Wiellagers voor T3

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik ben uitvoerig aan het googlen geweest maar kan nergens 100% uitsluitsel vinden.

misschien dat iemand dit wel gewoon direct weet...

Klopt het dat ik voor mijn T3 1984 (oude type) de SKF types VKBA 911 voor de vooras moet hebben en VKBA 910 voor de achteras?

alvast bedankt,
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Volgens mij is dat idd de juiste combi volgens
mijn autoonderdelen.nl
Groet, Danny
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door insomnia »

thanks,

alleen ben ik nog benieuwd of iemand het kan bevestigen op basis van VAG/ WerkPlaatsHandboek gegevens? (weet trouwens niet of daar de afmetingen van de lagers in staan?) :roll:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door jochemt3 »

Hoi Ralph,
In de onderdelencatalogus (onderdelen systeem) staan wel maten, geen lager types.
In het systeem van WM (een Bosch gelieerde dealer) staan inderdaad de SKF VKBA 911 voor oude types (Tot chassisnr. 24-E-023827) voorwiel en VKBA 910 voor de achterkant.

gr. jochem.
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door wouth »

Ralph, laat ff weten hoe en bij wie je aan deze lagers komt.
Ik heb het in Arnhem bij diverse lagerboeren geprobeerd, maar die weten allemaal te melden dat zij geen automotive-onderdelen mogen verkopen.
De vermelde lagermaten leveren bij aanschaf via de automotive-branche helaas maar al te vaak bagger-kwaliteit op!
Ik kan dat helaas uit ervaring melden. [[sad]] [[sad]]

Lees maar eens: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=21111
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door captain slow »

Misschien kan je Hotrod in Doesburg eens proberen, ik weet niet of zij ook de kwaliteitslagers op voorraad hebben, ze hebben iig steeds meer T3 onderdelen op voorraad. En anders de dealer?
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik heb de achterwielagers bij Gebr Ferwerda in Leeuwarden gekocht (110 euro per kant!) Wel de originele SKF.
Deze zitten nu al 30000km, de vorige set (bij een internetshop) hielden het nog geen 5000 km uit. [[sad]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door insomnia »

wouth schreef:Ralph, laat ff weten hoe en bij wie je aan deze lagers komt.
Ik heb het in Arnhem bij diverse lagerboeren geprobeerd, maar die weten allemaal te melden dat zij geen automotive-onderdelen mogen verkopen.
De vermelde lagermaten leveren bij aanschaf via de automotive-branche helaas maar al te vaak bagger-kwaliteit op!
Ik kan dat helaas uit ervaring melden. [[sad]] [[sad]]

Lees maar eens: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=21111
Een vriend van mij werkt bij een bedrijf die direct inkoopt bij SKF maar dan de grotere wat ijzerwaren. Heel misschien kan hij speciaal deze lagers regelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of ik iets voor mijzelf kan regelen dus ga zeker niet de hoop opwekken dat ik iets voor anderen kan regelen. (wat natuurlijk niet betekend dat ik het wel ga proberen :wink: )
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door wouth »

Nou Ralph, als het jou lukt om die lagers voor minder dan de 110 euro van Douwe te verkrijgen, denk ik dat je hier gretig aftrek zult vinden!
Hou ons op de hoogte!
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door René »

Ha Wouth,

Ik kan je die SKF lagers wel leveren maar niet voor minder, zeg maar hoeveel je er wilt hebben. Althans ze staan in de bestellijst van mijn groothandel.

VKBA 911:
Wiellagerset
L1:41X68X18MM L2:19X45X15MM
VOORZIJDE -CH.24E023827

VKBA 912:
Wiellagerset
L1:22X45X15MM L2:41X68X18MM
VOORZIJDE CH.24E023828-

VKBA 910:
Wiellagerset
L1:35X72X17MM L2:35X62X19MM
ACHTERZIJDE


Voorwiellagers zijn rond de 80€
Achterwiellagers iets van 125€

Het zijn dan complete sets van SKF met nieuwe moer en vetkeerring voor de voorkant en 2 vetkeerringen, een grote inwendige seegerring en een nieuwe splitpen voor de dikke 46mm asmoer voor de achterkant.

Let wel op dat ze uit een goed inkoopkanaal komen want deze lagers worden ook nagemaakt en als SKF verkocht en kosten dan vaak de helft of net ietsje meer, trap er dus niet in via ebay of marktplaats :???:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door rooibus »

Ik heb inmiddels meermalen m'n achterwiellagers vervangen: 4 jaar geleden door lagers van JustKampers (Febi), 2 jaar geleden door (volgens mij) FAG-lagers, en een jaar geleden door lagers die als 'original VW' werden verkocht. Een kant heeft inmiddels alweer flinke speling :(
René schreef:Let wel op dat ze uit een goed inkoopkanaal komen want deze lagers worden ook nagemaakt en als SKF verkocht en kosten dan vaak de helft of net ietsje meer, trap er dus niet in via ebay of marktplaats
Een kleine zoektocht op het internet levert inderdaad uiteenlopende prijzen voor lagers die als SKF verkocht worden.
Busschmiede in Duitsland verkoopt ook SKF-sets, voor €56 per kant. Het bedrijf bestaat al een tijd en heeft een goede naam. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zij 'nep' verkopen.
Günzl en Käfer & Co, ook gerenommeerde bedrijven, verkopen slechts FAG, voor rond de €50 per kant. Heeft iemand daar ervaring mee?
Laatst gewijzigd door rooibus op 13 feb 2013 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb FAG. Ik kan je er nog niks over zeggen, want sinds ze er in zitten hebben, heb ik nauwelijks kilometers gemaakt. Over 10 jaar kom ik erop terug. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo,

Ik heb al een aantal jaar de FAG-lagers van Käfer aan de achterkant. Dat gaat goed, geen problemen tot nu toe.

Vriendelijke groet, Eric.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door insomnia »

zelfs mijn "contact" komt op 275,- totaal... :shock:

Het meest complete en voordeligste kom ik uit bij mister auto wat ik al vanuit meerdere plekken heb gehoord wel een betrouwbare winkel is.

Vooras SKF 911 voor € 45,80 incl btw

Achteras SKF 910 voor € 72,88 incl btw

totaal dus € 246,31 incl btw en verzendkosten

tsja... en of dit dan wel of niet echte lagers zijn... daar kom je volgens mij niet vooraf achter.. [[uuhhmm]]

Als ik dus € 30 euro meer betaal heb ik lagers die 100% zeker bij SKF vandaan komen. dan moet ik alleen nog verzinnen of ik € 75,- meer wil betalen dan voor FAG lagers... (al lees ik hier nu ook wel slechte verhalen daarover*)

ik ga nog even verder dubben


* = met mijn gezonde nuchtere verstand kan ik ook wel verzinnen dat het wel of niet hebben van goede lagers valt of staat met montage maar ook met geluk dat de lagers goed geproduceerd waren
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door René »

Ha Ralph,

Die "Mister auto" had ik ook gevonden als goedkoopste adres voor deze SKF lagers maar het lijkt mij dat deze niet bij SKF betrokken worden oftewel de herkomst lijkt dan twijfelachtig. Ook via ebay.de zul je goedkope aanbiedingen vinden maar geen van die bedrijven wil hun toeleverancier noemen en dat zal zijn omdat dat niet SKF is :???: Bij Mister auto heb ik dat nooit gevraagd maar vragen staat vrij he.
Ik heb laatst nog een stukje over valse SKF op het forum gepost, ze lijken er dus 100% op net zoals de doosjes waar ze in zitten maar na een periode kom je er achter dat je weer speling hebt net zoals vele andere lagers al bijna nieuw uit doos hebben.

Voor mezelf weet ik het wel, het is echt teveel werk om dat ieder jaar weer te moeten doen :wink:
De prijs welke Douwe betaald heeft blijkt dus een hele nette prijs, ik kan ze er niet voor inkopen helaas.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Wiellagers voor T3

Ongelezen bericht door Bob »

Ach mijn SKF lagers hielden het geen 20000 km vol. Daarom zo'n 20000 km geleden maar eens een setje van Ebay gescoord voor € 9,95. Die doen het nog steeds. We wachten af.
Bob

2.5 TDI 2008
Plaats reactie