Banden en licht stotteren van de motor

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Steven V »

Ahoi,

Ik had er al langere tijd last van dat de motor niet lekker gladjes liep, vooral niet bij lagere toerentallen, zeg maar rond de 1800 rpm. Een hoop mensen zullen denken 'ach oude bus, moet kunnen', maar ik weet hoe de bus liep (heb hem 16 jaar) en dan wil ik het goed hebben. De bus dus naar Wagenfolks in Drachten gebracht, alwaar monteur Michael zijn uiterste best heeft gedaan het op te lossen. Paar keer bus mee naar huis gehad, allerlei dingen gecheckt, rotor + verdeelkap vervangen en uiteindelijk wat aan de luchtmassameter versteld en stationair en CO afgesteld. De bus liep toen al beter. Toen ik hem weer ophaalde ontdekte ik toevallig een slechte kabel van de temp-sensor naar de ECU, waarna het me niet lekker zat dat ie daarmee was afgesteld. Kabelbreuk hersteld en toen hebben we een moment geprikt om samen naar de bus te kijken. Alles terug gezet naar waar het hoort, motor gecheckt en CO afgesteld, meetwaarden allemaal dik in orde. Maar toch bleef de bus stotteren. Michael adviseerde me toen om hem eens een keer op een testbank te zetten en dan met goede apparatuur te kijken wat er gebeurt. Ze hebben daar ook een keer een buggy op moeten afstellen omdat de motor totaal anders reageerde nadat de eigenaar er andere wielen op had gezet. Hee! Wat? Ik heb er vorig jaar achter grotere (205) banden op gezet. Bij thuiskomst direct gewisseld met voor (195) en ja hoor.......dus nieuwe banden besteld (internet) en vandaag laten monteren bij JP in Hoogkerk. Vooraf nog even weer de 205/80R14 er op, testrit gemaakt (met stotteren) en toen laten vervangen door 185/80R14, die erop hoort. Nu is het weer goed. Dat bedenk je toch niet.....
Hoe dan ook, prima geholpen door Wagenfolks en door JP. [[thumbup]]
IMG_0748.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2016
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RVB »

Heb je bij de oude banden wel eens geprobeerd om wat later te schakelen?
😁
Groetjes maar weer Rolf
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Steven V »

Bij hogere toerentallen was er niets aan de hand. Maar dat was nou net niet de bedoeling. [[foei]]
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2016
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RVB »

Ja maar nu is je toerental hoger omdat je een kleinere wielomtrek hebt. (Bij dezelfde snelheid) Ik zou niet weten hoe de motor "weet" hoe groot je banden zijn....

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Steven V »

ik heb getest op toerental en niet op snelheid. Mijn theorie is:

De ECU meet niet alles, zoals in moderne auto's. Meet wel: koelvloeistoftemp, luchttemp, luchtmassa, gasklepstand, toerental. Maar geen snelheid. Hiervoor moet de ECU dan uitgaan van een standaard waarde/range. Door banden met een grotere afrolomtrek kun je buiten deze waarden uitkomen en kunnen er rare zaken optreden. Meer snelheid bij gelijkblijvend toerental vraagt meer van de motor. Maar er wordt niet meer brandstof ingespoten.
Denk ik, lijkt me, ....... hoe dan ook, nu is het weer in orde :-)
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2404
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat is raar dat de ECU hetzelfde is voor de 185 banden, de 205 en de 16"..... Dat terwijl er motor/bak combinaties zijn met vrijgave voor alle drie de 'standaard' maten. Maar rijden op 1800 rpm is wel aan de lage kant naar mijn mening.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Steven V »

zijn die 'standaard' 205's niet 205/70? Ik had 205/80.

En het is maar een theorie die ik zelf heb bedacht. Wie het beter weet mag het zeggen.

In de bebouwde kom (50kmph) in zijn 4 zit ik rond die 1800 rpm. Als ik dat in de 3 rij, maakt ie nmm veel te veel toeren.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door krisg »

de 205's op de T3 zijn inderdaad 70's, geen 80's.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2404
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ja klop de 205 is de 70.... maar dan is de 205 band wel een hele 1,38% kleiner dan de 185/80. Maar dat is misschien ook weer bandenmerk afhankelijk. Blijf ik erbij dat 1800rpm gewoon te laag is en zeker in 4e. Net terug met een 1.6 hdi en ondanks zijn 120pk en 300Nm koppel bij 1750 rpm geeft de boordcomputer aan dat hij zuiniger rijd in 4e bij ca. 2000rpm dan in 5e bij ca. 1750rpm met dezelfde snelheid. En de motor draait ook gewoon soepeler rond de 2000rpm. (o ja was wel met aanhanger, maar juist die extra belasting laat je merken wat het doet met (te)lage toerentallen)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik snap wel wat Steven bedoelt, dat herken ik met de DG ook wel.
En als je dan de oorzaak vind, banden omtrek, dan is dat toch goed om te vertellen?
Als iets kan dan moet het in mijn beleving ook kunnen.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2404
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Tja, als je bewust bent van wat je doet. Van Steven weten we dat toch? Het verschil tussen de 205/80 en 185/80 is ca. 4,9% dat de 205 groter is. Voor mijn gevoel draai je op 1800 toeren in de hogere versnellingen een te laag nominaal toerental waardoor de motor niet optimaal zijn werk kan doen. (afgifte vermogen, koeling, oliedruk, vervuiling etc.) Dat met de 205/80 banden de bus minder prettig draait op die 1800 rpm duidt er (naar mijn mening) op dat je dan toch ergens op een grens terechtkomt. Als je daar met krap 5% onder gaat rijden zit je nog steeds dicht op die grens naar mijn mening. Dan dien je er zeker rekening mee te houden als je eens wat zwaarder beladen bent of een karretje trekt of een vals plat of helling beklimt.

Het koppel van een 1900 DG ligt bij 2600 toeren op 150 Nm (78pk bij 4600 toeren) Bij 1800 toeren rij je op een 40 pk en 135Nm? Dat zal zeker 'bokken' met het rijden.

Afbeelding

edit; Steven rijd een DJ en dat is dan ca. 40-45 pk en 160Nm (ik rij mijn MV eigenlijk nooit onder de 2500 toeren op zijn 215/75-15)

Afbeelding
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1213
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Mitch »

Onze bussen zijn stoeptegels die rechtop gezet zijn en daar willen we mee rijden. Een idioot oppervlak aan lucht moeten we verplaatsen en daar heb je kracht voor nodig. Als je dan 5% grotere wielen erop zet dan heb je pi*(5%) kwadraat aan extra wielomtrek, die leg je met het zelfde toerental meer af, ga je dus sneller. Meer lucht verplaatsen (grotere weerstand). Bij de voor jou gewende toerentallen moet de bus dus veel harder werken. Dat zal wat gesputter opleveren dat is in het menselijk leven ook zo.

Dus Steven, wat doe je dat arme beestje aan? 🙃

Maar mooi dat je het deelt want het is er 1 in de categorie: daar denk je niet aan.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2016
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RVB »

Ik waardeer ieg elke bijdrage. Juist! Maar ik geloof de theorie pas als ik het begrijp.
Ik denk dat je motor niet weet:
A. Welke banddnmaat er oo zit

Maar ook:
B. Welke versnelling je rijdt
C. Hoeveel wind er is
D. Of je heuvelop rijd of af
E. Of je een aanhangertje hebt.

Dus in mijn ogen anticipeert de motor niet op bandenmaat. En het verhaal van de weerstand begrijp ik, maar die wordt (in mijn ogen best vaak) sterker beinvloed dan 5%(ik dacht dat dat het verschil was in rolomtrek, maar ik lees naderhand ook wat anders... maakt niet uit voor tverhaal) , juist ook door het gestroomlijnde model.

Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je gewend bent een vaste kruissnelheid te rijden op de snelweg (in zijn 5) dat je met een wat grotere rolomtrek vaker in de stottermodus komt en dat het balen is. Omdat je net wat laag in de toeren zit en alle regelzaken van die motor dan net niet goed werken. Je zou dan overigens ook hetzelfde probleem ervaren met die 185 banden als je 5% langzamer zou rijden op vals plat of wat meer wind op kop.

Groet, Rolf
Laatst gewijzigd door RVB op 20 jul 2018 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door Steven V »

@Michiel: dat was inderdaad mijn verklaring ook. De 5% is trouwens wielomtrek, dus dan niks meer met kwadraten en pi, maar gewoon in lengtemaat.

@Ronald: Dank voor de grafieken en je uitleg met getallen erbij. Die lage toerentallen rij ik natuurlijk niet bergop met bepakking, aanhanger en gezin aan boord. Ik weet dat de motor dan moet werken, de waterpomp moet draaien en de olie goed rond moet. Ik schakel (volgens mij) op tijd terug en rij in een versnelling omhoog waarbij de bus liefst nog versnellen kan. Liever 60 in zijn 3, dan 70 in zijn 4 zeg maar. Dat idee dan. Ik had een keer een leuke ervaring vanaf Luik naar het zuiden. Op het platte vlak of naar beneden werd ik voorbij gereden door een T4, maar bergop kwam ik weer langszij. En dat meerdere keren. Gevalletje van niet terugschakelen denk ik.

Die lage toerentallen is onder andere omstandigheden, zeker niet met veel belading.

@Rolf: Ik heb een rijstijl gebaseerd op hoe de bus voelt en klinkt en dat is nu weer als vanouds. Daar hou ik van [[thumbup]] Op de snelweg was er niets aan de hand, want dan zit ie toch >3000 rpm.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2016
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RVB »

@Rolf: Ik heb een rijstijl gebaseerd op hoe de bus voelt en klinkt en dat is nu weer als vanouds. Daar hou ik van  Op de snelweg was er niets aan de hand, want dan zit ie toch >3000 rpm.
Nou dan geloof ik je theorie niet.t [[toast]]

Ik zie het meer als een wonderbaarlijke genezing, of wie weet hebben busjes wel een vorm van zelfbewustzijn en komt dit alles door het placebo effect. (In dat geval niet hardop in je bus zeggen dat het nergens op slaat dat hij niet meer stotterd!!!!!!!)

Eind goed...

:mrgreen:

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2404
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Banden en licht stotteren van de motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik vind het wel grappig (en een goed ding) dat Steven zijn bus terug aanpast aan zijn eigen gewoonte en niet zijn rijstijl aan de (aangepaste)gewoonte van de bus. Terugtunen wordt dat toch genoemd?

Maar net als met de 'placebo's' is het vaak een oplossing voor een oppervlakkig probleem. Er hoeft niks achter te steken maar vaak zit er een heel mechaniek achter dat de eigenlijke oorzaak is. En als je dat mechaniek en de achterliggende oorzaak begrijpt (en adresseert) is het probleem vaak geen terugkerend probleem meer. :???:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie