Drukring: nog te vinden?

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Hornox
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 247
Lid geworden op: 29 mar 2006 13:04
Locatie: Margraten

Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door Hornox »

Hallo allemaal,

Mijn bus ben ik aan het voorzien van nieuwe wiellagers aan de voorzijde. Allemaal geen punt, is genoeg over te vinden op dit forum. Over de drukringen echter minder. Dit is de ring tussen de naafmoer en het buitenste wiellager. Foto ter illustratie:

Afbeelding

De twee die er nu afkomen zien er redelijk versleten uit. Zeker die aan de linkerzijde. Waar zijn deze nog te krijgen? Bij BusOK heb ik ze al gezien, die zijn echter voor een kever, zeker NIET voor een T3. De enige andere webshop die ze heeft vond ik hier: http://www.vwheritage.com/vw_spares_Thr ... try_GB.htm

Zijn deze niet ergens hier in NL te krijgen? Of heeft iemand op dit forum nog exemplaren liggen? Ik hoor het graag van jullie.

Mvg,
Bob
Mvg,
Bob
Hornox
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 247
Lid geworden op: 29 mar 2006 13:04
Locatie: Margraten

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door Hornox »

Hallo Jan,

Bedankt voor het snelle antwoord. BusOK zit hier vlakbij dus ben daar langsgeweest. Die ring is veel dunner en past ook niet over de schroefdraad op de naaf heen. Deze past zeker niet op een T3. Zal Paruzzi eens bellen straks. Zie dat daar ook weer een kever vermeldt wordt.

UPDATE: Paruzzi kan ze niet leveren voor een T3 bus. Jammer!

Onderdeel #111405661 is dus niet voor een T3. Ze verkopen hem echter wel op veel webshops als geschikt voor een T3? Vreemd.
Mvg,
Bob
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door rick »

Wat is er zo versleten dat de ring vervangen moet worden?
Lichte slijtplekken zijn normaal. Als de ring vlak is hoeft hij niet vervangen te worden. Het is slechts een afstandsring die los in een "vetbadje" ligt. De ring verslijt onder normale omstandigheden niet.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Hornox
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 247
Lid geworden op: 29 mar 2006 13:04
Locatie: Margraten

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door Hornox »

Rick,

Klopt. Er was echter eea niet goed gemonteerd geloof ik. De ring was niet meer helemaal recht en er zaten ook heel kleine scheurtjes in. Lijkt me niet verstandig om deze terug te zetten. Zojuist overigens contact gehad met een plaatselijke T3 liefhebber. Ga morgen daar even langs. Hij heeft nog twee slopers staan geloof ik. Hopelijk kan ik ze daar vanaf halen!
Mvg,
Bob
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door rick »

Volg de aanwijzingen van de montagevoorschriften nauwkeurig. De ring moet vrijwel los liggen bij een goede montage. De moer dient ook vervangen te worden. Deze wordt namelijk na het afstellen van de speling vervormd om hem te zekeren op de as. Je kunt hem wel meerdere malen gebruiken maar dat is voor de veiligheid niet aan te raden.
Laatst gewijzigd door rick op 01 feb 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voormalig lid 91

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

De moer mag volgens VW voorschrift 2x geborgd worden. Na 1x hergebruiken dus vervangen!
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door rick »

houtstoker schreef:De moer mag volgens VW voorschrift 2x geborgd worden. Na 1x hergebruiken dus vervangen!
Maar dat weet je bij een tweedehands auto niet zeker als je die moer niet zelf vervangen hebt.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voormalig lid 91

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Toch wel. Je moet de moer vervormen om te borgen. 1e keer borgen is dus te zien. Bij de 2e keer vervormen krijgt de moer weer een ander uiterlijk. Als er dus meer dan 2 putten in zitten niet meer hergebruiken ivm de kans op inscheuren.
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Drukring: nog te vinden?

Ongelezen bericht door rick »

Het is maar hoe iemand de borgingsmethode toepast;.tweemaal op dezelfde plek of op twee plekken tegelijkertijd borgen. Dat weet je niet. Dus beter nieuwe. Je leven hangt er van af.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie