achter remmen weigeren

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Devious
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 jun 2010 15:58
Locatie: Oss

achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Devious »

een tijdje geleden zijn de handrem kabels van mijn bus vervangen (door de garage wegens tijd gebrek)
toen ik de bus terug kreeg remde hij normaal zover ik gemerkt heb (max 1 km door het dorp naar huis gereden)
alleen vond ik de handrem wat los staan, dus heb ik deze wat strakker gezet op de hoofd kabel.
De volgende dag moest ik naar de stad (zeg 5 km).
Het valt mij op dat de bus erg voorover duikt tijdens het remmen.
Met wat onderzoek (en paar keer flink remmen) kom ik er achter dat de achter remmen niks doen.
Het pedaal heeft weinig weerstand en da voor remmen blokkeren wel als ik vol rem.

Betekent dit dat mijn hoofdremcilinder overleden is?
of zijn er nog andere componenten die ik kan controleren/uitsluiten voordat ik de hoofdremcilinder ga vervangen?
Wat is bijvoorbeeld het "ding" dat in de buurt van de vooras in de leiding van da achter remmen zit?

Alvast bedankt voor de reacties :-)
Groeten Dirk

Devious... Wie anders?

VW Iltis
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door bartk »

Remsegmenten even opstellen. Trommel eraf en vaak kan je hem dan stellen zodat de segmenten naar buiten komen.
Net zo lang tot de trommel vast zit en dan weer een stukje terug stellen zodat de trommel weer vrij draait.
Groeten Bart!
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Cees »

Ik zou terug gaan naar de garage :roll:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Devious
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 jun 2010 15:58
Locatie: Oss

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Devious »

heb al een keer geprobeerd om de remsegmenten te stellen van buitenaf (door het gaatje achterin de trommel)
kan nog eens proberen of ik de trommel er af krijg om het zo te proberen.

Garage denkt dat de hoofdremcilinder idd overleden is. Alleen voordat ik daaraan begin wil ik wel eerst zeker weten dar dat het is.
Groeten Dirk

Devious... Wie anders?

VW Iltis
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door rick »

De informatie die je het laatst aanlevert had je beter in je eerste bericht kunnen noemen. Nu heeft men voor niks antwoord gegeven. Je wist dat namelijk al.
Tip: Schaf een handboek aan. Kun je zelf opzoeken wat de functie is van dat "ding". Het is een remdrukverdeler.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door rick »

Het is niet waarschijnlijk dat een remcilinderdefect in die ernst in één keer optreedt.
Het is waarschijnlijker dat het probleem is opgetreden door het vervangen van de handremkabel. Om die te kunnen monteren moeten de remschoenen worden teruggesteld.
Tijd om de achterremmen in het geheel te controleren, waaronder de automatische remverstelling.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Cees »

Devious schreef:heb al een keer geprobeerd om de remsegmenten te stellen van buitenaf (door het gaatje achterin de trommel)
kan nog eens proberen of ik de trommel er af krijg om het zo te proberen.

Garage denkt dat de hoofdremcilinder idd overleden is. Alleen voordat ik daaraan begin wil ik wel eerst zeker weten dar dat het is.
Vraag me af wat voor een garage dit is......
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door VFRikus »

De hoofdremcilinder zal dit niet veroorzaken.
Bij een trommelrem moet je eerst de remsegmenten zo strak mogelijk afstellen en pas dan de handrem.
Ook om denken dat je na dat je de afstelling gedaan hebt de voetrem een keer intrapt en daarna controleert of je nog verder kan stellen.
Je doel moet zijn zo krap mogelijk afstellen terwijl de rem wel goed vrij komt.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Gebruikersavatar
Devious
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 jun 2010 15:58
Locatie: Oss

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Devious »

Dat klinkt hoopgevend, dankje :-)
Heb geprobeerd via de ankerplaat de remmen te stellen.
Recht kon idd een heel stuk strakker. Links zit geen beweging in.
Ik denk een gevalletje veren verkeerd om zitten http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=19221
Heb hier niet t goeie gereedschap, dus van de week ff verder of bij de garage langs.

Iig bedankt voor de tips
Groeten Dirk

Devious... Wie anders?

VW Iltis
Gebruikersavatar
Steven
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 595
Lid geworden op: 19 mar 2005 18:24
Locatie: Lelystad

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Steven »

Hoi Dirk,

Wiel demonteren en dan kan je zo de remtrommel eraf halen, heb je verder niets specials voor nodig, en dan kan je je veertjes controleren. Remmen stellen achter al alles goed zit door je handrem iedere keer te spannen, daardoor zet hij zich automatisch in de uiterste positie en zal je hem daarna nog iet met de kabel kunnen bijstellen.

Succes
Grtz Steven

Volkswagen Bestel (1989) 1.9TDI 66kW
Motor ombouw naar 1Z mechanisch, voltooid
Geventileerde schijven voor en gewone schijven achter, 312 x 25 en 294 x 13,5, voltooid

VAG naslagwerk(alle werkplaatsboeken)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Steven schreef:Remmen stellen achter al alles goed zit door je handrem iedere keer te spannen,
Maar dan toch alleen als het allemaal goed gemonteerd zit...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Coen »

Cees schreef:Ik zou terug gaan naar de garage :roll:
Ik had dit van het voorjaar ook met mijn bus. Remschoenen achter vervangen en dezelfde klacht. Garage heeft dit kosteloos voor mij hersteld. Nazorg! Hoef je niet zelf voor te gaan pielen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door rick »

Dat is nu net de vraag; of je naar zo'n garage wel terug wil.
Een garage die de klant na reparatie van de remmen de weg opstuurt met niet werkende achterremmen. Dat mag nooit voorkomen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Coen »

rick schreef:Dat is nu net de vraag; of je naar zo'n garage wel terug wil.
Een garage die de klant na reparatie van de remmen de weg opstuurt met niet werkende achterremmen. Dat mag nooit voorkomen.
Klopt, maar zelf aan je remmen pielen lijkt mij dan ook niet de oplossing!! Laten repareren bij de garage die het werk niet volledig afgemaakt heeft en daarna een andere zoeken. Als je klachten met je gebit hebt ga je toch ook niet na het tandartsbezoek zelf met een boor aan de gang?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door rick »

Coen, ik zeg in mijn bericht niet dat je zelf aan de gang moet. De vergelijking met de tandarts gaat daarom niet op.

Ik zou ook deze garage de ernstige fout laten herstellen en daarna maar eens bekijken of er nog redenen zijn om met deze garage verder te gaan.
Ik repareer alles zelf en dat leidt, zonder mij op de borst te kloppen, meestal tot betere reparaties.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Steven
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 595
Lid geworden op: 19 mar 2005 18:24
Locatie: Lelystad

Re: achter remmen weigeren

Ongelezen bericht door Steven »

[quote="Devious"]heb al een keer geprobeerd om de remsegmenten te stellen van buitenaf (door het gaatje achterin de trommel)[/quote]

Dit is in principe alleen voor je rem terug te stellen, als alles goed zit moeten ze zich vanzelf goed stellen waarna je de handrem nog wat kan bijstellen. Maar het zijn zelfstellende remmen. [[thumbup]]
Grtz Steven

Volkswagen Bestel (1989) 1.9TDI 66kW
Motor ombouw naar 1Z mechanisch, voltooid
Geventileerde schijven voor en gewone schijven achter, 312 x 25 en 294 x 13,5, voltooid

VAG naslagwerk(alle werkplaatsboeken)
Plaats reactie