Trommels loshalen zonder naaf?

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Ik heb in het werkplaats handboek gekeken en op dit forum gezocht, maar kan nog niet achterhalen of het mogelijk is de trommel te demonteren zonder de naaf los te trekken? Ik laat liefst het lager op zijn plek, maar wil de voering en cilinder vervangen. Met een hamer wat tikken en een schroevendraaier wroeten haalt nog weinig uit en ik wil niet te veel forceren.

Kan iemand mij vertellen of het wel kan, of gaan trommel en naaf alleen als geheel los?
Gr. jochem.
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door Cees »

Hoi Jochem,

Ja de naaf hoeft niet los, de grote kroonmoer, kan gewoon blijven zitten. Ik snap je onzekerheid maar, met een hamer goed rondom tikken, moet deze als het ware los schrikken. Wrikken met een schroevendraaier wil ook wel helpen.

succes
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Dank voor je snelle reactie Cees. Dan zal die inderdaad door de tijd vastgekoekt zitten.

gr. jochem.
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door who2010 »

Ik denk dat het verstandig is de remschoenen eerst terug te stellen via de opening in de achterkant van de remankerplaat.

Gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door RVB »

Ach als hij ronddraait is mi genoeg ruimte om los te komen.
Twee boutjes op de trommel wel los halen; kan zomaar wat ergernis schelen. :D

gr. Rolf
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door Paul P »

Dat van dat "ronddraaien = genoeg ruimte om los te komen" is volgens mij niet helemaal waar.

De lessen van Jan (van Klink) en mijn eigen ervaring hebben mij geleerd dat het terugstellen van de schoenen (met kromme schroevendraaier of fietsbandenlichter) het eraf nemen van de trommel aanzienlijk eenvoudiger maakt.

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door rick »

Bij een door de remschoen ingesleten remtrommel haakt deze achter de remschoen. In dat geval terugstellen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door René »

En als je dan gelijk dat vervelende opstaande randje in de remtrommel er even met een flex met lamellenschijf uit jast dan heb je er de komende jaren geen last meer van :) Hie hoger de rand hoe belangrijker het wordt om op te meten hoever de trommels uitgesleten zijn maar de originele VW trommels zijn vaak van betere kwaliteit dan de goedkope copycats :wink: dus alleen vervangen als nodig!

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Voormalig lid 91

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ook niet denken "de rand is hoog, dus ze zijn versleten"
1 cm roest zorgt ervoor dat 1 mm staal verdwenen is.

Meten is Weten
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Dank voor de reacties en de tips!
Ik heb komende dagen geen tijd, maar zal volgende keer de handremkabels los maken en dat stelding aanpassen. Trommels zullen verder wel in orde zijn, maar ik wil de remleidingen en slangen vervangen, dus dan liever de cilinder ook.

Groet, jochem.
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door who2010 »

Behalve het terugstellen van de remschoenen hielp bij mij ook het goed schoonmaken/ontroesten van de naaf. Hier zit een pasrand waar de trommel op centreert. Bij mij zat de trommel daar juist behoorlijk op vast. Door deze rand goed schoon te maken, wat WD-40 erop en even laten inwerken en vervolgens met een paar flinke klappen kwamen de trommels los.
Veel succes,

Willem
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

WD 40 en remmen? Nooit geprobeerd... maar verder las ik dat Jochem de handremkabels wil losmaken. Dat lijkt me niet nodig om de trommel eraf te krijgen. Het terugstelmechanisme is zoals al door meerdere mensen aangegeven de truc .
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door who2010 »

De WD-40 komt niet IN de trommel als je alleen de naaf inspuit ;-)
Ik heb destijds ook de remschoenen vervangen maar ken het resultaat nog niet. De bus is gestript en wordt deze winter gespoten (als ik tijd over heb....)

Willem
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Voormalig lid 91

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

losstellen/loshalen van de handrem kan wel degelijk helpen bij het verwijderen van de trommels. Ben wel voorzichtig dat de draadstang niet afbreekt
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Ik wil gewoon in 1 keer de gehele remmerij op orde hebben, met oa nieuwe leiding, slangen en handremkabels. De bus heeft sinds 2006 stil gestaan en de slechte spuitbeurt is ook over de slangen gegaan. Lijkt mij dat een kerumeester dat gewoon gaat afkeuren en het voelt wat fijner als het voor de komende jaren klaar is.

jochem.
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Trommels loshalen zonder naaf?

Ongelezen bericht door rick »

Als de handremkabels in redelijk staat en origineel zijn dan NIET vervangen. De kwaliteit van de meeste vervangers zijn niet te vergelijken met de originele die VW toepaste. Het kunststof aansluitblokje op de ankerplaat willen bij loshalen ook wel eens sneuvelen. Dus voorzichtig verwijderen.
Je kunt ze wel wat beter gangbaar maken als dat nodig is.
Een ander aandachtspunt is de staat van de remankerplaat. Die kunnen doorgeroest of sterk aangetast zijn. Nieuw spul op een slechte remankerplaat is niet zinvol.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie