Remklauw repareren

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Voormalig lid 91

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ik zou niet zo enthousiast schuren. Het is wel een geleiding voor de zuiger! Hoewel putroest daar geen ramp is wil je wel de pasvorm houden.
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Cees »

Zoals Ad zegt, als je te veel weg haalt zou de zuiger daar tijdens het remmen kunnen gaan kantelen, waardoor er druk komt bij het rubber met als gevolg lekkage van rem vloeistof.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4997
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

He Wouter, allereerst de complimenten over zoveel huisvlijt! [[thumbup]] Het ziet er weer netjes uit. Van hieruit kan ik niet beoordelen of je misschien iets teveel hebt weggehaald, maar dat kun je zelf waarschijnlijk wel. Korrel 80 en woorden als 'dremel' zijn geen zaken die ik in combinatie met remmen gebruik, maar daar heb je nu niets meer aan. Controleer voor je de nieuwe rubbers monteert (met oude rubber eruit) even of de zuiger er netjes inpast en niet kantelt (al rempasta gebruiken, anders zit het gelijk vast). Het rubber kan best veel opvangen, maar het moet niet te gek zijn. (Lekker vaag :wink: ). Hoe dan ook, controle, monteren en nacontrole lijken me hier afdoende.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Jakob.J
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 01 aug 2008 14:04
Locatie: Groningen

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Jakob.J »

Hallo Jeroen,

Het geld wat je bij de garage moet uit geven kan je beter besteden aan nieuwe remklauwen met grotere remcilinders dan het je nog meer rem kracht tot je beschikking die je er nu op hebt is waarschijnlijk maar zestig en je kan in ieder geval de tachtig er zetten, het door de garage laten doe zegt ook niet alles wij hebben genoeg stommiteiten van garages mee gemaakt zins dien heb ik alles zelf gedaan en het toen ook noch geen forum achter de hand, en de V.A.G boeken.

En als je het helemaal goed wil doen er is een setje tekoop dat je zelf de remleiding ken repareren, ik heb alles een keer vervangen de remleidingen slangen remklauwen, allen wat ik toen niet wist je kan synthetische remolie kopen en die is veel beter en gaat langer mee,
maar dan moet alles wat van rubber is gemaakt eerst vernieuwt worden, maar dan heb je al met al een zeer goede basis.

Maar je hoeft het niet zo gek te maken als ik heb gedaan, trouwens toen ik de remleidingen van de bus ging slopen ontdekte ik veel roesterij onder de klemmetjes die de remleidingen op zijn plek houden dat vormt ook een tijdbom, vooral is dat in de bergen levens gevaarlijk, geen garage die dat controleert.

LASER 2943, wij hebben dit setjes tekoop.
Dit zetje is goed te gebruiken om je remleidingen te vernieuwen.

Mvg,
Jakob.J
Groningen
Laatst gewijzigd door Jakob.J op 13 mar 2013 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik het heb vergeten dan staat hier: met een vriendelijke groet, Jakob.J
rick
Bus guru
Berichten: 5114
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door rick »

Jacob, ik kan me de groene minerale olie niet herinneren. Dat moet toch wel uit een grijs verleden zijn toen de T3 bus nog niet bestond?
Volgens mij is voor de T3 bus alleen synthetische remvloeistof toegepast.
Rick
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 780
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Olaf »

De zuiger kan absoluut niet kantelen op dat buitenste randje, dan zou hij minimaal voor meer als de helft voorbij de rubber ring moeten, komen, wat overeen komt als remmen met totaal versleten remblokken, ijzer op ijzer. De zuiger word geleid door de rubber ring, en recht gehouden door de cilinder in de klauw, geholpen door een flinterdun laagje remvloeistof.
Hoeveel heb je nu van dat randje afgehaald Wouter ? Dit moeten natuurlijk geen milimeters zijn, daar de rubber ring dan geen houvast meer heeft, 0,10/0,20 mm is geen probleem.


Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door bartk »

Jacob, ik irriteer me een beetje aan al dat afgekraakt van je..
Elke auto garage in Nederland zijn oplichters kom het feitelijk op neer, eigenlijk als je naar de garage gaat ben je gedoemd om in het ravijn te belanden zonder remmen.
En ook al je doem verhalen die je uit de vag boeken en van internet halen gaat wat ver. (VOLGENS mij heb je weinig tot eigenlijk helemaal geen sleutel 'praktijk' ervaring en kopier je al je informatie letterlijk van het web)
Denk hier wel om dat je veel mensen beïnvloed op het internet?? Ik zou eerst eens beginnen met sleutelen en hier veel ervaringen lezen ipv ze hier neer te zetten. (Tevens ik heb het niet alleen over dit bericht maar over vele van je, het viel me gewoon op. Sorry als ik je beledig)

Ik vermoed ook dat je totaal geen verkeerde bedoelingen hebt en alles goed bedoeld!! Maar praktijk en theorie zijn wel twee verschillende dingen. Het is maar net hoe je de theorie interpreteert.
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door tifrajo »

ieder vogeltje zingt.........
Daarom is het zo leuk om naar vogeltjes te luisteren [[toast]]
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4997
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Actief vogeltjes wat bieden kan ook: word lid van een sympathieke natuurbeherende of beschermende organisatie!!! [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 603
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Olaf, ik zal nog eens met een voelermaatje opmeten wat ik nu ongeveer heb weggeschuurd.. Helaas is de klauw door mij verder niet bruikbaar te maken, omdat de kanaaltjes verstopt zitten.. [[head]] In één van de cilinders zit op de bodem ook een soort "steen" aanslag, dat kwam ooit ééns uit zo'n kanaaltje lopen. Die kanaaltjes kun je alleen ultrasoon reinigen ben ik bang..

Omdat de bus toch een keer voor de APK moet (de brief van de RDW viel gisteren op de mat), heb ik deze week een nieuwe remklauw gekocht voor linksvoor. Rechtsvoor zit nu een zelf gereviseerde klauw.

Nog even een foto van de rechterklauw, na revisie. Hier ben ik de cilinders aan het draaien om de plaatjes er goed op te krijgen.
APK 2012 klussen 17.jpg
APK 2012 klussen 18.jpg
Voor mij is het opknappen van de remklauwen dus 1x gelukt (met een niet gangbaar onderste ontluchtingsnippel) en 2x mislukt (ontluchtingsnippel afgebroken en verstopte kanaaltjes). [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door bartk »

Wil nu wel eens voorkomen dat je verschil hebt! (Helemaal heb je dat met achter) Maar omdat 1 nu als nieuw is en de ander gebruikt bestaat er een kans op remverschil.
Hou daar rekening mee :wink:

Mooi dat het zo opgelost is.
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 603
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi Bart,

De bus gaat nu deze week voor de APK met remmentest, dus als er verschil zit hoor ik het snel :D . Als het allemaal goed is, weet ik het ook [[thumbup]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Horlepiepje
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 492
Lid geworden op: 29 jun 2012 21:14
Locatie: Scherpenisse

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Horlepiepje »

Hoi Wouter, hoe is het afgelopen met de remmentest?
groeten Yvonne
Groeten Yvonne. 2ltr CU
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 603
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi Yvonne,

Remmentest was nu in orde! Één revisieremklauw en één nieuwe remklauw samen ging bij mij dus goed. Wel met de oude remblokken en schijven. De bus staat nu in winterslaap in de schuur, lekker warm en droog.. [[bye]] Totdat het kerst is [[thumbup]]

PS: is dat een vergiet in je profielfoto, ik dacht dat je ook een assuan braune joker hebt :o

Groeten,

wouter
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5182
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door René »

Ha Wouter,

Ik gok dat dat een oliezeefje is van een VW type 1 motor is :wink:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Cees »

Ik gok op het zelfde René :wink:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Plaats reactie