Remklauw repareren
- Jeroen1981
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47
Remklauw repareren
Vanmiddag de uitlijning van de T3 laten controleren, blijkt dat deze prima is, dus dat is een opsteker. Kleine domper was echter een bijzonder warm linkervoorwiel als gevolg van een plakkende rem. De rechter remklauw is al een keer vernieuwd, dus ik vrees dat linksvoor inmiddels ook aan de beurt zal zijn en ieder geval gangbaar moet worden gemaakt. Weet iemand een goed adres in de buurt van Groningen met verstand van t3's om dit te laten controleren en verhelpen? Op basis van de instructies hier, durf het niet aan om zelfstandig aan de remmerij te sleutelen...
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Remklauw repareren
verstandig dat je niet aan je remmen wil sleutelen, zouden meer mensen moeten doen.
Alkmaar is te ver anders hielp ik je wel
Alkmaar is te ver anders hielp ik je wel
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Re: Remklauw repareren
Ik ben het wel met de tip van Thomas eens: als je weinig of geen ervaring hebt met de remmerij dan kun je er beter af blijven omdat dit nou net zo'n stukje mechaniek is waar levens vanaf hangen en het dus absoluut goed moet gebeuren.
Nee rakettechnologie is het misschien niet maar je kunt toch zeker het nodige fout doen.
Een vast zittende remklauw kan een klus zijn waar je zo uren mee bezig bent omdat ook dit goed moet gebeuren, alleen even loswrikken heeft weinig zin omdat hij dan na een regenbuitje weer vastroest en zijn werk weer niet doet.
De cilinder moet er even uit en de kans dat je met die verroeste cilinder ook de keerring/cup in de klauw zelf zelf vernaggeld is natuurlijk erg groot als er echt roestpukkels op zitten. Dit kan extreem vast zitten dus kan ook extreem werk vragen om het weer te lossen.
De klauw aan de binnenkant even honen als dit nog mogelijk is, bij diepe groeven of roestputten is het over voor dit remzadel en kun je alleen nog maar vervangen. De zuiger even polijsten zodat er een absoluut schadevrije blinkende zuiger weer in de klauw gaat, ook daar geld bij groeven en of roestputten einde verhaal en vervangen.
Logischer is om een revisie-set te kopen en daarmee de klauw weer als nieuw te maken waarbij je niet moet vergeten om de boel in elkaar te zetten met speciaal remmenvet welke geen reactie aangaat met remvloeistof(olie )
Toevallig heb ik van de week een paar klauwen gedaan waarbij ik ze dan ook even(nou ja even, dat is het meeste werk) door de straalkast haal en netjes met thermoplast lak spuit voor remmen en motorblokken die warm worden. Nieuwe rubbertjes erop en echt zo goed als nieuw
René
Nee rakettechnologie is het misschien niet maar je kunt toch zeker het nodige fout doen.
Een vast zittende remklauw kan een klus zijn waar je zo uren mee bezig bent omdat ook dit goed moet gebeuren, alleen even loswrikken heeft weinig zin omdat hij dan na een regenbuitje weer vastroest en zijn werk weer niet doet.
De cilinder moet er even uit en de kans dat je met die verroeste cilinder ook de keerring/cup in de klauw zelf zelf vernaggeld is natuurlijk erg groot als er echt roestpukkels op zitten. Dit kan extreem vast zitten dus kan ook extreem werk vragen om het weer te lossen.
De klauw aan de binnenkant even honen als dit nog mogelijk is, bij diepe groeven of roestputten is het over voor dit remzadel en kun je alleen nog maar vervangen. De zuiger even polijsten zodat er een absoluut schadevrije blinkende zuiger weer in de klauw gaat, ook daar geld bij groeven en of roestputten einde verhaal en vervangen.
Logischer is om een revisie-set te kopen en daarmee de klauw weer als nieuw te maken waarbij je niet moet vergeten om de boel in elkaar te zetten met speciaal remmenvet welke geen reactie aangaat met remvloeistof(olie )
Toevallig heb ik van de week een paar klauwen gedaan waarbij ik ze dan ook even(nou ja even, dat is het meeste werk) door de straalkast haal en netjes met thermoplast lak spuit voor remmen en motorblokken die warm worden. Nieuwe rubbertjes erop en echt zo goed als nieuw
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Remklauw repareren
Tja, ook ik heb dit vorige week nog uitgevoerd, echter wel zonder stralen en spuiten. Vervelendste klus hieraan is wel het loshalen. Vooral als de leidingen flink wat geleden hebben, die willen dan nog wel eens afbreken. Bij de laatste bus ging het voor redelijk goed, achter gingen 4 stalen leidingen en de flexibel naar de hemel
Áls ik een klauw loshaal omdat ie vast zit, zet ik hem nooit zomaar in elkaar. Altijd nieuwe rubbers erin (na ontroesten), gewoon zeker stellen dat het bedrijfszeker werkt!
Blokken worden dan ook meestal vervangen, en kijk ook de remschijf na! De dikte ervan opmeten wordt niet meegenomen in de APK, maar als die aan de slijtgrens zit, of flink gegroeft is, kun je beter vervangen.
Áls ik een klauw loshaal omdat ie vast zit, zet ik hem nooit zomaar in elkaar. Altijd nieuwe rubbers erin (na ontroesten), gewoon zeker stellen dat het bedrijfszeker werkt!
Blokken worden dan ook meestal vervangen, en kijk ook de remschijf na! De dikte ervan opmeten wordt niet meegenomen in de APK, maar als die aan de slijtgrens zit, of flink gegroeft is, kun je beter vervangen.
- Jeroen1981
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47
Re: Remklauw repareren
Dank voor de tips en adviezen. Ben niet onhandig, maar heb op blokken vervangen na nog nooit aan de remmerij gesleuteld. Daarbij komt dat ik een donkerbruin vermoeden heb dat er een en ander vernieuwd gaat moeten worden. Dus ga zo maar eens buurten bij de door Steven getipte garage. Al moet ik zeggen dat Stevens voorstel om samen even te kijken ook erg interessant klinkt, het blijft toch leuker om het zelf te doen
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
Re: Remklauw repareren
Zorg dan wel dat je alles nieuw hebt liggen, incl nieuwe ontluchtingsnippels. En neem ruim de tijd, want die zuigers los krijgen is soms een lastige klus . Succes !
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Remklauw repareren
Haha! Ach, als je ervan uitgaat dat het een drama wordt, valt het mee! Maar die dubbele zuigers kunnen wel flink vastzitten heb ik dit voorjaar ondervonden. En die ontluchtingsnippels is ook playmobil.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Remklauw repareren
Leuk filmpje, maar ik heb geen tips gezien over verrotte t3 remklauwen met dubbele zuigers...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: Remklauw repareren
ach,en als je nog een paar handen erbij nodig hebt wil ik ook nog wel ff mee helpen remmerij is altijd een leuk klusje
greetz marcel
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- Jeroen1981
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47
Re: Remklauw repareren
Heb een afspraak gemaakt bij de garage voor volgende week. Hoop dat het meevalt. Ondertussen druk bezig het interieur op te knappen, dus hij hoeft nog niet van zijn plek
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49
Re: Remklauw repareren
Hallo,
probeer vastzittende schijfremmen te voorkomen door tijdig remvloeistof te vernieuwen. Minstens één keer in de twee jaar. Remvloeistof neemt vocht op vandaar het ontstaan van roestvorming.
gr.cees.
probeer vastzittende schijfremmen te voorkomen door tijdig remvloeistof te vernieuwen. Minstens één keer in de twee jaar. Remvloeistof neemt vocht op vandaar het ontstaan van roestvorming.
gr.cees.
Re: Remklauw repareren
Dag Allemaal,
handige topic!
Ik heb de cilinder eruit gekregen met de compressor, ging soepel.
iedereen heeft het over het loshalen van de cilinder, maar hoe zetten jullie hem precies terug? speciale pers of een tool? mij lukt het namelijk niet.
en waar wordt precies de vet op aangebrancht? is het gebruiken van die vet noodzakelijk?
gr
denis
handige topic!
Ik heb de cilinder eruit gekregen met de compressor, ging soepel.
iedereen heeft het over het loshalen van de cilinder, maar hoe zetten jullie hem precies terug? speciale pers of een tool? mij lukt het namelijk niet.
en waar wordt precies de vet op aangebrancht? is het gebruiken van die vet noodzakelijk?
gr
denis
Cheers
Denis
Denis
- menno
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 13 nov 2011 14:12
- Locatie: harlingen
Re: Remklauw repareren
Vet moet op de blanke delen binnenkant cilinder en buiten kant zuiger en op de rubberring,gebruik wel het goeie vet.
[attachment=1]DSC_5067.JPG[/attachment
[attachment=0]DSC_5070.JPG[/attachment
Doe het wel voorzichtig.
Groeten Menno
[attachment=1]DSC_5067.JPG[/attachment
[attachment=0]DSC_5070.JPG[/attachment
Doe het wel voorzichtig.
Groeten Menno
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gr Menno
t3 1986 dt1600
cb50 honda,en gazelle Bakbrommer met 4tact blok.
zeilen grinde,wayfarer,oslojol.
t3 1986 dt1600
cb50 honda,en gazelle Bakbrommer met 4tact blok.
zeilen grinde,wayfarer,oslojol.
Re: Remklauw repareren
Ik druk de zuigers goed ingesmeerd met rempasta er zo in, met de hand.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Remklauw repareren
met de hand is beter. Vooral in het begin willen de zuigers nog wel eens kantelen. Eenmaal teveel kracht zetten op een gekantelde zuiger is genoeg voor het onherstelbaar beschadigen van de klauw
Re: Remklauw repareren
Wat wd40 als glijmiddel werkt ook goed
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.