Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Beste forummers,
Vandaag bezig geweest om de (33 jaar oude) voorwielophanging los te maken om o.a. alle rubbers, remschijven, spatplaten etc. te gaan vervangen.
Nu zit de onderste fuseedrager in de onderste draagarm vast met 3 doorlopende bouten en borgmoeren.
Aan beide kanten gingen de moeren makkelijk los, de bouten wilden er echter niet uit.
Eerst geprobeerd met een nieuwe moer erop en proberen omhoog te slaan, helaas zonder enige beweging.
Ze komen wel los uit het plaatstaal maar blijven vast(geroest) zitten in het gietstuk van de fuseedrager.
Met een luchttol (slagmoersleutel) geprobeerd de boten te laten draaien en zowaar komen de 2 voorste boten los.
Bij beide achterste (die het verst naar binnen zitten) breekt de kop van de bout af
Zie onderstaande foto.
Iemand een goed idee om de bout eruit te krijgen?
Kruipolie loopt er niet tussen zo te zien, dit verdwijnt tussen het plaatstaal en het gietstuk.
Ik hoor graag al jullie goede ideeën.
M.vr.gr.
Willem.
Vandaag bezig geweest om de (33 jaar oude) voorwielophanging los te maken om o.a. alle rubbers, remschijven, spatplaten etc. te gaan vervangen.
Nu zit de onderste fuseedrager in de onderste draagarm vast met 3 doorlopende bouten en borgmoeren.
Aan beide kanten gingen de moeren makkelijk los, de bouten wilden er echter niet uit.
Eerst geprobeerd met een nieuwe moer erop en proberen omhoog te slaan, helaas zonder enige beweging.
Ze komen wel los uit het plaatstaal maar blijven vast(geroest) zitten in het gietstuk van de fuseedrager.
Met een luchttol (slagmoersleutel) geprobeerd de boten te laten draaien en zowaar komen de 2 voorste boten los.
Bij beide achterste (die het verst naar binnen zitten) breekt de kop van de bout af
Zie onderstaande foto.
Iemand een goed idee om de bout eruit te krijgen?
Kruipolie loopt er niet tussen zo te zien, dit verdwijnt tussen het plaatstaal en het gietstuk.
Ik hoor graag al jullie goede ideeën.
M.vr.gr.
Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Moer er op lassen (CO2), even laten afkoelen en voorzichtig wrikken.
Best mogelijk dat je dit een aantal keren moet herhalen, maar uiteindelijk ga je het winnen.
Door de warmte-inbreng zal de bout nl willen uitzetten, maar dit kan hij niet, echter door het afkoelen zal de bout wel krimpen, dus komt er ruimte.
Best mogelijk dat je dit een aantal keren moet herhalen, maar uiteindelijk ga je het winnen.
Door de warmte-inbreng zal de bout nl willen uitzetten, maar dit kan hij niet, echter door het afkoelen zal de bout wel krimpen, dus komt er ruimte.
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
dag willem,
ik heb ze uitgeboord, gaat wel een stuk beter als je de complete draagarm er af hebt.
zijn knap harde bouten trouwens en opletten met nieuwe kopen; moeten 10.9 zijn. worden met 70 Nm vastgezet en dat kunnen 8.8 bouten/moeren dus niet hebben
dat wrikken van douwe kan je wel vergeten ben ik bang, die bouten zitten over de volle lengte vastgerot in de gietstalen fusee.
bij mij waren het trouwens dezelfde 2.
ik heb ze uitgeboord, gaat wel een stuk beter als je de complete draagarm er af hebt.
zijn knap harde bouten trouwens en opletten met nieuwe kopen; moeten 10.9 zijn. worden met 70 Nm vastgezet en dat kunnen 8.8 bouten/moeren dus niet hebben
dat wrikken van douwe kan je wel vergeten ben ik bang, die bouten zitten over de volle lengte vastgerot in de gietstalen fusee.
bij mij waren het trouwens dezelfde 2.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Een doorslag in die maat en een grote hamer werkte bij mij ook maar ook in de bankschroef of je moet hem afsteunen met stenen er onder oid. Als je het allemaal los haalt moet je meer gaan vervangen omdat de trekstang rubbers en de bus daarin ook wel weg zullen zijn, het rubberlager in de draagarm moet dan ook meewerken want die bout wil ook nog al eens vastgerot zitten en de dikke bout van de schokdempers wil ook nogal eens tegenstribbelen.
Heet stoken helpt hier heel goed en als je de kogel toch moet vervangen
René
Heet stoken helpt hier heel goed en als je de kogel toch moet vervangen
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Kijk, fijn om deze info te lezen, ik wil hier n.l. binnenkort ook aan gaan beginnen.
Kan ik me alvast mentaal voorbereiden.
Kan ik me alvast mentaal voorbereiden.
I am Wouth and I approve this message
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Als je er toch aan begint kun je eventueel ook meteen ombouwen naar gietijzer. Valt veel voor te zeggen.
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Ja Ad, dat is 1 van de eerste dingen welke ik bij mijn syncro gedaan heb maar dan om de reden dat hij niet meer goed uit te lijnen was, plaatstaal kan verbuigen gietstaal doet dat niet of nauwelijks dat breekt dan.
René
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Meus, als een ander z'n methode niet je voorkeur heeft, prima. Toch ben ik van mening dat ze op deze manier los te krijgen zijn. Op deze manier kreeg ik vorige week nog een aantalM30 bouten los die over een lengte van 70 mm vast gerot zaten. Alleen even goed opletten met lassen dat je alleen op de bout last. (ook voor vastgerotte uitlaatspruitstuk bouten etc. is dit een van de veiligste manieren)w.m.weemhoff schreef: dat wrikken van douwe kan je wel vergeten ben ik bang, die bouten zitten over de volle lengte vastgerot in de gietstalen fusee.
bij mij waren het trouwens dezelfde 2.
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Allen,
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik had zelf ook al een aantal opties de revue laten passeren:
- Moer oplassen: ben bang dat ik de moer aan het plaatstaal vast las, dan ben ik even ver als nu
- Uitboren: inderdaad een harde bout dus zal niet helemaal lukken.
- Slaan met een doorslag en een grote hamer (vuistje van 1,8 kg), draagarm odersteund: geen mm.....
Ik dacht zelf: beide kanten 4 mm inboren en het gietstuk uit de draagarm halen, daarna uitboren onder een kolomboormachine of uitpersen (met een 50-tons pers op de zaak)
Overigens: ombouwen naar een gietstalen draagarm: waar zijn die te krijgen?
Er moeten dan ook rechte verbindingsstangetjes komen van de torsiestang lijkt me (is de torsiestang wel identiek?)
Ik ga toch beide draagarmen loshalen om ook daar de rubbers/bussen te vervangen (als je iets doet moet het goed zijn....)
M.vr.r.
Willem.
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik had zelf ook al een aantal opties de revue laten passeren:
- Moer oplassen: ben bang dat ik de moer aan het plaatstaal vast las, dan ben ik even ver als nu
- Uitboren: inderdaad een harde bout dus zal niet helemaal lukken.
- Slaan met een doorslag en een grote hamer (vuistje van 1,8 kg), draagarm odersteund: geen mm.....
Ik dacht zelf: beide kanten 4 mm inboren en het gietstuk uit de draagarm halen, daarna uitboren onder een kolomboormachine of uitpersen (met een 50-tons pers op de zaak)
Overigens: ombouwen naar een gietstalen draagarm: waar zijn die te krijgen?
Er moeten dan ook rechte verbindingsstangetjes komen van de torsiestang lijkt me (is de torsiestang wel identiek?)
Ik ga toch beide draagarmen loshalen om ook daar de rubbers/bussen te vervangen (als je iets doet moet het goed zijn....)
M.vr.r.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
idd rechte verbindingsstangetjes. De torsiestang is vaak dikker. gietijzeren draagarmen heb ik genoeg liggen, mocht e.a. mis gaan heb ik ook plaatstalen liggen
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
sorry douwe, zeker niet bedoeld als aanval hoor, die methode had en heeft nl wel mijn voorkeur.servicebus schreef: Meus, als een ander z'n methode niet je voorkeur heeft, prima. Toch ben ik van mening dat ze op deze manier los te krijgen zijn. Op deze manier kreeg ik vorige week nog een aantalM30 bouten los die over een lengte van 70 mm vast gerot zaten. Alleen even goed opletten met lassen dat je alleen op de bout last. (ook voor vastgerotte uitlaatspruitstuk bouten etc. is dit een van de veiligste manieren)
alleen, na 4 of 5 uur wrikken en verhitten en verhitten en wrikken heb ik het iig opgegeven en ben gaan boren.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Ik ben ook niet boos hoor
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Nadat met de draagarmen op de werkbank en slaan met een grote hamer op een grote doorslag nergens toe leidde heb ik ze in de bankschroef met een gewone boormachine uitgeboord. Met een goede cobaltboor ging dat heel best in enkele minuten.
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... =+draagarm
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... =+draagarm
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Ik ga het dit weekend (of maandag) proberen uit te boren.
Enkele mm's diep is genoeg, de kobaltboortjes heb ik in huis.
Ik ga dus eerst de onderste draagarm loshalen (als die tenminste los wil )
Wordt vervolgt....
Grz.
Willem.
Enkele mm's diep is genoeg, de kobaltboortjes heb ik in huis.
Ik ga dus eerst de onderste draagarm loshalen (als die tenminste los wil )
Wordt vervolgt....
Grz.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Ik loop dit weekend tegen hetzelfde probleem aan - dus je bent niet de enige Willem
sterkte ermee,
Remko
sterkte ermee,
Remko
Laatst gewijzigd door Vissekop op 13 mei 2013 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
- TheoT3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
- Locatie: Leuven
Re: Onderste fuseedrager loshalen (bout afgebroken)
Beste
Een afgebroken bout kwaliteit 10.9 of sterker. Waar je nadien aan last is vrijwel niet te boren, toch zeker niet gemakkelijk. Als het mogelijk is stook de bout of wat ervan rest licht kriekrood is ongeveer 800 graden of wat minder en koel deze dan direkt af met veel water, zodat hij letterlijk schrikt. Indien de bout al niet los is gekomen na deze schrikbeurt en wat hameren. Kan je hem terug zachter maken door hem terug heet te stoken je nu heel langzaam laten afkoelen dwz afdekken. Zo wordt alles terug zacht en als nieuw.
Indien je niet beschikt over een lasbrander om heet te stoken kan je ook proberen veel warmte in te brengen door er zoveel als mogelijk op te lassen, liefst met een elektrode lassen.
Het is altijd beter om dan de schroefdraad te beschadigen door uitboren.
Succes er mee en vooral niet opgeven.
Groeten
theo
Een afgebroken bout kwaliteit 10.9 of sterker. Waar je nadien aan last is vrijwel niet te boren, toch zeker niet gemakkelijk. Als het mogelijk is stook de bout of wat ervan rest licht kriekrood is ongeveer 800 graden of wat minder en koel deze dan direkt af met veel water, zodat hij letterlijk schrikt. Indien de bout al niet los is gekomen na deze schrikbeurt en wat hameren. Kan je hem terug zachter maken door hem terug heet te stoken je nu heel langzaam laten afkoelen dwz afdekken. Zo wordt alles terug zacht en als nieuw.
Indien je niet beschikt over een lasbrander om heet te stoken kan je ook proberen veel warmte in te brengen door er zoveel als mogelijk op te lassen, liefst met een elektrode lassen.
Het is altijd beter om dan de schroefdraad te beschadigen door uitboren.
Succes er mee en vooral niet opgeven.
Groeten
theo
Theo
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973