Ankerplaat

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Ankerplaat

Ongelezen bericht door Bovis »

Dag buzzers,

De apk heeft mijn ankerplaat van de rem L.A. afgekeurd. Ik dacht dat deze dan zowiezo vervangen moest worden, dus heb een nieuwe besteld bij Bus OK.
Nu lees ik op het forum dat deze soms gelast kan worden. Mag dat altijd voor de keuring?

2e vraag: ik heb hem nu toch besteld, dus wil hem monteren, maar lukt dat alleen als ik de naaf ook demonteer?
(46mm dop en 500 Nm). Heb ik dan ook een trekker oid nodig of komt de naaf makkelijk los nadat de moer eraf is?

In het handboek en het forum kon ik het niet vinden.

Alvast bedankt [[thumbup]] ,

Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
Gebruikersavatar
wesley
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
Locatie: Etten-leur

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door wesley »

Hallo Boaz,

Ik heb hem rechtsachter vernieuwd en dat betekent dat de volgende acties nodig zijn:

-naafmoer los maken
-trommel demonteren
-voering demonteren
-wielremcilinder demonteren
-handremkabel uit de plaat halen
-naaf verwijderen
-ankerplaat verwijderen
-nieuwe ankerplaat monteren

weer van bovenaf aan beginnen.
-wiellager afstellen (aanhaalmoment verschilt kwa type borgmoer!)
-remmen ontluchten
-remmen afstellen
-proefrijden [[thumbup]]

Of ik moet nog iets over het hoofd zien?

Bij mij ging het allemaal vrij makkelijk los overigens, maar heb het maar 1 keer gedaan dus weet niet of het een kwestie van geluk was :buiken:

Suc6 in ieder geval!
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door who2010 »

Boaz,

De naaf zal er af moeten en die zit echt vast (weet ik uit ervaring).
Ik heb de moer losgekregen met een pneumatische slagmoersleutel (wel linksom laten draaien :D ).

Zo zag het er bij mij uit:
oud&nieuw.jpg
Is wel meteen een goede reden om ook de wiellagers na te kijken en eventueel te vervangen en/of van nieuw vet te voorzien. Ook de keerring aan de achterzijde (in de naaf) zou ik dan vervangen.

de naafmoer pas vastzetten als alles weer goed afgesteld staat.........

Succes met deze (r..)klus.

Groet,
Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Voormalig lid 91

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Naaf hoeft niet los!
het is wel beter voor het overzicht op de werkzaamheden om los te halen, maar de ankerplaat zit er tegenaan geschoven en wordt aan de naaf vastgehouden door paspennen en en bouten (van remcilinder en steunen remblokken onder)

Wat is buiten het overzicht de meerwaarde van het loshalen van de naaf? Kost mi enkel meer tijd!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door René »

Ha Ad,

Ik denk dat je het wiellagerhuis bedoeld in plaats van de naaf?? Het wiellagerhuis hoeft er niet vanaf maar de "naaf" wel waarbij ik me nu realiseer dat ik zelf niet precies weet of het gedeelte waar de 5 inpersbouten voor de wielen in zitten nu "de naaf" genoemd wordt of juist het deel wat vanaf de achterkant door het wiellagerhuis en dus door de wiellagers loopt naaf heet of juist weer deze beiden samen? de laatste daar zit dan in de draagarm de aandrijfas weer aan vast.

Ik heb al redelijk wat van deze ankerplaten vervangen en heb ook ervaren dat repareren zo goed als zinloos is omdat de tijdinvestering daarin net zo kostbaar wordt als nieuwe ankerplaten. De oude zijn overal dunner geworden en dus minder stevig waardoor je remmen gewoon gammel worden en lastig gelijk zijn te krijgen voor de apk.
Maak de plaats waar de ankerplaat op het wiellagerhuis rust goed roestvrij en zorg dat dat weer goed beschermd wordt (verf, vet, kit oid) zodat zich geen water er tussen kan wurmen.
Ankerplatern zou ik altijd beiden vervangen om de rem-gelijkheid voor de remmen testbank te waarborgen en dan is de stap naar nieuwe remcilinders voeringen en veren snel gemaakt zodat je daar de eerste jaren niet meer naar om hoeft te kijken.

Als je twijfelt over de staat van de wiellagers dan is dit natuurlijk het moment om ze te vervangen maar let wel op de kwaliteit, er is veel rommel te koop en naar goede lagers is het tegenwoordig echt zoeken. Mijn lering is dat je voor weinig in dat geval ook weinig koopt en snel die klus nog een keer mag doen maar dan alsnog met goede lagers, uit ervaring kan ik vertellen dat er lagers in de handel zijn welke 2x zo veel speling laten zien dan een lager wat apk afgekeurd was op te veel speling.

Leuke klus om te doen als je binnen kunt staan :wink:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door Bovis »

Dag allen,

dank voor de tips [[thumbup]] . Ik ben vooral benieuwd hoe makkelijk/moeilijk de 'naaf' los komt nadat de 46mm moer eraf is. Heb ik dan een trekker oid nodig ?


Groeten,
Boaz

Kosten van de ankerplaat vallen idd mee dus vervangen lijkt me het beste.
T3 1.6 TD Camper 1989
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door who2010 »

Boaz,

Ik had geen trekker nodig, nadat de naafmoer los was kon ik de naaf zo van de astap afschuiven.

M.vr.gr.
Willem
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door who2010 »

en nog even een plaatje dat aantoont dat de naaf er wel degelijk af moet om de ankerplaat te kunnen vervangen:
RA rem.jpg
M.vr.gr.
Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Voormalig lid 91

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Duidelijk, ik had idd aan het lagerhuis gedacht :oops:
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door Bovis »

Dag bussers,

Vandaag bezig geweest met de ankerplaat. Was erg lastig om de busjes die onderin de remschoenen vasthouden over te zetten. Waarom leveren ze die niet gewoon mee bij een ankerplaat ? Uiteindelijk met een slijptol de houder opengeslepen om ze los te krijgen.

Daarnaast moet ik de veerschotels aan de onderkant vervangen, dus opnieuw oplassen. Ik heb deze http://have-a-nice-bay.nl/product_info. ... ts_id=5479 gekocht. Die zijn 3 mm dik.

Ik heb ze zowel in de gaten gelast (proplassen?) en rondom, maar nadat alles 'vast' zat hoorde ik pang en schoten er een paar lassen los. Wat doe ik fout?
Maak ik teveel lassen? Het was wel goed schoongeslepen allemaal. De schotels waren wel verznkt, zou dat de oorzaak kunnen zijn ?

Vr groeten,

Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door servicebus »

Waarschijnlijk heb je met te weinig amperes gelast en zijn de lassen niet goed ingebrand.
Ook lassen op zink geeft vaak plaklassen.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door Bovis »

Ok, ga het morgen nog een keer proberen.

Iemand nog een tip hoe ik die remhouders verwijder ? Ik bedoel dus die busjes onderin de achterrem waar de rem schoenen tegenaan zitten.

Grtz,
Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Ankerplaat

Ongelezen bericht door René »

Ha Boaz,

Probeer het eens met een hete vlam, die houder roodgloeiend stoken en met een grote tang eruit wrikken.

Als er lassen "los knappen" dan heb je niet gelast maar "aan elkaar gescheten" zoals een vriend van mij zou zeggen :buiken:
Je materiaal is niet goed schoon of inderdaad met te weinig ampères waardoor het metaal gewoon niet smelt.
Wat voor een apparaat gebruik je?
Lijkt me geen fijn idee dat die veerschotels er zo onderuit kunnen ploppen dus opnieuw en goed vastzetten.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie