Al jaren wilde ik graag een MWM 8 cil diesel uit 1960 overnemen. Nu is het eindelijk gelukt. Het is een motor die ieder jaar trouw een grote en kleine beurt kreeg terwijl hij denk ik slechts 6 weken in heel zijn leven gelopen heeft.
Hij werd gebruikt als noodholding bij stroomuitval. Ieder maand draaide hij 2 uur proef. Hij is in 1968 nieuw geplaatst in de afdeling.
Nu wil ik deze in mijn Doka gaan plaatsen en met wat slijpen en extra maatregelen gaat dat zeker lukken. Laad gewicht / ruimte is er dan niet meer over maar is ook niet belangrijk. Echter het probleem zijn de veringen met name aan de achterkant. Heeft iemand hier een passende oplossing voor?
Groetjes Jaak (sJaak veur de Ollanders :-)
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985
wow jaak,
je leest de laatste jaren veel over motor ombouwingen maar dit is voorlopig toch wel de overtreffende trap
ik ben benieuwd.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Precies een jaar terug had ik hetzelfde probleem met de vering.
Ik wilde een grotere dieseltank plaatsen om minder vaak aan de pomp te staan, maar afgevuld kwam er veel gewicht aan boord.
Ik heb het opgelost met hulpveren, van die blauwe. Die waren in 1 dag gemonteerd.
IMG01793 A.jpg
IMG01785.JPG
vriendelijke groet, Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Effe zonder kalendergein, die hulpveren zijn bij mij inderdaad voor zwaardere belasting. Vooral op vakantie was het zwabberen, de lage achterkant trok de voorkant omhoog. Het rijdt veel stabieler nu.
Ik weet niet meer wat de extra belasting kan zijn mét die veren, wel de prijs, net onder de 100 euro. Het begin van het indraaien in de oude veren was nogal zoeken, maar als je vaker een kurketrekker in handen hebt moet ook dat geen probleem zijn. De naam is MAD hulpveren.
We hadden vroeger een omgebouwde ben-hur trailer achter de laro en LC voor houttransport. Vaak meer dan de 1 ton..... We plaatsten bij het laden semi-massieve rubber buffers tussen veerblad en chassis die we toe al tijgerballen noemden. Geen vering meer, niet harder dan 50 en liefst geen politie zo op de zaterdag.
Het was inderdaad een geintje (1 april). Als ik de motor op de Doka zet komen de voor wielen niet meer aan de grond. Met het onderstel weegt de MWM meer dan 1800kg.
Maar ben wel op zoek naar betere achterveren voor deze Doka want bij een gewicht van 700kg zakt hij al aardig door. Had voorheen de Enka en deze was er prima tegen bestand, ging er regelmatig mee metselzand halen.
Dus grapje maar motor staat wel bij thuis. Als iemand hem wil over nemen om deze toch in te bouwen mail mij maar.
Groetjes Jaak (sJaak veur de Ollanders :-)
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985