Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,

Gisteren de remmerij achter gedaan, met deskundige hulp weer.
Opmerking bij apk: handrem rechts doet niets. Om het helemaal goed te krijgen heb ik een nieuwe set remschoenen gekocht + bevestigingsset.

Je moet opletten bij het monteren dat de veren bovenaan goed zitten. Zoals Leo M. aangaf op de foto hieronder.
43905019-35DD-44CB-A5FC-183D59C2DEEA.jpeg
Bij onze bus zo:
2EE41B3C-22E3-4F98-AB0D-023D949F4EAE.jpeg
Het moet dus zo: [edit: de vork aan de linkerzijde die tegen de remhevel aan duwt, moet met de korte kant aan de zichtzijde, dus andersom dan op de foto staat! ]
FD6DAE8D-88F4-4F39-9067-4EC79E277351.jpeg
Rechts zat inderdaad verkeerd om. Toch nieuwe set gemonteerd, maar helaas wil het zelfstellende systeem niet zelfstellend functioneren. We moesten het zelf stellen.
Heeft iemand ervaring met de set van Paruzzi? Het leek erop dat het asje van dat stelijzer (die op de tandjes valt) niet erg strak zat. Of is de boel niet goed gemonteerd? Links is ook gedaan en daar ook geen zelfstelling.
07A1B85C-5113-455D-B754-5401EA81A894.jpeg
FB449218-94E1-495A-BFB7-BE1DE7006168.jpeg
Ook remslangen gedaan. Die van Thomas Koch tkparts, gebruikt, deze waren langer dan 16 cm. maar door die rubberen ring komt deze niet tegen de carrosserie.

Al met al een dag werk. Het weer was goed en het was gezellig! Veel geprutst en veel geleerd.

Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door blauw op 04 mei 2020 22:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Weer netjes. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je moet altijd handmatig de speling of 'aanloop' zelf L/R gelijkaardig manueel afstellen voordat je de zelfstellende werking hebt. Het is niet van je bouwt het in en de rest gaat vanzelf.... Dat vanzelf gaat als het goed is op basis van normale slijtage aan de remmen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door blauw »

Ok Ronald, dat wist ik niet. Heb ergens gelezen dat je het kon horen tikken wanneer het stelde.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi Steven,

Mijn deskundige hulp zal ik nog eens goed tegen het licht houden :-). Hij heeft vooral veel ervaring met kevers.Die kan hij met zijn ogen dicht uit en in elkaar zetten. Hij pretendeert dus niet alles te weten van de bus. Dat lijkt misschien zo door mijn verhaal. Deskundig in detail van de kever en in algemene kennis van auto’s en hij beschikt over bijna alles aan gereedschap dat nodig is om aan de bus te werken.

Hij heeft de remmen dus wel goed gedaan, door het zelf te stellen.

Bedankt voor de reacties, het is me nu duidelijk hoe de remmen zelfstellend zijn.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door René Vis »

De stelvork is een halve slag verkeerd gemonteerd op de handrem gaffel , de stelvork drukt nu op de handrem gaffel (deze heeft nu geen speling) maar deze moet op de remschoen drukken , dit zit bij de kever precies het zelfde
als je nu de handrem aantrekt is de kans groot dat de stelvork niet op zijn plaats blijft zitten , en de rem vast loopt
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door René Vis op 02 mei 2020 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dan is het helemaal vreemd dat een Kever kenner "met de ogen dicht" hier niet uit is gekomen.

Theo
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi allen,

Kijk, met een forum kom je nog ergens. Hopelijk heeft in de toekomst iemand hier ook nog iets aan.
Dank Rene’ voor de tip. Kan ik weer gaan prutsen. En ik heb ook mijn boeken even gecheckt, had ik dat maar eerder gedaan. Ik heb o.a. de groene Haynes manual, nog van mijn vorige luchtgekoelde bus.

Ik ben van beelden op YouTube uitgegaan, niet eens in mijn boeken gekeken :oops: . Kan zijn dat ik iets verkeerd begrepen heb, of niet goed gekeken of het voorbeeld was niet goed. Degene die mij geholpen heeft treft geen blaam, ik heb verteld hoe het hoorde te zitten en zo hebben we het gemonteerd. Hij is niet iemand die zich T3 deskundige zou noemen. Ik heb hem vermeld om aan te geven dat ik dit allemaal niet alleen heb gedaan en omdat ik heel blij ben met zijn hulp.

Dank nogmaals voor de reacties, ik kom nog terug met het resultaat.

Groeten, Arjan
Laatst gewijzigd door blauw op 02 mei 2020 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Coen »

Ik snap sowieso niet hoe dat zelfstellend mechanisme werkt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Gvandaal »

ben benieuwd, ik wou binnenkort ook aan de remmen beginnen, handig om dan reeds dit voorbij te zien komen.
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,
Alles weer losgemaakt en de vork aangepast. En de rem weer gesteld. Nu nog een heuveltje vinden om de handrem te testen, het is nogal vlak in de omgeving.

Twee leuke stukken gereedschap gescoord op Marktplaats. Sleutels nr. 46 om de flens waar het wiel op zit los te halen. Dan heb je beter zicht. De flens zet ik er wel weer op om de remschoenen op hun plek te wippen met een grote schroevendraaier.
93925EE7-2DEC-4136-92B1-F278F883DEB4.jpeg
Zo ziet het eruit van de achterkant:
F48372BC-CFE1-4A4D-BA8E-6F3F67B76281.jpeg
Zo heb ik nu gemonteerd:
CCF4AE3A-5B31-4213-9AA4-D2D9172C9CBA.jpeg
Volgorde waarop ik het binnenwerk heb gemonteerd (foto van Leo M. , r.i.p., gebruikt en genummerd):
536E267E-7E63-41DA-8C80-F9D7B9573DCE.jpeg
Bovenstaande zonder de pretentie van zijnde de enige manier natuurlijk. Andere volgorde kan ook. Misschien helpt het iemand, ik kon het niet laten.
Wanneer de remschoenen op hun plaats gezet moeten worden, kan het handig zijn de flens er weer even op te zetten, deze gebruikte ik als hevelpunt voor een grote schroevendraaier. Remschoenen zette ik eerst onderaan in de houder en schoof ze dan iets naar onderen om bovenaan ruimte te krijgen. Ook de zuiger iets induwen. Het is een gepruts hoor :) .

EDIT 24 juli: de man in dit filmpje heeft een veel betere volgorde. Het ziet er in ieder veel makkelijker uit zoals hij het doet. Vanaf 13m. 11 s. https://www.youtube.com/watch?v=qw4iPNw ... ture=share
....inmiddels deze methode toegepast. Het is kinderspel op deze manier!


Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door blauw op 16 aug 2020 23:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Top! En bedankt om dit te delen, gaat zeker van pas komen. Vraagje, heb je niet ook een speciaal sleuteltje nodig om nr13 & 14 los te maken? Of kan dit met een gewone platte tang?
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Kire »

Als het oud en verroest is (slappe veertjes) dan kun je het met de vingers wel los krijgen (vinger er achter, andere hand met twee vingers indrukken en een kwartslag draaien). Toch gebruik ik graag een (waterpomp)tang.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi Geert, voor 13 en 14 kon ik met de waterpomptang niet genoeg kracht zetten met 1 hand. Ik werkte in het donker en vroeg mijn vrouw om de as van achteren aan te duwen. Gisterochtend met de platte tang gedaan aan de andere zijde. Het is vooral een kwestie van goed mikken!
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
sjoerd_b
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2018 10:39

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door sjoerd_b »

Je kan bij het terug plaatsen 2 tie-wraps om de veertjes doen, dan neem je de spanning weg en plaats je die 'schoteltjes' makkelijk weer terug. Als je het vaak van plan bent is misschien zo'n speciale tool handiger.
Mvg, Sjoerd
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Remmen achter gedaan - zelfstellend is zelf stellen...

Ongelezen bericht door Coen »

Ik dacht na al die verhalen “laat ik ook eens kijken hoe bij mij het stelmechanisme zit”. Nou, dat zat goed maar de veren erachter zaten ondersteboven. Dan draaien we die toch even om.... Eer je de zaak weer in elkaar hebt ben je dus diverse onzevaders achteruit verder.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie