reactiestang gebroken

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Bert Meijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2015 16:33

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door Bert Meijer »

Thanks mannen,

ga ik 1 dezer dagen weer ff proberen. Ik heb van het weekend al een minuut of 10 de gasbrander erop gezet, op de draagarm welteverstaan, want deze moet uitzetten en de schroefdraad niet. Dit leek mij het meest logische. Dat schrikken heb ik nog niet geprobeerd, zal ik dan ook meteen ff doen. Maar heb er een hard hoofd in. Ik heb het ook al geprobeerd met een sleutel, halve meter buis + moker en toch geen millimeter speling. Ik heb de schroefdraad van de nieuwe stang bekeken en draai idd de goede kant op.

Of het plaat of gietijzer is weet ik niet, hij is van 87 en zie wel dat het gelast is, dus ik ga van plaatstaal uit.

ik ga van de week nog een keer stoken en schrikken, mocht dat dan niet lukken meld ik me wel weer hier. Wat wordt dan de volgende stap, uitboren en opnieuw tappen???
Mvg Bert

t3 camper hoogdak 1.9d??
Bert Meijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2015 16:33

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door Bert Meijer »

@ bob; thanks voor de link, deze ken ik nog niet.
Mvg Bert

t3 camper hoogdak 1.9d??
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door servicebus »

Je hebt de gegoten versie.
Heetstoken werkt alleen met een serieuze brander, een soldeer/ gasbrander doet te weinig
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door luizenbos »

Wat je noch zou kunnen doen :?: is hem er helemaal afhalen en een week in de schoonmaakt azijn leggen de schoonmaak azijn lost de roest op :!:

Heb het zelf ook op deze manier gedaan om de dag af en toe met de staal borstel de roest weg halen en klappen met de hamer om de roest weg te slaan .

vooral erachter en dan zou het moeten lukken het zit er niet zo diep in zie foto's kan je ook wat makkelijker heet stoken :wink: als het nog nodig moeten zijn

maar als je het doet :idea: doe dan meteen alle 2 de kanten kan je het en weet je meteen dat alles in orde is met alle rubber en zo is effe meer werk :mrgreen: .

succes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Bert Meijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2015 16:33

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door Bert Meijer »

Hey Frits en Douwe,

bedankt voor jullie reply's, wordt hier erg gewaardeerd.

Ik heb alleen niet echt een serieuze brander, wat bedoel je met serieus Douwe??? autogeen???

en als ik de draagarm helemaal verwijder om deze te weken in azijn, dan zit ik toch met mijn voorveer die ik eerst op spanning moet zetten toch/??
Mvg Bert

t3 camper hoogdak 1.9d??
Bert Meijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2015 16:33

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door Bert Meijer »

wij gaan half augustus een weekje op een camping staan, is het verantwoord om hier mee te gaan rijden trouwens?? kleine stukjes doe ik wel en rem dan veel af op de motor, want bij hard remmen geeft veel lawaai.
Mvg Bert

t3 camper hoogdak 1.9d??
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik bedoel idd autogeen.
Mbt de veer, als je een krikje onder de draagarm zet kun je voorzichtig de bouten uit het scharnierpunt halen. Vervolgens krik met beleid laten zakken en de handel is er onderuit.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door servicebus »

Half augustus is je bus toch wel weer klaar :mrgreen:
Ik zou er zelf niet zo mee gaan rijden, maar dat is natuurlijk mijn keus.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door rick »

Zonder die stang moet je helemaal niet rijden. Zonder ben je een gevaar op de weg en dan bedoel ik voor anderen en daarom is er geen keus tussen wel of niet rijden. Je hebt het zelf niet in de hand of je hard moet remmen. Dat bepaalt het overige verkeer. In het slechtste geval ga je de verkeerde kant op en dan ............
Daarbij zal bij een ongeval opgemerkt worden dat de stang ontbreekt. En probeer dat maar eens uit te leggen. De verzekering zal zeker niet uitbetalen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door luizenbos »

Bert

ik snap het best een beetje een week is misschien wat overdreven kan naar een nachtje ook misschien los zijn maar daarmee is de roest iets opgelost wat ook kan :wink:

doe je zelf een de andere een plezier GA :!: naar de willekeurige garage en vraag of ze het even flink heet kunnende stoken wat kost dat nou 25 euro :?: hou me er niet op vast is die los kan je rest aanpakken .

maar ga niet rijden zonder het zit er toch niet voor niets [[thumbup]]

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eertoestel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Bert Meijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2015 16:33

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door Bert Meijer »

Dank u mannen, heel wat wijzer geworden, heel fijn zo'n forum. Benieuwd of ik hier en daar ook een bijdrage kan leveren hier. Zal mijn vorderingen hier in ieder geval posten, zodat een ander daar, in de toekomst ook wat aan heeft.

Rijden doe ik echt zo min mogelijk, want had niet gedacht dat het naast wat herrie, ook gevaarlijk kon zijn. Zal me beperken tot de garage waar ik zijn moet om hem eventueel los te stoken, mits ik de draagarm er niet onder vandaan krijg.
Mvg Bert

t3 camper hoogdak 1.9d??
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Bert,

Nog wat nadere uitleg: De draagarm vangt met behulp van de schroefveer en de schokbreker de opgaande en neerwaartse krachten op. De reactiestang vangt de voor- en achterwaartse krachten op die vrijkomen bij het rijden, het remmen en het 'nemen' van een stoepje. De draagarm kan deze krachten niet opvangen. Bij flink remmen bestaat de kans dat de draagarm en de draagarmbevestiging vervormen (afbreken). Dan staat het wiel de verkeerde kant op ten opzichte van het andere wiel. En dat loopt, zul je begrijpen, niet altijd goed af.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Bert Meijer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2015 16:33

Re: reactiestang gebroken

Ongelezen bericht door Bert Meijer »

En...... hij is los!!! yes.

laten schrikken, flink tikken met een hamer en een grote tang heeft gewerkt!! Nu de stang monteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Bert

t3 camper hoogdak 1.9d??
Plaats reactie