15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Narone1977
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2011 22:33
Locatie: Heerhugowaard

15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door Narone1977 »

Goedeavond,

Ik heb een vraag wat betreft velgen. Mijn buurman had een Mercedes W115 en inmiddels is deze namelijk verkocht. Hij heeft mij gevraagd of ik deze velgen wilde hebben omdat deze qua steekmaat overeen komen met de T3. Ik heb wel eens gelezen dat het een hoop toeren scheelt als je 15" velgen op de achteras gooit i.p.v. de 14" standaard T3. Hetgeen wat op de originele velg staat komt iig overeen met wat erop de T3 velg staat, namelijk: 5 1/2Jx15H2 (M.B. OE. nr. 1234001002). Als ik hier verhoogd draagvermogen omheen laat leggen zou het dan kunnen werken?

Onze bus is een 1.6 CT met een 4-bak uit 1980.

Alvast bedankt voor de reactie!

p.s. Als het kan dan zou iemand bij mij nog een setje van 2 velgen kunnen halen.
For the love of the car..

Groeten,
Roderick
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hallo Roderick,

Er is hier op het forum al heel veel geschreven over andere banden en/of velgen, en wat dit met je toerental doet. Ikzelf rij met grotere achterbanden, hetgeen zo'n 8% scheelt.

Een paar tips:
- Zoek even goed op het forum (wellicht gewoon op 'mercedes' of beter nog '+mercedes +velgen' of op 'wielomtrek', dan heb je zo de info die je zoekt bij elkaar.
- Ome Henk heeft Mercedes velgen, wellicht dezelfde? Je zou hem eens kunnen vragen (wel voorzichtig: zijn Mercedes wieldoppen liggen nogal gevoelig hier op dit VW bus forum..
- Er staat ergens op dit forum een link naar een andere website (ik geloof luchtgekoelde keversite) met een handige rekentool m.b.t. wielomtrekken + bandenmaten te vergelijken, erg handig
- De steek alleen is niet belangrijk, ook:
- De ET waarde
- De grootte en vorm van het middengat
- Natuurlijk het aantal bouten.
- Welke bouten je moet gebruiken (ronde koppen, afgeschuind etc).
- Vast nog wel meer, dit weet ik even uit m'n hoofd op te lepelen.
- Lager toerental bij hogere snelheid = minder trekkracht bij lagere snelheden, kan je motor dit wel aan (sorry, ben niet zo op de hoogte v.d. benzine-motorcodes, weet niet precies wat een CT is...

Oftewel: Het is te doen, gaat je schelen, maar zoek even goed door op dit forum!

Sterkte ermee,

REmko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Narone1977
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2011 22:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: 15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door Narone1977 »

Oke thanks! :D
For the love of the car..

Groeten,
Roderick
Gebruikersavatar
Narone1977
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2011 22:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: 15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door Narone1977 »

Ai! Klein detail over het hoofd gezien maar dan passen mijn 14" putdeksels er niet meer op :( Dat wil ik niet!

Afbeelding
For the love of the car..

Groeten,
Roderick
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: 15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Ik had eerder 215/65 16 banden om Mercedes velgen liggen. Mooi gevulde wielkasten maar voor het fijne net iets te groot aan de voorkant (spatbordrand werd geraakt bij volledig inveren) Heb nu de originele Multivan velgen met 205/70 14 de teller geeft een fractie meer aan dan voorheen maar behalve dan dat het nu veel fijner stuurt en rijdt merk ik geen verschil.

Volgens mij heeft Captain Slow recent geëxperimenteerd met verschillende afrolomtrekken en de "grote" banden maar weer vervangen door "kleinere" omdat de motor het niet echt trok
Groet, Danny
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: 15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Ik kan het niet aantonen dat mijn bus beter rijd maar het gevoel dat dit zo is, is er wel. Ik heb achter 215/65 R15 gemonteerd en dat geeft net een iets grotere afrolmaat dan de standaard wielen(grote stappen snel thuis maar ook weer niet te groot want dan heb je trekklachten)Voor heb ik trouwens 205/65 R 15 zitten i.v.m. dat dan de teller afwijking niet te groot is
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: 15" Velgen MB W115 toerenverlaging op T3?

Ongelezen bericht door captain slow »

Sallemanderhof schreef: Volgens mij heeft Captain Slow recent geëxperimenteerd met verschillende afrolomtrekken en de "grote" banden maar weer vervangen door "kleinere" omdat de motor het niet echt trok
Ja dat klopt, ik ging naar 215/75/16 en dat trok ie niet. Buggyboys omrekentool

@Geert Nou trekklachten :buiken: :buiken: :buiken:


Groetjes Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Plaats reactie