Lek reservewiel

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Raoul81
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2015 20:45
Locatie: Utrecht

Lek reservewiel

Ongelezen bericht door Raoul81 »

Hallo busforum,

Het is alweer een poosje geleden dat ik bericht heb over mijn T3 westfalia CU uit 1981. Inmiddels hebben we er al wat roerige weekenden met onze 2 dochters (8 maanden, 2,5 jaar) op zitten en staan we klaar om nu voor langere tijd er op uit te gaan.

Kom ik er alleen helaas achter dat het reservewiel zacht is, dit had ik eerder niet gezien d.w.z. een jaar geleden. En vreemd genoeg krijg ik de band ook niet meer op spanning (alsof het ventiel niet pakt). Bij kwikfit zeiden dat ze het niet konden repareren want er zit een binnenband in en uitlijnen zou ook lastig zijn. Inmiddels ben ik na wat zoekwerk een stuk wijzer over banden, bandenmaten en wat dies meer zij. Maar is het nagenoeg onmogelijk om ergen een 2ehandsje in de buurt te vinden met de juiste steek (misschien kijk ik niet goed). Morgen wil ik toch bij de vakbroeders van kwikfit kijken of ze reparatie wel aandurven. Kun je niet gewoon een moderne band om de t3 velg leggen?

Iemand anders wellicht nog een alternatief, zonder reservewiel op pad gaan vind ik niet zo'n fantastisch plan. Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Raoul
P.S.: Het gaat om de standaard band, 185/R14C 120/100N 5x112
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door rick »

De reserveband zal waarschijnlijk heel oud zijn Daar kun je uit veiligheidsoverwegingen niet meer op rijden. Als de velg gelijk is aan de andere velgen van de auto zou ik er een tubeless op laten zetten die geschikt is voor de T3 (reinforced)
Wat ik in zo'n geval deed; twee nieuwe banden op de auto monteren en één van de vervangen banden als reserveband gebruiken. Dan heb je twee nieuwe banden om op te rijden. Een en ander ligt wel aan de staat van de banden (b.v. redelijk nieuw, al oud (>7) ondanks dat zij niet versleten zijn)
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door Marcel.S »

voor een reserve wiel kun je ook een 2e hands banden handel op zoeken .

ik koop bijna nooit nieuwe banden .
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door rick »

Een tweedehandsband is zelden echt voordelig of hij moet gebalanceerd op de juiste velg zitten of je monteert hem zelf.
Kosten tweedehandsband; montage en balanceren + aanschaf 25 + 35 euro = 55 euro.
Nieuwe band; 85 euro inclusief montage en balanceren.
Voordeel 30 euro voor een niet nieuwe band waarvan je de historie niet kent en niet onbelangrijk je krijgt vaak oud rubber (zie bandcode).
Slijtagekosten per mm ; 85 : 5 = 17 euro per mm.(bij een band van 8 mm en veilige slijtagegrens van 3 mm). Als een band 2 mm versleten is (op het dunste punt) is je voordeel al weg.

Ja, er zijn allerlei andere rekensommentjes maar gemiddeld genomen loont het de moeite amper, zeker niet als je het veiligheidsaspect meeneemt.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door leof »

rick schreef:Ja, er zijn allerlei andere rekensommentjes maar gemiddeld genomen loont het de moeite amper, zeker niet als je het veiligheidsaspect meeneemt.
Helemaal mee eens! [[thumbup]]
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

nog een klein puntje; een binnenband in een moderne buitenband is regelrecht gevaarlijk en kan leiden tot een klapband.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door Bob »

rick schreef: montage en balanceren + aanschaf 25 + 35 euro = 55 euro.
Weet niet waar jij je banden laat monteren maar ik laat ze monteren en balanceren met nieuw ventiel voor een tientje per band.

(en volgens mij is 25+35 = 60 :mrgreen: )
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik heb tot nu toe geen klagen worden gemonteerd zijn vaak nog bijna nieuw en uitgebalanceerd .mijn reken som is dat ik voor 2 nieuwe van wat ik nu heb 3x zoveel moet betalen
Raoul81
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2015 20:45
Locatie: Utrecht

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door Raoul81 »

Ik zie dat het nog wel de nodige discussie oproept. Ik laat jullie weten met welke band(en) ik vertrokken ben. ;)

Groet,

Raoul
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door insomnia »

Ha Raoul,

Ik wel een reservewiel over (incl velg)

Geen recente band, wel gewoon een tubeless)
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door wouter »

Ik zou liever geen reservewiel bij mij hebben als zo'n oudje. Bij het laatste busweekend zag ik dat mijn oom banden uit 1994 onder zijn T1 had zitten :mrgreen: ach ja, iedereen zijn eigen ding. In sommige landen (vanaf Belgie :lol: ) is het wegdek niet helemaal strak meer en rijd je met je bus zo door de gaten op de snelweg heen. In het zuiden kunnen de bandjes ook nog wat warmer worden en in de gemiddelde camper is de T3 ook niet licht meer. Kijk hoe oud en goed je 4 banden nog zijn en besluit zelf waar jij je goed bij voelt. [[thumbup]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Raoul81
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2015 20:45
Locatie: Utrecht

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door Raoul81 »

Nou, weer wat geleerd. Na wat rondbellen bij de diverse bandenboeren kwamen we uit bij ééntje die nog wel wilde kijken of het te repareren viel en anders hadden ze een nieuwe dunlop voor 85 euro. Het was niet anders (ik probeerde mijn vriendin nog te overtuigen van een algehele bandenwissel, maar ze is een rotsvaste penningsmeester van het gezin).

Uiteindelijk konden we zo langs, werd er een binnenband uitgehaald die lekte langs eerdere reparatieplakkers. De tubeless buitenband werd voorzien van nieuw ventiel en is weer goed om dienst te doen als reserve. Kosten, 8 euro en 75 cent! :)

@insomnia Bedankt voor het aanbod, ik had het bijna overwogen maar het is dus eenvoudiger opgelost.

Groet, Raoul
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lek reservewiel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Leeftijd van bandjes kan toch wel eens wat uitmaken....Ook gebruikt en herkomst ;-)
http://www.bus-forum.nl/forum//viewtopi ... 08#p164882
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie