Dus weet je niet of je bus er stugger of minder stug van wordt.

Je hebt het over versleten veren René, maar hoe merk je dat eigenlijk? Ik heb wel het idee dat ze iets slapper zijn, vergeleken met andere bussen met standaard veren, maar zegt dat zoveel?

mvg, Gerhold
t3 9 persoonsbus 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
Plaats reactie