Ik heb al wat gezocht op t forum maar kon geen bevredigend antwoord vinden.
Ik wil mijn lagers van de voorwielen vervangen en had graag een beetje een idee gehad hoe dat in zn werk gaat. Dacht date t genoeg over te vinden zou zijn maar dat valt even tegen. Of ik zoek niet goed dat kan natuurlijk ook
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H "Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Let heeeeel goed op welke lagers je in huis haalt! controleer de speling voordat je er vet in stopt!
Er is namelijk nogal wat rommel op de markt.
SKF scheint de beste lagers te leveren, maar de prijs is er dan ook naar.
Hoi Jurgen, ik heb ze bij mister-auto besteld, dat is een Franse site. Ik heb de VKBA911 (set voor oude type) voor € 28,10 per set, hier staat "made in brazil" op. Kan maar zo eens Ik heb ook de achterlagers liggen, die zijn dacht ik uit europa.
Groeten,
Wouter T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
gegroet, ik ben op de moment mijn remschijven aan het vervangen, inclusief de kogelagers...
even een vraagje of je de rubberen afsluitring strak tegen het rollement moet kloppen of dat het maar net in het wiel moet zitten zoals op het volgend filmpje te zien is. https://www.youtube.com/watch?v=WdIilagyWrI op 5minuten10.
als ik het gelijk met de buitenrand sla dan heeft de kogellager nog behoorlijk wat speling, hoort dat zo?
grottels jeroen
jeroen schreef: ↑01 aug 2019 17:12
gegroet, ik ben op de moment mijn remschijven aan het vervangen, inclusief de kogelagers...
Je bedoelt de conische rollenlagers.
jeroen schreef: ↑01 aug 2019 17:12als ik het gelijk met de buitenrand sla dan heeft de kogellager nog behoorlijk wat speling, hoort dat zo?
Ja.
De binnenring van het achterste lager komt tegen een rand aan van het aseind, en de keerring schuift daar net overheen. Ik zou wel het randje waar de keerring (al draaiend) op afdicht, goed schoon maken (en eventuele roest verwijderen met heel fijn schuurpapier; 400 of zo). Mocht er een groefje zitten, in het aseind daar waar de keerring af moet dichten, dan zou je kunnen overwegen om de keerring iets dieper te monteren (1 á 2 mm) in de naaf zodat de nieuwe keerring niet door het groefje loopt (maar in zo'n geval is meten weten). Wel oppassen dat je de keerring niet scheef tikt (dan slijt de keerring sneller).
Dank voor de reactie..
De nieuwe schijven zijn klaar voor montage maar nu kom ik erbij uit dat de rubbers van de remklauwen versleten zijn dus nog n werkje erbij🥴
Grottels jeroen