Ik had er al langere tijd last van dat de motor niet lekker gladjes liep, vooral niet bij lagere toerentallen, zeg maar rond de 1800 rpm. Een hoop mensen zullen denken 'ach oude bus, moet kunnen', maar ik weet hoe de bus liep (heb hem 16 jaar) en dan wil ik het goed hebben. De bus dus naar Wagenfolks in Drachten gebracht, alwaar monteur Michael zijn uiterste best heeft gedaan het op te lossen. Paar keer bus mee naar huis gehad, allerlei dingen gecheckt, rotor + verdeelkap vervangen en uiteindelijk wat aan de luchtmassameter versteld en stationair en CO afgesteld. De bus liep toen al beter. Toen ik hem weer ophaalde ontdekte ik toevallig een slechte kabel van de temp-sensor naar de ECU, waarna het me niet lekker zat dat ie daarmee was afgesteld. Kabelbreuk hersteld en toen hebben we een moment geprikt om samen naar de bus te kijken. Alles terug gezet naar waar het hoort, motor gecheckt en CO afgesteld, meetwaarden allemaal dik in orde. Maar toch bleef de bus stotteren. Michael adviseerde me toen om hem eens een keer op een testbank te zetten en dan met goede apparatuur te kijken wat er gebeurt. Ze hebben daar ook een keer een buggy op moeten afstellen omdat de motor totaal anders reageerde nadat de eigenaar er andere wielen op had gezet. Hee! Wat? Ik heb er vorig jaar achter grotere (205) banden op gezet. Bij thuiskomst direct gewisseld met voor (195) en ja hoor.......dus nieuwe banden besteld (internet) en vandaag laten monteren bij JP in Hoogkerk. Vooraf nog even weer de 205/80R14 er op, testrit gemaakt (met stotteren) en toen laten vervangen door 185/80R14, die erop hoort. Nu is het weer goed. Dat bedenk je toch niet.....
Hoe dan ook, prima geholpen door Wagenfolks en door JP.
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)