DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Dag allen,
heeft iemand deze methode al geprobeerd?
Op de link suggereren ze een fietsventiel omgekeerd in een slangetje te duwen, en vervolgens dit op de ontluchtingsnippel van de remmen/koppelingsnemer te plaatsen.
(foto van die website)
De logica is dat je dan naar hartelust zelf het rempedaal kan induwen en laten opkomen, zonder dat je moet vrezen dat er lucht terugstroomt.
Verbruikt blijkbaar wel iets meer remvloeistof, maar leek me iets eenvoudiger te maken dan de reservedop-oplossing van Ad (klik) die hier al voorgesteld werd. Nu ja, toch als je niet over zo'n extra dop beschikt, zoals ik
Wat denken jullie, zou dit even goed werken? Ik ga het deze week eens proberen bij het vervangen van mijn koppelingsgever.
Tom
heeft iemand deze methode al geprobeerd?
Op de link suggereren ze een fietsventiel omgekeerd in een slangetje te duwen, en vervolgens dit op de ontluchtingsnippel van de remmen/koppelingsnemer te plaatsen.
(foto van die website)
De logica is dat je dan naar hartelust zelf het rempedaal kan induwen en laten opkomen, zonder dat je moet vrezen dat er lucht terugstroomt.
Verbruikt blijkbaar wel iets meer remvloeistof, maar leek me iets eenvoudiger te maken dan de reservedop-oplossing van Ad (klik) die hier al voorgesteld werd. Nu ja, toch als je niet over zo'n extra dop beschikt, zoals ik
Wat denken jullie, zou dit even goed werken? Ik ga het deze week eens proberen bij het vervangen van mijn koppelingsgever.
Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Ik zou er niet op vertrouwen. Via de schroefdraad van de ontluchtingsnippel kan het ook lekken.
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Heb het ondertussen geprobeerd, en het werkt zeker niet slecht! Ik ben er in ieder geval mee geholpen.
Was nog gaan horen bij de flaps in de buurt of ze geen ontluchtingspotje met ventiel hadden, maar was helaas niet binnen.
Mijn probeersel dan maar ineen gestoken. Benodigdheden:
- stuk doorzichtige slang van +/- 5mm doorsnede
- stuk doorzichtige slang van +/- 6mm doorsnede
- ventiel uit een oude fietsband
- potje van spaghettisaus/groenten/...
- hamer en iets scherp om het gat in het deksel te slaan
Ik heb het ontwerp op de site hierboven wat aangepast, en gebruik een kort stukje slang voor tussen het ventiel en de nippel, en een langer stuk slang tussen ventiel en potje. Dit om te voorkomen dat het beetje lucht dat in de slang zit opgezogen wordt.
Het resultaat:
Voor je het gebruikt kan je het apparaat makkelijk testen door te blazen in de slang. Langs 1 kant kan je doorblazen, langs de andere niet.
Aangesloten op de nippel:
Na eerste keer pompen wordt het korte stukje mooi gevuld met vloeistof:
Nu kwestie van door te doen tot er propere vloeistof uitkomt en geen lucht meer in de lange slang zit.
Af en toe heb ik de nippel dichtgedraaid en eens goed gepompt.
Zoals Ad al vermoedde kan het inderdaad een klein beetje lekken via de nippel zelf.
2 filmpjes om de werking te illustreren (koppelingspedaal wordt traag ingeduwd en iets sneller opgeheven):
Aan het potje:
http://tomdenies.be/T3/koppelingsgever/MOV_0718.mp4 (vrij groot bestand +/- 76 MB)
(de terugval van de vloeistof is gezichtsbedrog, en is omdat de vloeistof in het potje loopt dat hoger stond naast de motor, en niet omdat de nippel deze terugzuigt.
Aan de nippel:
http://tomdenies.be/T3/koppelingsgever/MOV_0719.mp4 (vrij groot bestand +/- 100 MB)
Hier zie je goed dat de lekkage aan de nippel miniem, maar niet onbestaande is. Het ventiel doet echter wel duidelijk goed zijn werk. Er lagen enkele drupjes vloeistof naast de koppelingsnemer, maar bij elke keer pompen kwam er wel geen lucht in de slang, dus ik denk niet dat er lucht in het systeem is geraakt via deze weg.
Idealiter zou je een holle schroef moeten hebben die in het korte stukje past en dan in plaats van de nippel wordt geschroefd.
Om absoluut zeker te zijn, heb ik toch een vriendelijke voorbijganger aangesproken om de laatste paar pompjes op de traditionele manier te doen, met ik die de nippel open en toe draai terwijl de 2de pompt. Bus stond hier met de kont ietsje omhoog. Zo weet ik zeker dat ik een luchtvrije leiding heb.
Dit vergt echter heel wat minder moeite en tijd dan volledig op de normale manier met 2 te ontluchten.
Wellicht is dit zoals Ad al aangaf niet de meest waterdichte manier (lees: te gebruiken op eigen risico!), maar in mijn situatie was het een goed hulpmiddel.
Testritje gedaan, en de bus ontkoppelt goed, dus ik ben best tevreden van mijn "McGuyver ontluchtingspotje"
Was nog gaan horen bij de flaps in de buurt of ze geen ontluchtingspotje met ventiel hadden, maar was helaas niet binnen.
Mijn probeersel dan maar ineen gestoken. Benodigdheden:
- stuk doorzichtige slang van +/- 5mm doorsnede
- stuk doorzichtige slang van +/- 6mm doorsnede
- ventiel uit een oude fietsband
- potje van spaghettisaus/groenten/...
- hamer en iets scherp om het gat in het deksel te slaan
Ik heb het ontwerp op de site hierboven wat aangepast, en gebruik een kort stukje slang voor tussen het ventiel en de nippel, en een langer stuk slang tussen ventiel en potje. Dit om te voorkomen dat het beetje lucht dat in de slang zit opgezogen wordt.
Het resultaat:
Voor je het gebruikt kan je het apparaat makkelijk testen door te blazen in de slang. Langs 1 kant kan je doorblazen, langs de andere niet.
Aangesloten op de nippel:
Na eerste keer pompen wordt het korte stukje mooi gevuld met vloeistof:
Nu kwestie van door te doen tot er propere vloeistof uitkomt en geen lucht meer in de lange slang zit.
Af en toe heb ik de nippel dichtgedraaid en eens goed gepompt.
Zoals Ad al vermoedde kan het inderdaad een klein beetje lekken via de nippel zelf.
2 filmpjes om de werking te illustreren (koppelingspedaal wordt traag ingeduwd en iets sneller opgeheven):
Aan het potje:
http://tomdenies.be/T3/koppelingsgever/MOV_0718.mp4 (vrij groot bestand +/- 76 MB)
(de terugval van de vloeistof is gezichtsbedrog, en is omdat de vloeistof in het potje loopt dat hoger stond naast de motor, en niet omdat de nippel deze terugzuigt.
Aan de nippel:
http://tomdenies.be/T3/koppelingsgever/MOV_0719.mp4 (vrij groot bestand +/- 100 MB)
Hier zie je goed dat de lekkage aan de nippel miniem, maar niet onbestaande is. Het ventiel doet echter wel duidelijk goed zijn werk. Er lagen enkele drupjes vloeistof naast de koppelingsnemer, maar bij elke keer pompen kwam er wel geen lucht in de slang, dus ik denk niet dat er lucht in het systeem is geraakt via deze weg.
Idealiter zou je een holle schroef moeten hebben die in het korte stukje past en dan in plaats van de nippel wordt geschroefd.
Om absoluut zeker te zijn, heb ik toch een vriendelijke voorbijganger aangesproken om de laatste paar pompjes op de traditionele manier te doen, met ik die de nippel open en toe draai terwijl de 2de pompt. Bus stond hier met de kont ietsje omhoog. Zo weet ik zeker dat ik een luchtvrije leiding heb.
Dit vergt echter heel wat minder moeite en tijd dan volledig op de normale manier met 2 te ontluchten.
Wellicht is dit zoals Ad al aangaf niet de meest waterdichte manier (lees: te gebruiken op eigen risico!), maar in mijn situatie was het een goed hulpmiddel.
Testritje gedaan, en de bus ontkoppelt goed, dus ik ben best tevreden van mijn "McGuyver ontluchtingspotje"
Laatst gewijzigd door tdn op 13 aug 2014 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Hallo Tom,
Leuk experiment en duidelijk beschreven.
Ik zie dat jij het presta-ventiel gebruikt, zoals dat in België gangbaar is. In Nederland zie je dit alleen op racefietsen, het heet hier ook wel een Belgies ventiel.
Zou het net zo goed werken met de Dunlop- of Blitz- ventielen die in Nederland meest gebruikt worden? = met een rubber slangetje dan wel met een balletje als afsluiter (en waarschijnlijk met een andere diameter)
Edit: ik zie nu de link in je eerste bericht, daar is op het eind sprake van een Blitz-ventiel.
Vriendelijke groet,
Eric
Leuk experiment en duidelijk beschreven.
Ik zie dat jij het presta-ventiel gebruikt, zoals dat in België gangbaar is. In Nederland zie je dit alleen op racefietsen, het heet hier ook wel een Belgies ventiel.
Zou het net zo goed werken met de Dunlop- of Blitz- ventielen die in Nederland meest gebruikt worden? = met een rubber slangetje dan wel met een balletje als afsluiter (en waarschijnlijk met een andere diameter)
Edit: ik zie nu de link in je eerste bericht, daar is op het eind sprake van een Blitz-ventiel.
Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
- Spotmatic
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
- Locatie: Dalfsen
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Eric, ik weet niet beter of dat wordt juist een Frans Ventiel genoemd. Van racefietsen weet ik niets maar ik weet wel dat ik sinds jaar en dag Franse ventielen op mijn mountainbikebanden heb.
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Effe opgezocht op wikipedia, het ventiel dat Tom gebruikt heet inderdaad naast Belgies ook wel Frans ventiel.
Een ventiel van een mountainbike is net even anders, dat is gelijk aan het autoventiel van de bus en heet een Schraderventiel.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel
Ik schat in dat een Nederlands fietsventiel met een ijzeren balletje ( Blitz ) ook zou kunnen werken op de manier die Tom beschrijft. Met een rubber slangetje (Dunlop) weet ik het niet.
Wie moet er toevallig andere remvloeistof en probeert het uit?
Vriendelijke groet,
Eric
Een ventiel van een mountainbike is net even anders, dat is gelijk aan het autoventiel van de bus en heet een Schraderventiel.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel
Ik schat in dat een Nederlands fietsventiel met een ijzeren balletje ( Blitz ) ook zou kunnen werken op de manier die Tom beschrijft. Met een rubber slangetje (Dunlop) weet ik het niet.
Wie moet er toevallig andere remvloeistof en probeert het uit?
Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Dan moet je lang pompen.tdn schreef:Nu kwestie van door te doen tot er propere koelvloeistof uitkomt
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Steven,
Weer wat geleerd, ik kende alleen het Schraderventiel op mountainbikes,
ik heb dan ook geen mountainbike, die zie ik alleen vanaf een terrasje langskomen. En daar zien na een tijdje alle ventielen er hetzelfde uit.
Ik ben benieuwd naar je experiment.
Vriendelijke groet, Eric
Weer wat geleerd, ik kende alleen het Schraderventiel op mountainbikes,
ik heb dan ook geen mountainbike, die zie ik alleen vanaf een terrasje langskomen. En daar zien na een tijdje alle ventielen er hetzelfde uit.
Ik ben benieuwd naar je experiment.
Vriendelijke groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Eenvoudiger kan het ook.
Een met oude remolie gedeeltelijk gevuld potje werkt ook prima, zolang het uiteinde van het slangetje zich beneden het vloeistofniveau bevindt.
Een met oude remolie gedeeltelijk gevuld potje werkt ook prima, zolang het uiteinde van het slangetje zich beneden het vloeistofniveau bevindt.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- flat412
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 04 feb 2014 18:20
- Locatie: Dedemsvaart
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
Wij hebben een eezibleed thuis,
20140813_111042 by Flat412, on Flickr
pot je vullen met remvloeistof,
dop draait je op de hoofdremcilinder,
slangetje aan het linker voorwiel,
en met een sleuteltje de boel ontlucten maar
20140813_111042 by Flat412, on Flickr
pot je vullen met remvloeistof,
dop draait je op de hoofdremcilinder,
slangetje aan het linker voorwiel,
en met een sleuteltje de boel ontlucten maar
groet tim
autos:
1985 vw T3 doka , GTI POWERRRR!! <-- Gechipped naar 130pk
1969 FT Bonito project
1992 Golf mk3 2.9 VR6
autos:
1985 vw T3 doka , GTI POWERRRR!! <-- Gechipped naar 130pk
1969 FT Bonito project
1992 Golf mk3 2.9 VR6
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten
inderdaad! wow, was duidelijk iets vermoeider dan ik dacht gisteravondBob schreef: Dan moet je lang pompen.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic