zeeziek

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
norman
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 okt 2008 19:41

zeeziek

Ongelezen bericht door norman »

heb een busje van 1984, 1.6 diesel nu is het volgende aan de hand, elke keer als ik over een drempel rijd, heeeel rustig en langzaam
dan deint mijn busje nog flink na, ligt dit nu aan de veren of aan de schokbrekers. heb op bus-ok gekeken naar beide onderdelen
als ik nu op een normale manier over een drempel wilt rijden is het dan beter om opnieuw de standaard veren en/of schokbrekers te plaatsen
of is het beter de versterkte te plaatsen, en moet ik dan ook nog rekening houden met de lengte van de veren in combinatie met de schokbrekers.
graag advies.

houdou Norman
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: zeeziek

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Standaard schokbrekers van een A-merk zijn een wereld van verschil: Bilstein, Koni, Sachs ...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
norman
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 okt 2008 19:41

Re: zeeziek

Ongelezen bericht door norman »

hallo mede forumers. even mss een kleine gedachte kronkel, als mijn bus dus te veel deint (veert) was mijn 1e gedachte dus de veren, maar jullie denken dus echt wel mijn schokbrekers. wat is dan t verstandigste omdat ik het meest last heb v/h deinen dus als ik erin zit alleen de voorste brekers of beter ook achter.
graag hoor ik t wel

houdou Norman
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: zeeziek

Ongelezen bericht door insomnia »

De naam van het onderdeel verraad het al...

veren veren maar dempers dempen het veren... :wink:

Ik zou eerst eens optisch kijken hoe je dempers er aan toe zijn. De kans dat je lekke dempers hebt die daardoor niet meer goed functioneren is aanzienlijk. Is er aan de dempers niets bijzonders te zien dan is een makkelijke test zelf op de stoep naast een drempel staan en iemand anders over de drempel laten rijden met je busje.. zie je hoe de bus over de drempel gaat en waar de nadeining vandaan komt. Voordempers is ook wel mijn eerste verdachte maar ik zou ook zeker je achterdempers controleren.. (die zijn namelijk net zo oud :wink: )
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: zeeziek

Ongelezen bericht door marcel w »

als dempers echt slecht zijn kom je er wel achter als ie geparkeerd staat en je met je voet een keer een flinke duw op je bumper geeft.de bus mag dan een keer na wippen en moet dan snel weer stil staan.wipt ie een paar keer na dan weet je dat je schok dempers versleten zijn :mrgreen:
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
norman
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 okt 2008 19:41

Re: zeeziek

Ongelezen bericht door norman »

heren, bedankt voor alle goede raad, Marcel ga jou raad opvolgen en dan verder zien,

Houdou Norman
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: zeeziek

Ongelezen bericht door marcel w »

het is geen absolute wetenschap,maar geeft wel een goede indicatie van de staat van de dempers [[thumbup]]
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Plaats reactie