T3 rembekrachtiger lek?
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 dec 2011 18:48
- Locatie: Herselt, België
T3 rembekrachtiger lek?
Vrijdag wou ik op het werk vertrekken en tot mijn verbazing had ik geen enkele remdruk meer! Direct maar eens naar het vloeistofreservoir gekeken en wat blijkt, alle vloeistof was weggelopen. De bus op de brug gezet en gezocht naar een lek maar niets te vinden. Nergens was een druppel remvloeistof gelekt.
Dan maar er vanuit gegaan dat er te weinig remvloeistof in het resevoir had gezeten waardoor er lucht in de leidingen is gekomen. Direct het reservoir terug gevuld en de remmen ontlucht. De bus had terug een goede remdruk! Ik ben er mee naar huis gereden en heb ze dan heel het weekend stil laten staan, maandag wil ik terug vertrekken en wat blijkt, terug het reservoir leeg! Wederom geen remdruk en toch geen enkel lek te bekennen.
Mijn vermoeden is nu dat de hoofdremcilinder lek is waardoor de remvloeistof in de rembekrachtiger loopt, aangezien er nergens een lek te vinden is en de vloeistof toch ergens naartoe moet lijkt me dat de enige mogelijke verklaring. Als ik nu enkele keren vlug op het pedaal duw meen ik ook iets te horen klotsen achter het reservoirtje.
Wat denken jullie hierover? Iemand ervaring met een gelijkaardig probleem?
Mvg,
Thibaut
Dan maar er vanuit gegaan dat er te weinig remvloeistof in het resevoir had gezeten waardoor er lucht in de leidingen is gekomen. Direct het reservoir terug gevuld en de remmen ontlucht. De bus had terug een goede remdruk! Ik ben er mee naar huis gereden en heb ze dan heel het weekend stil laten staan, maandag wil ik terug vertrekken en wat blijkt, terug het reservoir leeg! Wederom geen remdruk en toch geen enkel lek te bekennen.
Mijn vermoeden is nu dat de hoofdremcilinder lek is waardoor de remvloeistof in de rembekrachtiger loopt, aangezien er nergens een lek te vinden is en de vloeistof toch ergens naartoe moet lijkt me dat de enige mogelijke verklaring. Als ik nu enkele keren vlug op het pedaal duw meen ik ook iets te horen klotsen achter het reservoirtje.
Wat denken jullie hierover? Iemand ervaring met een gelijkaardig probleem?
Mvg,
Thibaut
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Dag Thibaut
Dat heb ik nog niet meegemaakt...
Maar ik wil je wel verwittigen dat er verschillende soorten hoofdrempompen zijn.Het is uitkijken naar de juiste lengte de ronde as,welke in de rembekrachtiger past.De één is iets langer dan de andere.En dan heb je er nog met één of twee stopcontacten,al dan niet oud of nieuw,,,Zo'n hoofdrempomp kost in België bijna het dubbele van in Duitsland.Nadat een verkeerde type geleverd was,kocht ik één op Ebay.de,,,en dat bleek wel de juiste te zijn.
Succes Leo M
Dat heb ik nog niet meegemaakt...
Maar ik wil je wel verwittigen dat er verschillende soorten hoofdrempompen zijn.Het is uitkijken naar de juiste lengte de ronde as,welke in de rembekrachtiger past.De één is iets langer dan de andere.En dan heb je er nog met één of twee stopcontacten,al dan niet oud of nieuw,,,Zo'n hoofdrempomp kost in België bijna het dubbele van in Duitsland.Nadat een verkeerde type geleverd was,kocht ik één op Ebay.de,,,en dat bleek wel de juiste te zijn.
Succes Leo M
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Als de remvloeistof idd in de bekrachtiger is gelopen, zal deze ook van binnenuit gaan (door)roesten. Iets om in de gaten te houden
- Toontje
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 08 okt 2011 16:39
- Locatie: Lansingerland
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Hallo Thibaut,
Eeen rembekractiger is in feite 'n aparte gesloten ronde "koekblik" .
Door de vacuumwerking word hij bekrachtigd, de veer en membraam erin zorgt er dan voor dat rembekrachtiger de nodige rempedaal-druk reduceert.
Als er remvloeistof verdwijnt zal de rembekrachtiger zelf nooit de oorzaak ervan kunnen zijn.
Als de hoofdremcylinder lekt, het rubber ervan dus kan het mogelijk zijn dat dit in het "open" gedeelte van de rembekrachtig loopt.
Eeen rembekractiger is in feite 'n aparte gesloten ronde "koekblik" .
Door de vacuumwerking word hij bekrachtigd, de veer en membraam erin zorgt er dan voor dat rembekrachtiger de nodige rempedaal-druk reduceert.
Als er remvloeistof verdwijnt zal de rembekrachtiger zelf nooit de oorzaak ervan kunnen zijn.
Als de hoofdremcylinder lekt, het rubber ervan dus kan het mogelijk zijn dat dit in het "open" gedeelte van de rembekrachtig loopt.
Groetjes Antoon
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 dec 2011 18:48
- Locatie: Herselt, België
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Bedankt voor de info tot zover!
Antoon, ik begrijp dan dat de rembekrachtiger nooit de oorzaak van dit probleem gaat zijn maar dat de kans dus groot is dat de hoofdremcilinder lekt naar de rembekrachtiger toe. De oplossing lijkt mij dan het vervangen van hoofdremcilinder en rembekrachtiger?
Ik ga in ieder geval wel nog eens het hele remsysteem dubbelchecken voor ik hieraan begin. Moet eigenlijk het hele dashboard eruit om de remcilinder en bekrachtiger te vervangen?
Thibaut
Antoon, ik begrijp dan dat de rembekrachtiger nooit de oorzaak van dit probleem gaat zijn maar dat de kans dus groot is dat de hoofdremcilinder lekt naar de rembekrachtiger toe. De oplossing lijkt mij dan het vervangen van hoofdremcilinder en rembekrachtiger?
Ik ga in ieder geval wel nog eens het hele remsysteem dubbelchecken voor ik hieraan begin. Moet eigenlijk het hele dashboard eruit om de remcilinder en bekrachtiger te vervangen?
Thibaut
Groeten Thibaut
'91 T3 Bluestar Multivan Hannover Edition 1.6 TD 314.00 km
'88 Golf 2 1.6 D 380.000 km
'91 T3 Bluestar Multivan Hannover Edition 1.6 TD 314.00 km
'88 Golf 2 1.6 D 380.000 km
- Toontje
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 08 okt 2011 16:39
- Locatie: Lansingerland
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Thibaut, de rembekrachtiger is het probleem niet.
Die kan nooit de oorzaak ervan zijn, moet je nu zéker nog niet gaan vervangen.
De hoofdremcylinder zou kunnen lekken waardoor er remvloeistof verdwijnt, maar dat er remvloeistof door een defecte rembekrachtiger verdwijnt is onmogelijk.
Je moet het zo voorstellen, je rempedaal staat in verbinding met je hoofdremcylinder waar de rembekrachtiger tussen gemonteerd is.
In plaats van dat je met je rempedaal rechtstreeks de hoofdremcylinder bedient word het nu door tussenkomst de rembekrachtiger gedaan.
De rembekrachtiger (die ronde koektrommel) werkt op vacuum. Heeft niets met remvloeistof te maken.
Een rembekrachtiger testen gaat op de volgende manier :
zónder contact aan het rempedaal indrukken, ingedrukt houden en daarna contact aanzetten en vervolgens de motor starten.
Als de motor dan aanslaat voel je het rempedaal iets verder zakken, ten teken dat de rembekrachtiger vacuum gaat aanzuigen.
Een lekkage van het remstysteem waarbij er remvloeistof verdwijnt kun je globaal testen door met de motor aan het rempedaal ingedrukt houden, zakt het rempedaal geleidelijk steeds dieper zit er ergens óf een lekkage óf ergens lucht in het hele systeem.
Of het dashboard eruit moet, ik dacht het niet. Het tellerblok verwijderen moet voldoende zijn om bij de hoofremcylinder te komen.
P.s. Laatst had m'n broer problemen met zijn auto, is wel 'n oude Mercedes G-klasse 30+ en daar zijn we ook 'n tijd mee aan het klooien geweest. Volgens de garage waar hij 'm had gekocht zat er lucht in de leidingen, is door die garage daarna ontlucht. Had geen resultaat.
Daarna op advies van onze vaste garage hier in dorp zou er 'n andere rembekrachtiger op moeten. Hebben er vervolgens 2 stuks op gehad maar het probleem bleef. Ten einde raad het gehele leidingstysteem zorgvuldig van nieuwe remvloeistof voorzien, elke ontluchtingsnippel open gehad. Toen kwamen we er achter dat er toch één aansluiting was die lekte. Terwijl de gerage waar hij die auto gekocht zei van, ik heb 'm geheel ontlucht. Jaja, maar die lekke aansluiting zat zo onder de bagger/troep, dat ding was nog nooit los geweest.
Nu is het gehele remsysteem perfect in orde, remt weer goed en remvloeistofpeil blijft op peil.
Het moraal van dit hele gebeuren, de rembekrachtiger die erin zat was gewoon heel en die zit er nu nog steeds in.
Die kan nooit de oorzaak ervan zijn, moet je nu zéker nog niet gaan vervangen.
De hoofdremcylinder zou kunnen lekken waardoor er remvloeistof verdwijnt, maar dat er remvloeistof door een defecte rembekrachtiger verdwijnt is onmogelijk.
Je moet het zo voorstellen, je rempedaal staat in verbinding met je hoofdremcylinder waar de rembekrachtiger tussen gemonteerd is.
In plaats van dat je met je rempedaal rechtstreeks de hoofdremcylinder bedient word het nu door tussenkomst de rembekrachtiger gedaan.
De rembekrachtiger (die ronde koektrommel) werkt op vacuum. Heeft niets met remvloeistof te maken.
Een rembekrachtiger testen gaat op de volgende manier :
zónder contact aan het rempedaal indrukken, ingedrukt houden en daarna contact aanzetten en vervolgens de motor starten.
Als de motor dan aanslaat voel je het rempedaal iets verder zakken, ten teken dat de rembekrachtiger vacuum gaat aanzuigen.
Een lekkage van het remstysteem waarbij er remvloeistof verdwijnt kun je globaal testen door met de motor aan het rempedaal ingedrukt houden, zakt het rempedaal geleidelijk steeds dieper zit er ergens óf een lekkage óf ergens lucht in het hele systeem.
Of het dashboard eruit moet, ik dacht het niet. Het tellerblok verwijderen moet voldoende zijn om bij de hoofremcylinder te komen.
P.s. Laatst had m'n broer problemen met zijn auto, is wel 'n oude Mercedes G-klasse 30+ en daar zijn we ook 'n tijd mee aan het klooien geweest. Volgens de garage waar hij 'm had gekocht zat er lucht in de leidingen, is door die garage daarna ontlucht. Had geen resultaat.
Daarna op advies van onze vaste garage hier in dorp zou er 'n andere rembekrachtiger op moeten. Hebben er vervolgens 2 stuks op gehad maar het probleem bleef. Ten einde raad het gehele leidingstysteem zorgvuldig van nieuwe remvloeistof voorzien, elke ontluchtingsnippel open gehad. Toen kwamen we er achter dat er toch één aansluiting was die lekte. Terwijl de gerage waar hij die auto gekocht zei van, ik heb 'm geheel ontlucht. Jaja, maar die lekke aansluiting zat zo onder de bagger/troep, dat ding was nog nooit los geweest.
Nu is het gehele remsysteem perfect in orde, remt weer goed en remvloeistofpeil blijft op peil.
Het moraal van dit hele gebeuren, de rembekrachtiger die erin zat was gewoon heel en die zit er nu nog steeds in.
Groetjes Antoon
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Dag Thibaut
In mijn onderschrift in deel 3 staan foto's over het vervangen van de hoofdrempomp.
Groeten Leo M
In mijn onderschrift in deel 3 staan foto's over het vervangen van de hoofdrempomp.
Groeten Leo M
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: T3 rembekrachtiger lek?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Bij revisie van de hoofdremcilinder zul je de nieuwe rubbers toch in de remcilinder moeten aanbrengen door de kant die normaal aan de rembekrachtiger geschroefd zit. Hiermee is de rembekrachtiger idd nooit de oorzaak, maar doordat hij bij lekken de remvloeistof opvangt gaat hij er wel van roesten. Vervangen van de bekrachtiger is dan ook niet op het probleem te verhelpen, maar om te voorkomen dat je na doorroesten de hele bende nóg een keer uit elkaar moet halenToontje schreef:Thibaut, de rembekrachtiger is het probleem niet.
Die kan nooit de oorzaak ervan zijn, moet je nu zéker nog niet gaan vervangen.
De hoofdremcylinder zou kunnen lekken waardoor er remvloeistof verdwijnt, maar dat er remvloeistof door een defecte rembekrachtiger verdwijnt is onmogelijk.
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Ik mag dus weer gaan oefenen Vanmiddag weer eens een kijkje in mijn werkplaats genomen.
Toen ik binnen kwam zag ik een natte plek op de grond (precies onder de voorkant van het portier)
Water kon het niet wezen,dus effe geproefd.Duidelijk dus remvloeistof
Bij een snelle inspectie (vloeistof liep langs de deurstijl via de dwarsbalk) Duidelijk dat het langs ( uit????) de rembekrachtiger loopt.
Nu eerst maar op wat betere temperaturen wachten,dus de oplossing/uitslag laat nog even op zich wachten.
Groeten
Henk
Toen ik binnen kwam zag ik een natte plek op de grond (precies onder de voorkant van het portier)
Water kon het niet wezen,dus effe geproefd.Duidelijk dus remvloeistof
Bij een snelle inspectie (vloeistof liep langs de deurstijl via de dwarsbalk) Duidelijk dat het langs ( uit????) de rembekrachtiger loopt.
Nu eerst maar op wat betere temperaturen wachten,dus de oplossing/uitslag laat nog even op zich wachten.
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Ach Henk, gooi toch weg al die ouwe rommel op die Oudijzerdwarstraat das helemaal niks meer waard johHenk4711 schreef:Ik mag dus weer gaan oefenen Vanmiddag weer eens een kijkje in mijn werkplaats genomen.
Toen ik binnen kwam zag ik een natte plek op de grond (precies onder de voorkant van het portier)
Water kon het niet wezen,dus effe geproefd.Duidelijk dus remvloeistof
Bij een snelle inspectie (vloeistof liep langs de deurstijl via de dwarsbalk) Duidelijk dat het langs ( uit????) de rembekrachtiger loopt.
Nu eerst maar op wat betere temperaturen wachten,dus de oplossing/uitslag laat nog even op zich wachten.
Groeten
Henk
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 dec 2011 18:48
- Locatie: Herselt, België
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Bedankt voor de antwoorden, het is me nu duidelijk hoe ik de rembekrachtiging demonteer. Nu nog even afwachten tot het wat warmer is en dan begin ik eraan
Gelukkig heb ik nog een golfje want zonder remmen kom ik niet ver met die bus!
Mvg,
Thibaut
Gelukkig heb ik nog een golfje want zonder remmen kom ik niet ver met die bus!
Mvg,
Thibaut
Groeten Thibaut
'91 T3 Bluestar Multivan Hannover Edition 1.6 TD 314.00 km
'88 Golf 2 1.6 D 380.000 km
'91 T3 Bluestar Multivan Hannover Edition 1.6 TD 314.00 km
'88 Golf 2 1.6 D 380.000 km
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: T3 rembekrachtiger lek?
René schreef:
Hi René
Je speeld met je voor tandjes
Groeten
Henk
Ach Henk, gooi toch weg al die ouwe rommel op die Oudijzerdwarstraat das helemaal niks meer waard joh
René
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Thibaut,
bij mij is een half jaar geleden de hoofdremcilinder vervangen. Dus ik schrok toen ik vorige week zondag zag dat er vloeistof op mijn mat ligt in de auto.
Gisteren is even wezen kijken. En ik kwam tot de ontdekking dat het op het rubber waar het reservoirtje op de hoofdremcilinder zit gedrukt het lijkt te lekken.
Dus voordat je de hele boel uitelkaar trekt, misschien is dit bij jou ook het probleem.
Ik ben alleen nog even aan het bedenken wat ik eraan kan doen. Ik vermoed dat de temperatuur het probleem is, dat door de kou het één en ander wat stugger/gekrompen is. Dat rubber zit, dacht ik, wel vast op de cilinder.
Groetjes,
Marcel.
bij mij is een half jaar geleden de hoofdremcilinder vervangen. Dus ik schrok toen ik vorige week zondag zag dat er vloeistof op mijn mat ligt in de auto.
Gisteren is even wezen kijken. En ik kwam tot de ontdekking dat het op het rubber waar het reservoirtje op de hoofdremcilinder zit gedrukt het lijkt te lekken.
Dus voordat je de hele boel uitelkaar trekt, misschien is dit bij jou ook het probleem.
Ik ben alleen nog even aan het bedenken wat ik eraan kan doen. Ik vermoed dat de temperatuur het probleem is, dat door de kou het één en ander wat stugger/gekrompen is. Dat rubber zit, dacht ik, wel vast op de cilinder.
Groetjes,
Marcel.
-
- † 18-06-2012 R.I.P.
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
- Locatie: B-9160-Eksaarde
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Dag MarcelMvDuren schreef:Thibaut,
...Bij mij is een half jaar geleden de hoofdremcilinder vervangen...Dat rubber zit, dacht ik, wel vast op de cilinder.
Groetjes,
Marcel.
Daar zit idd een O-ring op,die vette ik in met wit Até-remvet,zie foto.
Groeten Leo M
Groeten Leo M
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Re: T3 rembekrachtiger lek?
Helaas Leo. Op de foto de O ring die de bekrachtigingstrommel luchtdicht houd. Marcel bedoelt de beide rubbers waar het voorraadvaatje is ingedrukt/gemonteerd.