Bus verhogen

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
s3b
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2013 13:27

Bus verhogen

Ongelezen bericht door s3b »

Hallo Allemaal,

Even stukje kennis deling, zag al wat andere berichtn over het verhogen van bussen en ik heb die van mij gister, samen met Ad, ook maximaal verhoogt.

Ik volg zelf op youtube twee gasten (campervanculture, zeker de morocco trip is een aanrader om eens te kijken) die met hun syncro's de tofste dingen doen, en hoe meer ik de filmpjes langs zag komen hoe meer ik van die hoge, stoere syncro look ging houden. Zoveel dat ik zelf besloot om mijn bus om te bouwen. In de eerste instantie wilde ik alleen de banden vervangen maar besloot toch eerst even een berichtje naar die gasten van campervanculture te sturen om wat meer informatie op te vragen over AT-look. Hij raadde mij aan om de bus te verhogen om ruimte te maken voor grotere velgen en grotere banden. ZIj hebben ook een webshop en hebben van het merk GoWesty een veren set voor een 2WD (zowel voor als achter), die de bus zou verhogen. Misschien ook stukje commercie, maar ik geloof oprecht ook wel dat het nodig is om de bus te verhogen voor de syncro look.

Voor: http://campervanculture.com/shop/gowest ... 5-vanagon/
Achter: http://campervanculture.com/shop/gowest ... 5-vanagon/
(als je ze ook wilt kopen, vergeet dan niet de 1,5" lift te selecteren )

Het eerste wat ik dacht toen ik ze binnen kreeg was of ze wel zouden passen met de standaard schokdempers van de T25/T3, Ad overigens ook nadat ik op dit forum hulp vroeg bij de montage.
Ik besloot zowel de webshop, als de fabriek nog even aan te schrijven. Beiden verzekerde mij dat het zou passen.

Dit zijn ze:
Afbeelding

Montage voor was een redelijke klus, maar toen we de truc doorhadden (spanbanden) ging de tweede voor al een stuk makkelijker, achter was redelijk simpel.

Afbeelding
Afbeelding

Oke, uiteindelijk zaten ze er op, maar het leek er wel op dat de schokdempers volledig uitgerekt waren. In theorie zou dit dan helemaal niet lekker rijden, want ze veren wel in maar niet verder uit.
Ik kneep hem wel een beetje want ik had net redelijk wat euro's in die veren gestop en zou er echt van balen als het voor geen meter zou rijden.

Tijd voor een testrit op de landweggetjes van Maasbree. Gelukkig bleek dit bleek echt heel erg mee te vallen (Ad was ook verrast). De vering is wel iets stijver dan dat het was, maar ik had ook niet anders verwacht. Zeker niet oncomfertabel. Ik heb 's avonds nog 3 uur terug gereden en ook na deze rit was mijn conclusie hetzelfde.

Na montage zietde bus er zo uit:
Afbeelding

Er zijn zeker goedkopere alternatieven (die vern zijn namelijk niet goedkoop) om de bus te verhogen, maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het eindresultaat.
Omdat ik ook echt die syncro look wil gaan immiteren, wil ik het nu doorpakken met de aanschaf van 15" velgen en grove AT banden:

ik overweeg de BF Goodrich 215/75/15:
Afbeelding


Of de BF Goodrich 235/75/15:
Afbeelding

Alleen van de 235 vraag ik me af of hij er onder gaat passen.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, ik ben erg benieuwd??

Ad had nog een goede tip, de Toyo 215/r14c (als je gewoon de 14" velg wilt behouden).

Groeten,
Seb
Groet,
Seb

T3 2L CU
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door luizenbos »

sep

235 zou moeten passen afhankelijk van je velg et waarde

ik zelf heb 7j 16inc/ 225 /60 et 39 met een spacer van 5mm en heb dan nog ongeveer 2 cm ruimte over tussen mijn schuifdeur
ken net :lol: maar om zeker te weten is het beter om te passen als je zover bent :mrgreen:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Geweldig nu de trend juist is zoveel mogelijk verlagen!
Lekker je eigen ding doen [[thumbup]]
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door Robin I. »

Ik wil de bus ook nog gaan verhogen alleen denk ik aan de goedkopere variant, spacers onder de veren zetten.
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
s3b
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2013 13:27

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door s3b »

Ha Robin,

Zeker ook een optie, Ad vertelde mij dat hij het met zijn Doka ook zo gedaan had. Ik denk alleen niet dat je hem zo veel hoger krijgt met de spacers als die van mij hoger is met de veren.

@luizenbus
kwa ruimte in de wielkast gaat het zeker passen inderdaad, en ik verwacht voorin zeker geen problemen. Achetr is een ander verhaal, omdat daar die "arm" (zie foto) in de weg zit.
Volgens mijn berkening is de 235 in diameter 8 CM breder, dus 4 in de straal. volgens mijn hakkie-takkie opmeten moet dit nét passen.

Afbeelding

Ik vroeg mij af of iemand een winkel weet waar ze zulke offroad banden op voorraad hebben en waar ik misschien de 215 en de 235 even op de bus kan passen om te zien hoe het past? Suggesties graag!

Groeten,
Seb
Groet,
Seb

T3 2L CU
Voormalig lid 91

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

De hoogte van de T3 is ook een stukje veiligheid
http://www.251.org/i/images-Volvo.html
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door marcel w »

Het is maar net hoe je het bekijkt,voor de mede weg gebruikers is een lagere bus dan weer pretigger omdat ie dan niet precies ter hoogte van de ramen binnen komt.
Greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoi,

Ik heb 80% 215/75-15 op mijn eigen bus en 50% 235/70-15 op mijn vakantiekar. Mocht je in de buurt zijn kan je passen.

De 235 is gewoon te groot voor standaard motor/bak. Of sterkere motor of kortere bak/diff.

De 215/75-15 is de meest gelouterde kombi voor overall gebruik. Ook in de bergen en met aanhanger/caravan nog te gebruiken. Met caravan en bergen wordt het ietsje minder maar bij Luik ging ik toch in 3e nog omhoog.

Denk je ook aan de aandrijfassen? Door de andere hoek lopen je kogels in een andere baan. Dat kan voortijdig uitval geven, ook van je ashoezen. Zeker als de kogels al een duidelijk spoor hebben gemaakt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Droyka
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2012 18:09
Locatie: Dieren

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door Droyka »

Mooi project! En eh, ik doe mee, maar nog ff wachten. Goed om te weten dat het in de praktijk wel werkt met die veren. Mijn Doka moet ook die syncro look gaan krijgen en ik heb me al een tijdje bezig gehouden met het uitzoeken van hoe en waarom. Ik was ook op de hoogte van de oplossing van campervancultures, maar ik zal echt eerst een sterkere motor moeten inbouwen. En daarbij dan natuurlijk ook een andere bak. Als je eenmaal begint....
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door wouth »

s3b schreef: Ik vroeg mij af of iemand een winkel weet waar ze zulke offroad banden op voorraad hebben en waar ik misschien de 215 en de 235 even op de bus kan passen om te zien hoe het past? Suggesties graag!

Groeten,
Seb
Ik meen (en dat zeg ik met de grootst mogelijke voorzigtigheid :buiken: :buiken: )dat landrover dezelfde steek heeft als de T3??
Dan zou je eens bij een landrover-club moeten informeren of iemand jou wil helpen??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
s3b
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2013 13:27

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door s3b »

Handige site inderdaad, die steekmaat.nl.

Ik heb inmiddels een setje Mercedes Ronal velgen op de kop getikt:

Afbeelding
Afbeelding

Ik zag en las dat deze velg wel vaker gebruikt wordt. Zo-iets dus:

Afbeelding

Wat betreft de bandkeuze heb ik besloten toch voor de iets subtielere 215/75/15 van Goodrich te gaan. Zoals op de zilvere bus in mijn originele post.
Als het er allemaal op zit update ik de post weer even [[thumbup]]

Groeten,
Seb
Groet,
Seb

T3 2L CU
Gebruikersavatar
s3b
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2013 13:27

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door s3b »

Hallo,

Van de week heb ik de Goodrich BF 215/75/15 laten plaatsen op de Ronal velgen, en de velgen vervolgens op de bus.
Hier nog een foto van het eindresultaat:

Afbeelding

Ben er zelf erg blij mee, was precies een beetje wat ik wilde [[thumbup]]

Als ik een normale T3 zie staan zal ik nog een foto maken van de neuzen tegen elkaar, om het hoogte verschil te laten zien!

Groeten,
Seb
Groet,
Seb

T3 2L CU
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door Bob »

s3b schreef: was precies een beetje wat ik wilde
:buiken: :buiken: :buiken:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ziet er stoer uit.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Droyka
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2012 18:09
Locatie: Dieren

Re: Bus verhogen

Ongelezen bericht door Droyka »

Inderdaad, mooie wielen. Staat erg goed onder je bus!
Plaats reactie