Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Jeroen1981
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47

Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door Jeroen1981 »

Tripje westkust Frankrijk! "Gras" z'n eerste grote vakantietrip met ons achter het stuur. Na wat wat last minute repairs aan de benzineleidingen (lees alles vervangen) konden we gaan. Bij tankstop in Breda tot de ontdekking gekomen dat de bezineretour ook incontinent bleek. Slangdiameter zat echter niet in het meegenomen reserve/noodreparatieset. In de stromende regen de oude slangklemmen na een slopend gevecht los weten te krijgen en met een 6mm slang en de oude 13? een shunt constructie gemaakt. Tadaa lek dicht, na de vakantie maar even een definitieve oplossing maken.

Daarna tot Normandië prima doorgekacheld, daarna kwam er een onheilspellend kadoenk kadoenk geluid vanaf het linker achterwiel. Langzamerhand ging dit over in een harde tik, waarop het stemmetje in het hoofd zij: "Garage, zoek een garage..."

Alors, met ons beste Frans naar de garage. "clique claque, dans le wiel, pneu, dinges en route ronde. Chaude, warm..." Enfin, auto op de krik, beetje draaien aan het linkerachterwiel niks aan de hand.

Kilometer of honderd en een beetje verder, la meme probleme. Dichtsbijzijnde VW Garage gezocht probleem uitgelegd, verdenking aandrijfas, monteur kruipt onder voorzijde van de bus... Om te concluderen dat die aandrijfas daar helemaal verdwenen was. Conclusie , dit soort auto's kennen we niet u moet verder zoeken.

Na twee andere garages, uiteindelijk bij de lerclerc auto een vriendelijke monteur getroffen die uitvoerig onde de auto keek en concludeerde dat de rem idd warm liep, aandrijfassen prima waren en bus na opkrikken wederom geen last van de achterrem leek te hebben. Aangezien zij fastfitter zijn en geen reparaties als deze konden uitvoeren wederom "verder zoeken".

Hebben nu een tijdelijke oplossing gevonden in linksachter opkrikken van de bus, wiebelen aan het wiel en daarna weer een paar honderd kilometer rijden. Niet ideaal, maar goed te doen. De hulpvaardigheid van de gemiddelde Franse garage is bedroevend, dus hoop deze te kunnen mijden.

Rare is dat we de remvoeringen achter hebben laten vernieuwen , een nieuwe klauw voor is gemonteerd kort voor we begonnen zijn aan de trip.

De rem rechtsvoor begint te piepen als linksachter begint te tikken. Na opkrikken is dit ook weer over. Mocht iemand een tip hebben of dit zelf bij de kop hebben gehad dan hou ik me aanbevolen.
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door rick »

Ik weet niet hoe de Franse monteurs de aandrijfas hebben gecontroleerd, maar het lijkt toch verdacht veel op een versleten homokineet. Door aan het achterwiel te rommelen en daarmee de homokineet te bewegen kan het zijn dat de kogels een iets andere oriëntatie krijgen ten opzichte van de baan waarin zijn lopen, waardoor het even ophoudt met het getik.

Mogelijk dat bij het omkeren van de aandrijfas de problemen tijdelijk worden verholpen. Bak en wielzijde verwisselen.

De enige relatie tussen linksachter en rechtsvoor is de hydrauliek.

En het is handig om wel te vertellen welke remklauw is vervangen. Gaat het om een echt nieuwe.?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Jeroen1981
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47

Re: Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door Jeroen1981 »

Rechtsvoor is nieuw, homokineet zou niet verklaren waarom wiel warm wordt en heeft geen speling dus vandaar dat die verdenking heb laten vallen.

Trommels achter zijn antiek net als de rest van de bus, voeringen vernieuwd.
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
Voormalig lid 91

Re: Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Heb je ook gekeken of de klauwen voor goed vrij komen? Duw ze eens helemaal terug met een schroevendraaier?
Zijn achter ook de pompjes vervangen?
Is de remvloeistof vervangen?
Hoe is de hoofdremcilinder?

Het gebeurt wel eens dat vuil en roest als een klepje werken dat voorkomt dat remvloeistof terug naar het reservoir loopt. Het systeem kan dan onder een (lichte) druk blijven waardoor de remmen aanlopen. Een dampbel zou dit kunnen verergen. Typisch is wel dat het remcirquit tussen voor en achter gescheiden is. Vandaar dat ik in eerste instantie aan de hoofdremcilinder denk. Helaas is er wat weinig info om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Jeroen1981
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47

Re: Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door Jeroen1981 »

Staat van de hoofdremcilinder weet ik niet, dus dat is een verdachte. Reservoir zit wel behoorlijk boven max gevuld, zou dat kunnen bijdragen?
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
Voormalig lid 91

Re: Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Nee zou niets uit moeten maken
Gebruikersavatar
Jeroen1981
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2012 19:47

Re: Plakrem, frein plaqueeee of zoiets...

Ongelezen bericht door Jeroen1981 »

Inmiddels terug in Nederland, bussie heeft het gered. De extra kilometers hebben wel geresulteerd in het makkelijker kunnen identificeren van de rammelproblematiek en het warme wiel. Blijkt toch de aandrijfas te zijn. Daardoor wordt de as warm, het wiel en daardoor doet de rem vermoedelijk ook een beetje mee. Komen nu nieuwe assen onder en dan moet ie weer helemaal toppie zijn.
Groet, Jeroen.
"Gras": Transporter T3 Westfalia Joker, 2.0 CU Automaat, 1981, Lianen Grün.
Plaats reactie