DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door tdn »

Dag allen,

heeft iemand deze methode al geprobeerd?
Op de link suggereren ze een fietsventiel omgekeerd in een slangetje te duwen, en vervolgens dit op de ontluchtingsnippel van de remmen/koppelingsnemer te plaatsen.
Afbeelding
(foto van die website)

De logica is dat je dan naar hartelust zelf het rempedaal kan induwen en laten opkomen, zonder dat je moet vrezen dat er lucht terugstroomt.
Verbruikt blijkbaar wel iets meer remvloeistof, maar leek me iets eenvoudiger te maken dan de reservedop-oplossing van Ad (klik) die hier al voorgesteld werd. Nu ja, toch als je niet over zo'n extra dop beschikt, zoals ik :roll:

Wat denken jullie, zou dit even goed werken? Ik ga het deze week eens proberen bij het vervangen van mijn koppelingsgever.

Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Voormalig lid 91

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ik zou er niet op vertrouwen. Via de schroefdraad van de ontluchtingsnippel kan het ook lekken.
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door tdn »

Heb het ondertussen geprobeerd, en het werkt zeker niet slecht! Ik ben er in ieder geval mee geholpen.

Was nog gaan horen bij de flaps in de buurt of ze geen ontluchtingspotje met ventiel hadden, maar was helaas niet binnen.

Mijn probeersel dan maar ineen gestoken. Benodigdheden:
- stuk doorzichtige slang van +/- 5mm doorsnede
- stuk doorzichtige slang van +/- 6mm doorsnede
- ventiel uit een oude fietsband
- potje van spaghettisaus/groenten/...
- hamer en iets scherp om het gat in het deksel te slaan

Ik heb het ontwerp op de site hierboven wat aangepast, en gebruik een kort stukje slang voor tussen het ventiel en de nippel, en een langer stuk slang tussen ventiel en potje. Dit om te voorkomen dat het beetje lucht dat in de slang zit opgezogen wordt.
Het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Voor je het gebruikt kan je het apparaat makkelijk testen door te blazen in de slang. Langs 1 kant kan je doorblazen, langs de andere niet.

Aangesloten op de nippel:
Afbeelding

Na eerste keer pompen wordt het korte stukje mooi gevuld met vloeistof:
Afbeelding

Nu kwestie van door te doen tot er propere vloeistof uitkomt en geen lucht meer in de lange slang zit.
Af en toe heb ik de nippel dichtgedraaid en eens goed gepompt.

Zoals Ad al vermoedde kan het inderdaad een klein beetje lekken via de nippel zelf.
2 filmpjes om de werking te illustreren (koppelingspedaal wordt traag ingeduwd en iets sneller opgeheven):

Aan het potje:
http://tomdenies.be/T3/koppelingsgever/MOV_0718.mp4 (vrij groot bestand +/- 76 MB)
(de terugval van de vloeistof is gezichtsbedrog, en is omdat de vloeistof in het potje loopt dat hoger stond naast de motor, en niet omdat de nippel deze terugzuigt.

Aan de nippel:
http://tomdenies.be/T3/koppelingsgever/MOV_0719.mp4 (vrij groot bestand +/- 100 MB)
Hier zie je goed dat de lekkage aan de nippel miniem, maar niet onbestaande is. Het ventiel doet echter wel duidelijk goed zijn werk. Er lagen enkele drupjes vloeistof naast de koppelingsnemer, maar bij elke keer pompen kwam er wel geen lucht in de slang, dus ik denk niet dat er lucht in het systeem is geraakt via deze weg.
Idealiter zou je een holle schroef moeten hebben die in het korte stukje past en dan in plaats van de nippel wordt geschroefd.

Om absoluut zeker te zijn, heb ik toch een vriendelijke voorbijganger aangesproken om de laatste paar pompjes op de traditionele manier te doen, met ik die de nippel open en toe draai terwijl de 2de pompt. Bus stond hier met de kont ietsje omhoog. Zo weet ik zeker dat ik een luchtvrije leiding heb.
Dit vergt echter heel wat minder moeite en tijd dan volledig op de normale manier met 2 te ontluchten.

Wellicht is dit zoals Ad al aangaf niet de meest waterdichte manier (lees: te gebruiken op eigen risico!), maar in mijn situatie was het een goed hulpmiddel.
Testritje gedaan, en de bus ontkoppelt goed, dus ik ben best tevreden van mijn "McGuyver ontluchtingspotje" 8)
Laatst gewijzigd door tdn op 13 aug 2014 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo Tom,

Leuk experiment en duidelijk beschreven.

Ik zie dat jij het presta-ventiel gebruikt, zoals dat in België gangbaar is. In Nederland zie je dit alleen op racefietsen, het heet hier ook wel een Belgies ventiel.
Zou het net zo goed werken met de Dunlop- of Blitz- ventielen die in Nederland meest gebruikt worden? = met een rubber slangetje dan wel met een balletje als afsluiter (en waarschijnlijk met een andere diameter)


Edit: ik zie nu de link in je eerste bericht, daar is op het eind sprake van een Blitz-ventiel.

Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Eric, ik weet niet beter of dat wordt juist een Frans Ventiel genoemd. Van racefietsen weet ik niets maar ik weet wel dat ik sinds jaar en dag Franse ventielen op mijn mountainbikebanden heb.
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door eric.c »

Effe opgezocht op wikipedia, het ventiel dat Tom gebruikt heet inderdaad naast Belgies ook wel Frans ventiel.
Een ventiel van een mountainbike is net even anders, dat is gelijk aan het autoventiel van de bus en heet een Schraderventiel.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel

Ik schat in dat een Nederlands fietsventiel met een ijzeren balletje ( Blitz ) ook zou kunnen werken op de manier die Tom beschrijft. Met een rubber slangetje (Dunlop) weet ik het niet.

Wie moet er toevallig andere remvloeistof en probeert het uit?

Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door Bob »

tdn schreef:Nu kwestie van door te doen tot er propere koelvloeistof uitkomt
Dan moet je lang pompen. :buiken:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door eric.c »

Steven,

Weer wat geleerd, ik kende alleen het Schraderventiel op mountainbikes,
ik heb dan ook geen mountainbike, die zie ik alleen vanaf een terrasje langskomen. En daar zien na een tijdje alle ventielen er hetzelfde uit. ;)

Ik ben benieuwd naar je experiment.

Vriendelijke groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door rick »

Eenvoudiger kan het ook.
Een met oude remolie gedeeltelijk gevuld potje werkt ook prima, zolang het uiteinde van het slangetje zich beneden het vloeistofniveau bevindt.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
flat412
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 664
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:20
Locatie: Dedemsvaart

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door flat412 »

Wij hebben een eezibleed thuis,
Afbeelding20140813_111042 by Flat412, on Flickr

pot je vullen met remvloeistof,
dop draait je op de hoofdremcilinder,
slangetje aan het linker voorwiel,
en met een sleuteltje de boel ontlucten maar :mrgreen:
groet tim

autos:
1985 vw T3 doka , GTI POWERRRR!! <-- Gechipped naar 130pk
1969 FT Bonito project
1992 Golf mk3 2.9 VR6
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: DIY gereedschap met fietsventiel om remmen te ontluchten

Ongelezen bericht door tdn »

Bob schreef: Dan moet je lang pompen. :buiken:
:lol: inderdaad! wow, was duidelijk iets vermoeider dan ik dacht gisteravond :oops:
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Plaats reactie