keesf schreef:
men vullen de opvangcontainer met oude/afgewerkte/action olie, daarin deponeert men de delen die niet mogen roesten. en presto, mooie roest vrije remschijven.
En dat moet je (heeft men mij verteld) juist NOOIT doen!
Olie trekt n.l. in de porieen (ja, ze bestaan) van metaal en dus ook van jouw remschijven.
Door het remmen wordt de schijf en dus ook de olie heet, komt naar buiten en vermindert de remwerking aanzienlijk.
Ik kan het niet ontkrachten, noch bevestigen. Bij gietijzer en roest kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar bij staal lijkt het mij nogal onwaarschijnlijk dat dit poreus zou zijn en dat het olie opzuigt. Maar goed, ik zit op dit forum en rijd wel VW.
Remschijven invetten zorgt voor minder wrijving tijdens het rijden en zorgt "for the extra 25 kilowatts" en daarnaast een lager verbruik en minder bandenslijtage
Ik zal er voor de juridische aansprakelijkheid maar bij zetten dat dit een grapje is. Niet doen
Ontopic: Heb je nu eigenlijk al wat gedaan? Of zijn ze ondertussen verroest
ik heb onlangs een bus zinkspray gehaald bij mijn vaste leverancier, maar nu zag ik dat deze spuitbussen van het merk Griffon niet meer de ouderwetse GALVATEC ZINC SPRAY verkopen, maar dat het ALU ZINC SPRAY is geworden.
Iemand hier enig idee of dat een groot verschil uit maakt, met name voor het gebruik op remschijven?
O ja, en om te reageren op de vragen die verder naar boven zijn gesteld:
Ik heb inderdaad 2 remschijven ingespoten met de ouderwetse zinkspray, maar deze zitten nog niet onder de bus; ik gebruik kennelijk de goede remblokken
Remschijven komen meestal met een dun oliefilmpje, nieuw uit de doos.
Met remmenreiniger ( sterk ontvettend goedje uit de spuitbus ) spoel je dat er vlak voor montage af.
Maar dan nog: blankmetaal roest al snel aan de lucht. Remschijven idem. Het is echter 'slechts' vliegroest. Ik zou mij niet te druk maken over de achteruitgang van de remschijven, ook al liggen ze jaren in opslag.
Met vriendelijke groet,
Jaap
--------- PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?