Fuseekogels en speling

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door pyromancer »

Busje moest voor de APK. Gisteren geweest en volgens de garagehouder zat er te veel speling op drie fuseekogels. Bus stond alweer buiten toen ze me het vertelden en ik hoorde zo nu en dan weleens wat rare geluiden, waarvan ik dacht dat het de kogels zouden kunnen zijn. Het stond toen ik de bus en paar jaar geleden kocht ook als adviespunt op de lijst. Maar in de vijf jaar dat ik de bus zelf heb, is er nog nooit een keurmeester over gevallen. Tot gisteren. Klonk dus allemaal redelijk plausibel en ik heb de boel laten vervangen. Eind goed al goed? Ik weet het even niet...

Want toen ik de bus vandaag weer op ging halen kreeg ik de onderdelen mee. Van één van die onderdelen was het hoesje er af. Er zit inderdaad zichtbaar speling op die kogel. Volgens mij nog niet de millimeter die afkeur zou verantwoorden, maar toch. Op de andere twee zit volgens mij geen speling. Volgens de garagist wel. Ik heb de kogels mee genomen naar huis om er eens goed naar te kijken, maar ik zie geen speling.

Mijn vraag is nu: zie ik iets over het hoofd en kun je die speling niet zo eenvoudig waarnemen, of ben ik weer eens belazerd door een garage?

[edit: negatieve formuleringen verwijderd. [[bye]] ]

Groeten,

David
Laatst gewijzigd door pyromancer op 20 nov 2012 19:22, 3 keer totaal gewijzigd.
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Op je apk formulier staat de procedure beschreven wat te doen, mocht je het er niet mee eens zijn.
Dit moet je direct doen dat jij een herkeur wilt hebben uitgevoerd.

Theo
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door pyromancer »

Tsja, reparatie is al uitgevoerd, dus de kogels liggen er al naast, geld is al betaald dus wordt een lastig verhaal vrees ik.

Bovendien: kreeg een briefje mee met reparatiepunten. Voor zover ik die zelf kon doen heb ik ze gedaan. Op het keuringsformulier staat alleen 'goedgekeurd' en dus niet 'goedgekeurd na reparatie'.

Morgen maar eens langs bij die garage.

David
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Ze hadden het gewoon moeten laten zien als jij erom vraagt dan kunnen ze het uitleggen nu ben je te laat delen zijn gemonteerd en betaald, met een beetje geluk kunnen ze met de losse kogel laten zien waarom het vervangen is maar dat is wel lastig.In ieder geval nog niet weggooien.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door captain slow »

Misschien is de speling met de hand niet te voelen. Je zou m in de bankschroef kunnen vastklemmen en met een klauwhamer oid omhoog kunnen trekken aan de moer om te kijken of er speling in zit.
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door pyromancer »

Moet bekennen dat ik er inderdaad misschien wel naast zit. Ik heb het een en ander nagelezen over het constateren van speling op de kogels en begrijp dat je die constateert door op de juiste plekken aan het wiel te schudden. En dat die toegestane speling van 1mm op het wiel wordt geconstateerd. Ik dacht dat die speling op de kogel zelf werd gemeten. In dat geval kan ik me voorstellen dat een speling van 1mm op het wiel niet direct zichtbaar hoeft te zijn op de kogel zelf. Stom eigenlijk, vond het ook al zo veel, 1mm op de kogel. Volgens de garagehouder kon je het constateren omdat je de kogel heel gemakkelijk rond kan draaien. Dat is inderdaad wel het geval.

Kortom: goede kans dat die kogels toch niet voor niks zijn vervangen. Blij dat ik de naam van de garage hier niet heb genoemd. :roll:

Laat ik maar gewoon een biertje nemen op een jaar verse APK. [[toast]]

David
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door Tjeerd »

pyromancer schreef:Ik dacht dat die speling op de kogel zelf werd gemeten
Dat heb je goed David, evengoed maar een biertje nemen [[toast]]
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door pyromancer »

Tsja. Morgen toch maar even terug dan. En als het moet een klacht indienen bij de Bovag.
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door bartk »

Speling is achteraf moeilijk tot niet te constateren! Jij bent toch akkoord gegaan?? Had je moeten vragen of ze het woude laten zien... Achteraf gaan klagen vind ik ook niet kunnen.
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door pyromancer »

Heb het vandaag nog eens na gevraagd bij een vriend van me en ik begrijp nu dat die speling inderdaad lastig te zien is achteraf en dat er wel degelijk enige speling op beide kogels zat. Dus ik had het bij het verkeerde eind. Heb vandaag aardig wat door de stad gereden en merk dat hij ook prettiger stuurt. Eind goed al goed dus. [[thumbup]]

Groeten,

David
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Fuseekogels en speling

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Gelukkig maar David weer een zorg minder [[thumbup]]
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Plaats reactie