Monteren van rembekrachtiger.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 18 mar 2013 22:28
- Locatie: Eerbeek
Monteren van rembekrachtiger.
Hallo allen,
Ik heb een, misschien te simpele, denkslag maar mijn vraag is: Kan ik, in een '81er T3 ZONDER rembekrachtiger, een rembekrachtiger bouwen?
Ik weet dat de hoofdremcilinder anders (=korter) is, maar buiten dat om, gaat 't werken ? ? ?
Werkzaamheden zijn: Vacuümslang van spruitstuk (1800 Passat-motor) naar voor leggen om 't vacuüm aan de rembekrachtiger te krijgen.
Voor de makkelijkheid dacht ik het dashboard er uit te halen (moet er toch uit om het matgrijs-metallic te spuiten en opbergbak er op te maken)
Dan huidige pedaalbevestiging demonteren en hoofdremcilinder demonteren.
De pedaalbevestiging "reviseren" en dan met de "nieuwe" pedalen en rembekrachtiger (met kortere hoofdremcilinder) monteren.
Dit brengt wel mee dat de remleidingen iets anders gebogen moeten worden (of vervangen) omdat de aansluitingen wat anders gesitueerd zijn.
Ik krijg nu met maat 46 de remmen goed aan de gang maar ik hoop nog wat jaren met deze BerenBus te kunnen sturen en gemak dient de mens dus
als het makkelijker kan waarom dan moeilijk/vermoeiender doen? Tenslotte zijn het wel de "ankers" die je soms hard nodig hebt.
Lees de reacties wel.
Ik heb een, misschien te simpele, denkslag maar mijn vraag is: Kan ik, in een '81er T3 ZONDER rembekrachtiger, een rembekrachtiger bouwen?
Ik weet dat de hoofdremcilinder anders (=korter) is, maar buiten dat om, gaat 't werken ? ? ?
Werkzaamheden zijn: Vacuümslang van spruitstuk (1800 Passat-motor) naar voor leggen om 't vacuüm aan de rembekrachtiger te krijgen.
Voor de makkelijkheid dacht ik het dashboard er uit te halen (moet er toch uit om het matgrijs-metallic te spuiten en opbergbak er op te maken)
Dan huidige pedaalbevestiging demonteren en hoofdremcilinder demonteren.
De pedaalbevestiging "reviseren" en dan met de "nieuwe" pedalen en rembekrachtiger (met kortere hoofdremcilinder) monteren.
Dit brengt wel mee dat de remleidingen iets anders gebogen moeten worden (of vervangen) omdat de aansluitingen wat anders gesitueerd zijn.
Ik krijg nu met maat 46 de remmen goed aan de gang maar ik hoop nog wat jaren met deze BerenBus te kunnen sturen en gemak dient de mens dus
als het makkelijker kan waarom dan moeilijk/vermoeiender doen? Tenslotte zijn het wel de "ankers" die je soms hard nodig hebt.
Lees de reacties wel.
Grtz,
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
- captain slow
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2807
- Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
- Locatie: Brummen
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Ik heb geen idee Jan, maar een HRC heb ik nog wel voor je liggen. Ff reviseren en je weet zeker dat je weer een goeie hebt, kom maar weer eens buurten gewoon met de stroom mee richting IJssel
Groetjes Jan
Groetjes Jan
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Ik heb de bekrachtiger en de pedalensets liggen. Volgens mij is het remvloeistof vaatje ook anders
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 18 mar 2013 22:28
- Locatie: Eerbeek
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Hallo Dames / Heren,
Dank u zover voor 't aangebodene maar ......... mijn vraag is nog steeds niet beantwoord.
Is er iemand die kan vertellen of dit gaat werken zoals ik beschreven heb ?
Ik kan wel de materialen aanschaffen maar als het niet werkt, kan ik het weer aanbieden op Forum / MP.
Dussssss.......
Dank u zover voor 't aangebodene maar ......... mijn vraag is nog steeds niet beantwoord.
Is er iemand die kan vertellen of dit gaat werken zoals ik beschreven heb ?
Ik kan wel de materialen aanschaffen maar als het niet werkt, kan ik het weer aanbieden op Forum / MP.
Dussssss.......
Grtz,
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Tijn CU heeft een rembekrachtiging van een bmw geplaatst kijk eens op zijn topic
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 18 mar 2013 22:28
- Locatie: Eerbeek
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Hallo Cees,
Bedankt voor "het op het spoor zetten" naar Tijn.
Ik weet wat te doen en met een mooie uitleg erbij.
Super
Bedankt voor "het op het spoor zetten" naar Tijn.
Ik weet wat te doen en met een mooie uitleg erbij.
Super
Grtz,
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Re: Monteren van rembekrachtiger.
De voorzijde van T3 is door de jaren heen vrijwel gelijk gebleven. De wijzigingen betreffen meer de ondergrille bij de luchtkoeler en de plek van de ruitensproeier. Zelfs de luchtinlaat voor de verwarming/ventilatie zijn bij alle bussen gelijk. Als je de juiste onderdelen hebt gaat e.a. dus gewoon werken. Ook luchtkoelers zijn met rembekrachtiging geleverd, al was dit bij sommige bussen een "optie". Buiten de rembekrachtiging zul je wel misschien ook wat bij de motor moeten aanpassen. Het vacuum zal ergens vandaan moeten komen.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 18 mar 2013 22:28
- Locatie: Eerbeek
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Hallo Ad,
Zoals bij mijn "handtekening" te lezen is, ligt er een, door de vorige eigenaar er in gesleutelde, 1800 cc Passat-motor in.
Daar zit op het inlaatspruitstuk de aansluiting voor de vacuümslang.
Mijn vraag was alleen of dat ging werken. Het klinkt zo simpel om het aan te brengen, bijna te simpel, maar lijkt dus goed te doen te zijn.
Zoals bij mijn "handtekening" te lezen is, ligt er een, door de vorige eigenaar er in gesleutelde, 1800 cc Passat-motor in.
Daar zit op het inlaatspruitstuk de aansluiting voor de vacuümslang.
Mijn vraag was alleen of dat ging werken. Het klinkt zo simpel om het aan te brengen, bijna te simpel, maar lijkt dus goed te doen te zijn.
Grtz,
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Ha Jan,
Als je alle onderdelen uit een sloper kunt halen mag het geen problemen opleveren zolang je maar alle onderdelen hebt.
Wel even kijken of je een hydraulische koppeling hebt of met een kabel bediend, ik neem aan dat dat in de beginjaren ook samen gevonden kan worden in een T3. Je kunt dan niet zomaar de pedalenset uit wisselen wat verreweg het eenvoudigst lijkt. Dan de bmw rembekrachtiger van 10" monteren samen met een set geventileerde remschijven en je gaat met je hoofd door de vooruit bij stevig remmen
Leuke winterklus!
René
Als je alle onderdelen uit een sloper kunt halen mag het geen problemen opleveren zolang je maar alle onderdelen hebt.
Wel even kijken of je een hydraulische koppeling hebt of met een kabel bediend, ik neem aan dat dat in de beginjaren ook samen gevonden kan worden in een T3. Je kunt dan niet zomaar de pedalenset uit wisselen wat verreweg het eenvoudigst lijkt. Dan de bmw rembekrachtiger van 10" monteren samen met een set geventileerde remschijven en je gaat met je hoofd door de vooruit bij stevig remmen
Leuke winterklus!
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Leg je ombouw vast, dan kun je er mooi een FAQ van maken. Er zijn vast meer die de BMW-optie wel zien zitten...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Ha Michel,
De BMW rembekrachtiger laat je bus echt geen ene meter eerder stilstaan bij een noodstop, je hoeft er alleen iets minder hard voor op het pedaal te stampen.
Wil je meer remkracht dan moet je echt met grotere schijven in de weer maar dat is logisch volgens de natuurkundewetten.
De combinatie van grotere schijven en grotere bekrachtiger maakt dat het voelt als een moderne auto, zo verschiet ik iedere keer weer als ik in de golf4 stap ipv in de bus.
René
De BMW rembekrachtiger laat je bus echt geen ene meter eerder stilstaan bij een noodstop, je hoeft er alleen iets minder hard voor op het pedaal te stampen.
Wil je meer remkracht dan moet je echt met grotere schijven in de weer maar dat is logisch volgens de natuurkundewetten.
De combinatie van grotere schijven en grotere bekrachtiger maakt dat het voelt als een moderne auto, zo verschiet ik iedere keer weer als ik in de golf4 stap ipv in de bus.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 18 mar 2013 22:28
- Locatie: Eerbeek
Re: Monteren van rembekrachtiger.
Hallo René / Michel ,
Ik had cpl set gezien met pedalen. pot en bevestiging en toen kwam vraag bovenborrelen: Kan dit ook in onze bus? Vandaar.
Wil dit t.z.t. er in sleutelen. Met het aanleggen van de vacuümslang wil ik gelijk een 7-aderige kabel van voor naar achter leggen voor
toerenteller, oliedrukmeter, enz, enz.
Dit is een klus voor (hopelijk) volgend jaar maar ...... dan zijn ook de naden en raamranden aan de beurt. Dan is er dus spuitwerk en dan en dan en dan en dan.....
Zo blijven we bezig maar het blijft leuk
Ik had cpl set gezien met pedalen. pot en bevestiging en toen kwam vraag bovenborrelen: Kan dit ook in onze bus? Vandaar.
Wil dit t.z.t. er in sleutelen. Met het aanleggen van de vacuümslang wil ik gelijk een 7-aderige kabel van voor naar achter leggen voor
toerenteller, oliedrukmeter, enz, enz.
Dit is een klus voor (hopelijk) volgend jaar maar ...... dan zijn ook de naden en raamranden aan de beurt. Dan is er dus spuitwerk en dan en dan en dan en dan.....
Zo blijven we bezig maar het blijft leuk
Grtz,
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.
Jan.
'81 T3 met 1800 VW ABS-Powerrrrrrrrrrrrrrrrr.
'66 Kever Export (in restauratie) met CJ.