Uitlijn perikelen

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ik loop nu al langere tijd te stoeien met het uitlijnen van mijn t3 syncro. Bij verschillende zaken geweest inmiddels. Maar iedere keer staat mijn stuur binnen no-time weer scheef. Telkens verdraait naar rechts. In de hoop mijn probleem te verhelpen inmiddels alle rubbers van de voor ophanging vervangen. Bovenste fuseekogels waren op dus die zijn ook vervangen. Onderste waren advies punt bij de apk dus ook maar laten doen. Het probleem blijft echter. Na de laatste uitlijn poging stond mijn stuur nog steeds een tikje scheef. De profile waar ik geweest ben zij dat alles goed stond en dat het waarschijnlijk het stuur zelf is dat niet goed op de stuurstang gemonteerd is. Ik ben verder geen expert dus besloten het even aan te kijken. afgelopen weekend de wielen van voor naar achter gewisseld en de cardan terug gemonteerd. De voorste 2 wielen waren door rijden met slechte uitlijning schuin gaan afslijten en heb ik gewisseld met de vlakke achter wielen. Links voor was erg scheef en heb ik gewisseld met het reserve wiel dat ik rechts achter gemonteerd heb. Sindsdien staat mijn stuur naar mijn mening weer net zo scheef als voor het uitlijnen en is er ook een trilling in mn stuur te voelen.

De trilling in mn stuur was ook al te voelen toen ik enkel de banden gewisseld had en de cardan nog moest monteren dus ik vermoed een onbalans in een van de voorwielen wat ik toch apart vind aangezien ik voorheen geen onbalans voelde. Maar goed meten is weten dus als ik een momentje vind eigenlijk eens een banden boer laten controleren. Waar ik eigenlijk meer mee zit is dat mijn stuur telkens weer scheef komt te staan. Nu ik zo ongeveer alles aan de voorkant gehad heb begin ik toch te twijfelen aan mijn stuurhuis. Iemand dit eerder voor gehad of andere tips of tests die ik kan doen voor ik m'n stuurhuis ga wisselen?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door casss »

Voor wat betreft de trillingen; onbalans in de wielen op de vooras merk je veel meer dan op de achteras. Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Voor het naar rechts trekken; het zou kunnen zijn dat je rem rechts een beetje blijft hangen. Dan gaat ie ook maar rechts trekken, zonder dat je het per definitie hoeft te merken bij het uitlijnen.

Je kunt dit ook merken als je bijv. bij een stoplicht aankomt en moet afremmen. Als je vlak voor je stilstaat de rem loslaat en de auto laat ‘uitrollen’, dan merk je of hij uiteindelijk met een schokje tot stilstand komt (dan loopt er een rem aan) of dat je niets merkt.
gr, Cas
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Goed punt van die rem ik zal er eens op proberen te letten.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Volgens mij kan dat niet zo moeilijk zijn. Stuur recht zetten en spoor in basis instellen. Ik heb dit altijd simpel gedaan door vooraf de lengte van de stuurstangen te meten en nadien weer zo in te stellen. Eventueel controle met lijntje spannen parallel de bus. Bij afstelling in garage zat dit nooit ver af de juiste instelling. Als je stuur naar rechts staat zou je als 1e de draadeind lengten kunnen aanpassen zodat je stuur weer in 0-positie komt.

Als je stuurhuis goed is.... niet gaan vervangen toch?

Is je bus recht? Of spoort die recht? Als de bus trekt kan het zijn dat je in continue tegenstuur naar rechts zit.

trilling of wobbelen? Wobbelen is meer onbalans en trillen meer onregelmatige slijtage (cuppen?)

Heb je rubbers of siliconen voor vervang gebruikt? Bij ander materiaal is het mogelijk ook even wennen aan hoe je de zaken ervaart.

http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... instellung
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Net even wezen tanken en niet het idee dat als ik rem en het laatste beetje laat uitrollen ik met n schokje tot stilstand kom. Wel trekt de bus bij het remmen naar rechts. Vaak met een klakkend geluid dat ook van rechts lijkt te komen.

Verder lijkt de bus niet naar een kant te trekken onder het rijden en is de bus naar mijn weten recht. Ik heb normale rubbers gebruikt geen powerflex of dergelijke. Ik zit net nog eens naar de uitlijnwaardes te kijken en erg veel hebben de beste mannen niet veranderd.
8F3DA9F8-78C3-4CAD-9DD8-F190C45626AB.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Delft - Apeldoorn is een flinke onderneming. Maar ik ga er eens overdenken als het daar wel lukt om uit te lijnen of in ieder geval een oorzaak gevonden kan worden waarom het niet lukt. Is het zeker de moeite.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Homokineet zwaar? (water in gekomen of vet uitgelopen)

Banden Rendant hier doen ook goed werk. Leo M raadde dat al aan. Ca. 2 uur vanaf Delft....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door casss »

Deze garage heeft in ieder geval veel ervaring met t3’s;

http://www.vwvakrestauratie.nl/index.ph ... pro&pic=65

In de laatste plaatjes zie je ook wat info over het uitlijnen.
gr, Cas
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Steven V schreef: 13 jun 2020 18:30 Maar als je een klakkend geluid hoort bij remmen en de bus trekt dan naar rechts, waarom verdenk je dan de uitlijning?
Deze klachten zijn er eigenlijk bij gekomen toen ik aan de hand van de berichten van Cas en Ronald ging zoeken. Origineel ging deze post vooral over het feit dat de bandenboeren constant zoveel moeite hebben om de bus goed uit te lijnen en ik vervolgens binnen afzienbare tijd weer een stuur heb dat scheef staat etc. Nu rijd de bus prima recht door maar wel met een stuur dat 40 graden gedraaid naar rechts staat. Vind ik apart. :roll: Wat betreft het trekken naar rechts en de geluiden tijdens het remmen. Daarvoor is vast ook een verklaring misschien inderdaad een homokineet die een beetje nieuw vet wil of aan het einde van z'n leven begint te komen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door Kire »

VW_Sk8r schreef: 13 jun 2020 19:48Nu rijd de bus prima recht door maar wel met een stuur dat 40 graden gedraaid naar rechts staat. Vind ik apart. :roll:
Als het goed is wordt het stuurhuis in de middenstand gezet tijdens uitlijnen. Helemaal naar links en helemaal naar rechts sturen en vervolgens wordt het stuurhuis midden tussen die twee standen gezet. Dan wordt e.e.a. aangepast zodat alles 'goed' staat. Als het stuur dan scheef staat dan moet je het stuurwiel een paar tandjes verzetten op de stuuras.....(maar dat hadden die uitlijn mannen jou al medegedeeld zo las ik).

Groet,

Erik.

p.s. toen ik vorig jaar het contactslot heb vervangen, moest het stuurwiel er ook af en dat had ik niet exact zo terug gezet als het eraf kwam, met een scheefstaand stuurwiel tot gevolg (bij rechtuit rijden). Dus dat rap weer een keer aangepast.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

"."

Dat kan kloppen. Even stuur weer goed op de splines. Als die dan goed staat kan je voor de zekerheid even twee puntjes slaan met een centerpunt zodat na een toekomstige demontage je het stuur weer daarop kan uitlijnen. Bij de laatste keer dat ik een stuur los had (mun Jumper) kon die maar op 1 manier terug. Zit een aparte brede spline op zodat dit maar op 1 manier kan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Precies, zo had ik het van hun ook begrepen. In eerste instantie was dat ook het plan. Mijn stuur stond toen een tikje scheef maar inmiddels staat mijn stuur al weer een stuk schever. Net zo scheef als voor het uitlijnen dus heb ik toch mijn bedenkingen of ik met enkel het verdraaien van het stuur het probleem echt oplos. Misschien toch zelf de bus eens opkrikken en kijken hoe ik in het midden uit kom. Goede tip om een markering aan te brengen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door casss »

Ik zou in ieder geval een je stuur helemaal links om draaien, foto maken van de stand, dan helemaal rechtsom en kijken of de twee standen exact spiegelbeeld zijn. Dan weet je in ieder geval of de basisstand van je stuur (redelijk) klopt.

Maar je bus blijft dus keurig rechtuit rijden (als je niet remt) alleen je stuur komt steeds schever te staan?!
gr, Cas
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door Coen »

Even off-topic: ik heb mijn stuur altijd iets scheef staan omdat anders mijn stuur precies voor het luchtkanaal links zit en ik ‘s zomers de koele luchtstroom mis.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

heel leuk idee om een middenstand te markeren.
zo leuk dat vw daar toendertijd zelf ook op is gekomen.
als je je stuurhuis eens goed schoon maakt, en goed kijkt, en je moet idd goed kijken, vind je een v markering.
echt waar.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Uitlijn perikelen

Ongelezen bericht door casss »

:lol:
gr, Cas
Plaats reactie