T3 westfalia scheef staan.

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door bartk »

Alom een bekend probleem van de T3 westfalia's : ze staan scheef.. Door dat men alles aan de linker kant heeft ingebouwd en nota bene watertank ook links
en de bestuurder links dan ga je aardig scheef over weg.. Ik vind dit onprettig rijden en ook vind ik het er niet uit zien.

Nu hebben ze er hier wat opgemaakt : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=83
Ook ik ga mijn T3 verlagen voor een betere wegligging (Die discussie laten we maar even links :P ) en nu wil ik deze erbij bestellen maar het wordt allemaal wat veel geld..
Dit setje is erg universeel maar zo moeilijk kan dit niet zijn om zoiets na te maken lijkt mij?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er al andere oplossingen? Ik kon ze zo niet vinden...

Gr Bart
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door luizenbos »

Bart [[thumbup]]

ik heb er geen ervaring mee maar moelijk lijkt me het niet je hebt tenslote al het voorbeeld als je eigen ring als rubber :mrgreen: probeer eens 2 rubbers of gebruik 1 ring als voorbeeld en maak het na in alum :wink:

een decouperzaag en plaatje alum bij je plaatselijk ijzer boer en je bent er :buiken:

vr--gr-- frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door René »

Vreemde gedachtegang naar mijn idee, je wilt gaan verlagen maar vraagt naar verhogingschijven :buiken:
Is jou bus niet een California? die is toch al verlaagd? maar goed ik zeg verder niets.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
airmike
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:31
Locatie: Hoeselt Belgie

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door airmike »

hier op e-bay een set hij vroeg er 50€ voor met verzending naar belgie...

http://www.ebay.de/itm/Hoherlegung-fur- ... 2a28662670
grts mike ;-)
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door bartk »

@Frits zoiets gaat het wel worden denk ik! Dacht misschien heeft iemand het eerder gedaan, weet ik ook hoeveel mm nodig is..

@Mike dat is een complete set om gewoon te verhogen naar mijn idee! Ik zoek echt specifiek shims tegen het scheefhangen.
René schreef:Vreemde gedachtegang naar mijn idee, je wilt gaan verlagen maar vraagt naar verhogingschijven :buiken:
Is jou bus niet een California? die is toch al verlaagd? maar goed ik zeg verder niets.

René
Ik verlaag ja maar links blijft lager als rechts, door inderdaad een verhoging's schijf komt hij weer recht te staan.
En ja het is een california! Zijn die standaard al verlaagd dan? Maar ik wil wat lager en de hierdoor en andere wegligging creëren, nu niet echt tevreden.
Tevens vind ik het optisch mooier maar goed ieder zijn ding!
Laatst gewijzigd door bartk op 12 feb 2013 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Bart!
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door rick »

Eerst onderzoeken wat de oorzaak is van het mindere weggedrag. Dat zal niet alleen liggen aan wat kilo's meer aan de linkerkant. Controleer daarom het onderstel op alle punten en de staat van b.v. de schokbrekers. Laat een ander rijden om te beoordelen of de wegligging daadwerkelijk zoveel minder is als jij veronderstelt.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
minro
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 377
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:57
Locatie: veendam

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door minro »

Heb ook een california hangt ook een beetje scheef,maar dit verneem ik niet in het rij gedrag. [[thumbup]]
met vriendelijke groeten Bert
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait
T3 California 1.6 td 1989
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door bartk »

Rick het is een algemeen bekend probleem dat ze scheef staan.. Ze staan het allemaal. Onderstel is verder in prima staat. Schokbrekers zijn ook nieuw.

Kan kloppen Bert, maar ik vind het niet mooi..
Groeten Bart!
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Bart

Ik had het over het verminderde weggedrag, niet over de scheefstand.
Scheefstand kan onder andere ontstaan door ongelijkmatige belasting en/of verschillende veerconstante van de schroefveren maar nooit door de schokbrekers.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door insomnia »

ik ga als de bus weer van stalling is maar eens met een waterpas aan de slag... heb de afgelopen jaren nog niet gezien of gevoeld dat mijn bus scheef hangt...
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door René »

Mijn bus is van zijn 26 jaar al 23jaar een camper waarbij de inbouw gelijk is aan die van westfalia qua bouwvorm dus ook de gewichtsverdeling zal vergelijkbaar zijn met een westfalia. Ik meet een verschil in hoogte van 0,5cm waarbij ik er bij moet zeggen dat de gasfles er niet in staat en de watertank leeg is wat bij elkaar maar zo een 100kg kan zijn maar die halve cm zie ik echt niet als ik er achter sta.
Mijn bus is redelijk hoog, vanaf de spatbordrand midden is hij 82cm achter en 83cm aan de voorkant van de grond. Met een halfhoog hefdak werd de bus ondanks zijn gewicht van zo'n 2200kg redelijk gevoelig voor wind op de flanken, dat heb ik opgelost met het zelf bouwen/ombouwen van instelbare dempers van Rancho wat voor een syncro wel wat voeten in aarde had met de veerschotel aan de voorkant.
De wegligging met deze vernieuwde dempers heeft de bus echt veel stabieler gemaakt maar met een druk op de knop toch comfortabel [[thumbup]]
Als een bus met goede veren en nieuwe dempers niet goed op de weg ligt dan is dat een signaal voor groot onderhoud, je fuseekogels, draagarmrubbers onder en boven, de stabilisatorrubbers, de trekstangrubbers en dergelijke zullen dan aan vervanging toe zijn. Een standaard bus, zeker eentje met het latere 3cm verlaagde onderstel hoort strak te sturen dat heeft (bijna)niets met hoog of laag te maken.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door Theo Postma »

René schreef:Een standaard bus, zeker eentje met het latere 3cm verlaagde onderstel hoort strak te sturen dat heeft (bijna)niets met hoog of laag te maken.
En dat kan ik volledig beamen dat deze veren strak sturen tot gevolg heeft. [[thumbup]]
Minder zijn wind gevoelig, of te wel het bekende vrachtwagen lucht verplaatsing effect, met als gevolg een ruk aan je stuur.
Dat is met deze veren groot deels over, of tot normale proportie terug gebracht.
Grappig, de Rooie staat ook iets scheef, 1 cm naar links tov rechts.

Theo
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door krisg »

Als ik achter onze bus sta, zie ik ook dat hij wat overhelt naar links. Het is een gekend 'probleem' dat eigenlijk geen probleem is. Maar ik heb me ook al afgevraagd hoe dat kan verholpen worden en had toen ook die brickwerks dingen gevonden. Dat staat op ons 'helemaal niet dringende zaken' lijstje :)

Als ik ooit eens iets anders van Brickwerks nodig heb, ga ik ze misschien wel bij bestellen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door bartk »

@Rick. Doelde meer op het weggedrag :wink: Om aan te geven dat de al schokdempers vervangen waren, dat was toen al een hele verbetering, maar klopt scheefstand komt daar niet door.
Draagarmrubbers etc is al nieuw, blijven de veren en kogels over. Kogels zijn ieder geval speling vrij, maar ik ga een andere set veren nemen dus wellicht neemt de scheefstand dan wat af.
(Overigs het scheef staan staat los van het weggedrag..Maar ik vind het niet fijn en optisch ook niet mooi.)

@Rene. Ik heb het nog niet opgemeten, kan dat morgen wel eens doen! Maar mijne staat blijkbaar al standaard wat lager en hoe dichter bij de grond hoe beter je het dan ook gaat zien.
Als ik achter de auto sta kan ik het duidelijk zien.

@Kris. Nee klopt maar ik ga nu toch een bestelling plaatsen bij Brickwerk dus ik overweeg om ze mee te bestellen maar ik vind ze vrij prijzig voor zoiets simpels... Ik denk dat ik ze zelf ga maken! :wink:
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door Dré2100 »

2 traytjes Schültenbrau 0,5 ltr. in de porti porti kist doet wonderen..... [[toast]]

Groeten,

André [[thumbup]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: T3 westfalia scheef staan.

Ongelezen bericht door Fred_G »

En als je die op hebt zie je niet meer dat de bus scheef is? Goeie actie! :mrgreen:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Plaats reactie