T3 westfalia scheef staan.
T3 westfalia scheef staan.
Alom een bekend probleem van de T3 westfalia's : ze staan scheef.. Door dat men alles aan de linker kant heeft ingebouwd en nota bene watertank ook links
en de bestuurder links dan ga je aardig scheef over weg.. Ik vind dit onprettig rijden en ook vind ik het er niet uit zien.
Nu hebben ze er hier wat opgemaakt : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=83
Ook ik ga mijn T3 verlagen voor een betere wegligging (Die discussie laten we maar even links ) en nu wil ik deze erbij bestellen maar het wordt allemaal wat veel geld..
Dit setje is erg universeel maar zo moeilijk kan dit niet zijn om zoiets na te maken lijkt mij?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er al andere oplossingen? Ik kon ze zo niet vinden...
Gr Bart
en de bestuurder links dan ga je aardig scheef over weg.. Ik vind dit onprettig rijden en ook vind ik het er niet uit zien.
Nu hebben ze er hier wat opgemaakt : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=83
Ook ik ga mijn T3 verlagen voor een betere wegligging (Die discussie laten we maar even links ) en nu wil ik deze erbij bestellen maar het wordt allemaal wat veel geld..
Dit setje is erg universeel maar zo moeilijk kan dit niet zijn om zoiets na te maken lijkt mij?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of bestaan er al andere oplossingen? Ik kon ze zo niet vinden...
Gr Bart
Groeten Bart!
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: T3 westfalia scheef staan.
Bart
ik heb er geen ervaring mee maar moelijk lijkt me het niet je hebt tenslote al het voorbeeld als je eigen ring als rubber probeer eens 2 rubbers of gebruik 1 ring als voorbeeld en maak het na in alum
een decouperzaag en plaatje alum bij je plaatselijk ijzer boer en je bent er
vr--gr-- frits
ik heb er geen ervaring mee maar moelijk lijkt me het niet je hebt tenslote al het voorbeeld als je eigen ring als rubber probeer eens 2 rubbers of gebruik 1 ring als voorbeeld en maak het na in alum
een decouperzaag en plaatje alum bij je plaatselijk ijzer boer en je bent er
vr--gr-- frits
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Re: T3 westfalia scheef staan.
Vreemde gedachtegang naar mijn idee, je wilt gaan verlagen maar vraagt naar verhogingschijven
Is jou bus niet een California? die is toch al verlaagd? maar goed ik zeg verder niets.
René
Is jou bus niet een California? die is toch al verlaagd? maar goed ik zeg verder niets.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- airmike
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 09 jul 2012 20:31
- Locatie: Hoeselt Belgie
Re: T3 westfalia scheef staan.
hier op e-bay een set hij vroeg er 50€ voor met verzending naar belgie...
http://www.ebay.de/itm/Hoherlegung-fur- ... 2a28662670
http://www.ebay.de/itm/Hoherlegung-fur- ... 2a28662670
grts mike ;-)
Re: T3 westfalia scheef staan.
@Frits zoiets gaat het wel worden denk ik! Dacht misschien heeft iemand het eerder gedaan, weet ik ook hoeveel mm nodig is..
@Mike dat is een complete set om gewoon te verhogen naar mijn idee! Ik zoek echt specifiek shims tegen het scheefhangen.
En ja het is een california! Zijn die standaard al verlaagd dan? Maar ik wil wat lager en de hierdoor en andere wegligging creëren, nu niet echt tevreden.
Tevens vind ik het optisch mooier maar goed ieder zijn ding!
@Mike dat is een complete set om gewoon te verhogen naar mijn idee! Ik zoek echt specifiek shims tegen het scheefhangen.
Ik verlaag ja maar links blijft lager als rechts, door inderdaad een verhoging's schijf komt hij weer recht te staan.René schreef:Vreemde gedachtegang naar mijn idee, je wilt gaan verlagen maar vraagt naar verhogingschijven
Is jou bus niet een California? die is toch al verlaagd? maar goed ik zeg verder niets.
René
En ja het is een california! Zijn die standaard al verlaagd dan? Maar ik wil wat lager en de hierdoor en andere wegligging creëren, nu niet echt tevreden.
Tevens vind ik het optisch mooier maar goed ieder zijn ding!
Laatst gewijzigd door bartk op 12 feb 2013 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Bart!
Re: T3 westfalia scheef staan.
Eerst onderzoeken wat de oorzaak is van het mindere weggedrag. Dat zal niet alleen liggen aan wat kilo's meer aan de linkerkant. Controleer daarom het onderstel op alle punten en de staat van b.v. de schokbrekers. Laat een ander rijden om te beoordelen of de wegligging daadwerkelijk zoveel minder is als jij veronderstelt.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- minro
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 21 mar 2008 10:57
- Locatie: veendam
Re: T3 westfalia scheef staan.
Heb ook een california hangt ook een beetje scheef,maar dit verneem ik niet in het rij gedrag.
met vriendelijke groeten Bert
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait
T3 California 1.6 td 1989
As't nait gait zoas't mot, mot't mor zoas't gait
T3 California 1.6 td 1989
Re: T3 westfalia scheef staan.
Rick het is een algemeen bekend probleem dat ze scheef staan.. Ze staan het allemaal. Onderstel is verder in prima staat. Schokbrekers zijn ook nieuw.
Kan kloppen Bert, maar ik vind het niet mooi..
Kan kloppen Bert, maar ik vind het niet mooi..
Groeten Bart!
Re: T3 westfalia scheef staan.
Hallo Bart
Ik had het over het verminderde weggedrag, niet over de scheefstand.
Scheefstand kan onder andere ontstaan door ongelijkmatige belasting en/of verschillende veerconstante van de schroefveren maar nooit door de schokbrekers.
Ik had het over het verminderde weggedrag, niet over de scheefstand.
Scheefstand kan onder andere ontstaan door ongelijkmatige belasting en/of verschillende veerconstante van de schroefveren maar nooit door de schokbrekers.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: T3 westfalia scheef staan.
ik ga als de bus weer van stalling is maar eens met een waterpas aan de slag... heb de afgelopen jaren nog niet gezien of gevoeld dat mijn bus scheef hangt...
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: T3 westfalia scheef staan.
Mijn bus is van zijn 26 jaar al 23jaar een camper waarbij de inbouw gelijk is aan die van westfalia qua bouwvorm dus ook de gewichtsverdeling zal vergelijkbaar zijn met een westfalia. Ik meet een verschil in hoogte van 0,5cm waarbij ik er bij moet zeggen dat de gasfles er niet in staat en de watertank leeg is wat bij elkaar maar zo een 100kg kan zijn maar die halve cm zie ik echt niet als ik er achter sta.
Mijn bus is redelijk hoog, vanaf de spatbordrand midden is hij 82cm achter en 83cm aan de voorkant van de grond. Met een halfhoog hefdak werd de bus ondanks zijn gewicht van zo'n 2200kg redelijk gevoelig voor wind op de flanken, dat heb ik opgelost met het zelf bouwen/ombouwen van instelbare dempers van Rancho wat voor een syncro wel wat voeten in aarde had met de veerschotel aan de voorkant.
De wegligging met deze vernieuwde dempers heeft de bus echt veel stabieler gemaakt maar met een druk op de knop toch comfortabel
Als een bus met goede veren en nieuwe dempers niet goed op de weg ligt dan is dat een signaal voor groot onderhoud, je fuseekogels, draagarmrubbers onder en boven, de stabilisatorrubbers, de trekstangrubbers en dergelijke zullen dan aan vervanging toe zijn. Een standaard bus, zeker eentje met het latere 3cm verlaagde onderstel hoort strak te sturen dat heeft (bijna)niets met hoog of laag te maken.
René
Mijn bus is redelijk hoog, vanaf de spatbordrand midden is hij 82cm achter en 83cm aan de voorkant van de grond. Met een halfhoog hefdak werd de bus ondanks zijn gewicht van zo'n 2200kg redelijk gevoelig voor wind op de flanken, dat heb ik opgelost met het zelf bouwen/ombouwen van instelbare dempers van Rancho wat voor een syncro wel wat voeten in aarde had met de veerschotel aan de voorkant.
De wegligging met deze vernieuwde dempers heeft de bus echt veel stabieler gemaakt maar met een druk op de knop toch comfortabel
Als een bus met goede veren en nieuwe dempers niet goed op de weg ligt dan is dat een signaal voor groot onderhoud, je fuseekogels, draagarmrubbers onder en boven, de stabilisatorrubbers, de trekstangrubbers en dergelijke zullen dan aan vervanging toe zijn. Een standaard bus, zeker eentje met het latere 3cm verlaagde onderstel hoort strak te sturen dat heeft (bijna)niets met hoog of laag te maken.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: T3 westfalia scheef staan.
En dat kan ik volledig beamen dat deze veren strak sturen tot gevolg heeft.René schreef:Een standaard bus, zeker eentje met het latere 3cm verlaagde onderstel hoort strak te sturen dat heeft (bijna)niets met hoog of laag te maken.
Minder zijn wind gevoelig, of te wel het bekende vrachtwagen lucht verplaatsing effect, met als gevolg een ruk aan je stuur.
Dat is met deze veren groot deels over, of tot normale proportie terug gebracht.
Grappig, de Rooie staat ook iets scheef, 1 cm naar links tov rechts.
Theo
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: T3 westfalia scheef staan.
Als ik achter onze bus sta, zie ik ook dat hij wat overhelt naar links. Het is een gekend 'probleem' dat eigenlijk geen probleem is. Maar ik heb me ook al afgevraagd hoe dat kan verholpen worden en had toen ook die brickwerks dingen gevonden. Dat staat op ons 'helemaal niet dringende zaken' lijstje
Als ik ooit eens iets anders van Brickwerks nodig heb, ga ik ze misschien wel bij bestellen.
Als ik ooit eens iets anders van Brickwerks nodig heb, ga ik ze misschien wel bij bestellen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: T3 westfalia scheef staan.
@Rick. Doelde meer op het weggedrag Om aan te geven dat de al schokdempers vervangen waren, dat was toen al een hele verbetering, maar klopt scheefstand komt daar niet door.
Draagarmrubbers etc is al nieuw, blijven de veren en kogels over. Kogels zijn ieder geval speling vrij, maar ik ga een andere set veren nemen dus wellicht neemt de scheefstand dan wat af.
(Overigs het scheef staan staat los van het weggedrag..Maar ik vind het niet fijn en optisch ook niet mooi.)
@Rene. Ik heb het nog niet opgemeten, kan dat morgen wel eens doen! Maar mijne staat blijkbaar al standaard wat lager en hoe dichter bij de grond hoe beter je het dan ook gaat zien.
Als ik achter de auto sta kan ik het duidelijk zien.
@Kris. Nee klopt maar ik ga nu toch een bestelling plaatsen bij Brickwerk dus ik overweeg om ze mee te bestellen maar ik vind ze vrij prijzig voor zoiets simpels... Ik denk dat ik ze zelf ga maken!
Draagarmrubbers etc is al nieuw, blijven de veren en kogels over. Kogels zijn ieder geval speling vrij, maar ik ga een andere set veren nemen dus wellicht neemt de scheefstand dan wat af.
(Overigs het scheef staan staat los van het weggedrag..Maar ik vind het niet fijn en optisch ook niet mooi.)
@Rene. Ik heb het nog niet opgemeten, kan dat morgen wel eens doen! Maar mijne staat blijkbaar al standaard wat lager en hoe dichter bij de grond hoe beter je het dan ook gaat zien.
Als ik achter de auto sta kan ik het duidelijk zien.
@Kris. Nee klopt maar ik ga nu toch een bestelling plaatsen bij Brickwerk dus ik overweeg om ze mee te bestellen maar ik vind ze vrij prijzig voor zoiets simpels... Ik denk dat ik ze zelf ga maken!
Groeten Bart!
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: T3 westfalia scheef staan.
2 traytjes Schültenbrau 0,5 ltr. in de porti porti kist doet wonderen.....
Groeten,
André
Groeten,
André
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- Fred_G
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
- Locatie: Zwartsluis
Re: T3 westfalia scheef staan.
En als je die op hebt zie je niet meer dat de bus scheef is? Goeie actie!
Grts Fred
Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.
Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.
Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....