Pagina 1 van 1

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 15:54
door RVB
Heb je bij de oude banden wel eens geprobeerd om wat later te schakelen?
😁
Groetjes maar weer Rolf

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 16:16
door RVB
Ja maar nu is je toerental hoger omdat je een kleinere wielomtrek hebt. (Bij dezelfde snelheid) Ik zou niet weten hoe de motor "weet" hoe groot je banden zijn....

Groetjes Rolf

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 16:45
door RoonT3
Dat is raar dat de ECU hetzelfde is voor de 185 banden, de 205 en de 16"..... Dat terwijl er motor/bak combinaties zijn met vrijgave voor alle drie de 'standaard' maten. Maar rijden op 1800 rpm is wel aan de lage kant naar mijn mening.

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 19:43
door krisg
de 205's op de T3 zijn inderdaad 70's, geen 80's.

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 20:21
door RoonT3
Ja klop de 205 is de 70.... maar dan is de 205 band wel een hele 1,38% kleiner dan de 185/80. Maar dat is misschien ook weer bandenmerk afhankelijk. Blijf ik erbij dat 1800rpm gewoon te laag is en zeker in 4e. Net terug met een 1.6 hdi en ondanks zijn 120pk en 300Nm koppel bij 1750 rpm geeft de boordcomputer aan dat hij zuiniger rijd in 4e bij ca. 2000rpm dan in 5e bij ca. 1750rpm met dezelfde snelheid. En de motor draait ook gewoon soepeler rond de 2000rpm. (o ja was wel met aanhanger, maar juist die extra belasting laat je merken wat het doet met (te)lage toerentallen)

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 20:26
door Theo Postma
Ik snap wel wat Steven bedoelt, dat herken ik met de DG ook wel.
En als je dan de oorzaak vind, banden omtrek, dan is dat toch goed om te vertellen?
Als iets kan dan moet het in mijn beleving ook kunnen.

Theo

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 21:16
door RoonT3
Tja, als je bewust bent van wat je doet. Van Steven weten we dat toch? Het verschil tussen de 205/80 en 185/80 is ca. 4,9% dat de 205 groter is. Voor mijn gevoel draai je op 1800 toeren in de hogere versnellingen een te laag nominaal toerental waardoor de motor niet optimaal zijn werk kan doen. (afgifte vermogen, koeling, oliedruk, vervuiling etc.) Dat met de 205/80 banden de bus minder prettig draait op die 1800 rpm duidt er (naar mijn mening) op dat je dan toch ergens op een grens terechtkomt. Als je daar met krap 5% onder gaat rijden zit je nog steeds dicht op die grens naar mijn mening. Dan dien je er zeker rekening mee te houden als je eens wat zwaarder beladen bent of een karretje trekt of een vals plat of helling beklimt.

Het koppel van een 1900 DG ligt bij 2600 toeren op 150 Nm (78pk bij 4600 toeren) Bij 1800 toeren rij je op een 40 pk en 135Nm? Dat zal zeker 'bokken' met het rijden.

Afbeelding

edit; Steven rijd een DJ en dat is dan ca. 40-45 pk en 160Nm (ik rij mijn MV eigenlijk nooit onder de 2500 toeren op zijn 215/75-15)

Afbeelding

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 21:58
door Mitch
Onze bussen zijn stoeptegels die rechtop gezet zijn en daar willen we mee rijden. Een idioot oppervlak aan lucht moeten we verplaatsen en daar heb je kracht voor nodig. Als je dan 5% grotere wielen erop zet dan heb je pi*(5%) kwadraat aan extra wielomtrek, die leg je met het zelfde toerental meer af, ga je dus sneller. Meer lucht verplaatsen (grotere weerstand). Bij de voor jou gewende toerentallen moet de bus dus veel harder werken. Dat zal wat gesputter opleveren dat is in het menselijk leven ook zo.

Dus Steven, wat doe je dat arme beestje aan? 🙃

Maar mooi dat je het deelt want het is er 1 in de categorie: daar denk je niet aan.
Groeten Michiel

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 22:48
door RVB
Ik waardeer ieg elke bijdrage. Juist! Maar ik geloof de theorie pas als ik het begrijp.
Ik denk dat je motor niet weet:
A. Welke banddnmaat er oo zit

Maar ook:
B. Welke versnelling je rijdt
C. Hoeveel wind er is
D. Of je heuvelop rijd of af
E. Of je een aanhangertje hebt.

Dus in mijn ogen anticipeert de motor niet op bandenmaat. En het verhaal van de weerstand begrijp ik, maar die wordt (in mijn ogen best vaak) sterker beinvloed dan 5%(ik dacht dat dat het verschil was in rolomtrek, maar ik lees naderhand ook wat anders... maakt niet uit voor tverhaal) , juist ook door het gestroomlijnde model.

Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je gewend bent een vaste kruissnelheid te rijden op de snelweg (in zijn 5) dat je met een wat grotere rolomtrek vaker in de stottermodus komt en dat het balen is. Omdat je net wat laag in de toeren zit en alle regelzaken van die motor dan net niet goed werken. Je zou dan overigens ook hetzelfde probleem ervaren met die 185 banden als je 5% langzamer zou rijden op vals plat of wat meer wind op kop.

Groet, Rolf

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 20 jul 2018 23:05
door RVB
@Rolf: Ik heb een rijstijl gebaseerd op hoe de bus voelt en klinkt en dat is nu weer als vanouds. Daar hou ik van  Op de snelweg was er niets aan de hand, want dan zit ie toch >3000 rpm.
Nou dan geloof ik je theorie niet.t [[toast]]

Ik zie het meer als een wonderbaarlijke genezing, of wie weet hebben busjes wel een vorm van zelfbewustzijn en komt dit alles door het placebo effect. (In dat geval niet hardop in je bus zeggen dat het nergens op slaat dat hij niet meer stotterd!!!!!!!)

Eind goed...

:mrgreen:

Groetjes Rolf

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Geplaatst: 21 jul 2018 09:17
door RoonT3
Ik vind het wel grappig (en een goed ding) dat Steven zijn bus terug aanpast aan zijn eigen gewoonte en niet zijn rijstijl aan de (aangepaste)gewoonte van de bus. Terugtunen wordt dat toch genoemd?

Maar net als met de 'placebo's' is het vaak een oplossing voor een oppervlakkig probleem. Er hoeft niks achter te steken maar vaak zit er een heel mechaniek achter dat de eigenlijke oorzaak is. En als je dat mechaniek en de achterliggende oorzaak begrijpt (en adresseert) is het probleem vaak geen terugkerend probleem meer. :???: