schobreker vast

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

schobreker vast

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Goeiemiddag,

Er rammelt wat in de schokbreker linksvoor, ik wil hem er graag uit halen. De moer (1) wil er nog wel af, maar de bout (3) zit muurvast in het rubber binnen (2); als ik er aan ratel kan ik via de onderkant voelen dat het rubber in de schobreker meedraait met de bout. Er met een dop op slaan vanaf de moerzijde lukt niet, al kan je er ook geen fatsoenlijk slag maken. De boel al ingesopt met kruipolie natuurlijk, maar ik denk dat de bout 1 is gewoprden met de metalen bus die door het rubber steekt.

Ik heb vaag het idee dat ik eens een foto, mss van leo m, heb gezien dat ie de hele boel vanaf onder doorzaagde met een rciprozaag oid. Weet iemand of dat een goed idee is? Als je nieuwe schobrekers bestelt, zit het rubber en de metalen bus daar dan bij maw kan ik die vernielen?
schokbreker.png
alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

tnx, tot dat punt was ik. Helaas is de bout dus een geheel gaan vormen met de metalen bus die in het rubber zit, die weer een geheel is met het rubber. De bout draaien resulteert in het draaien van het geheel met rubber en al.

ik ga hem wel door proberen te zagen, als ik zo de plaatjes bekijk zitten bus en rubber er gewoon bij en moet ik alleen nieuwe bouten halen.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door Coen »

Daar heeft Wouter niets aan Hylke :)
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat komt goed Wouter
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Paar gaten geboord van onderaf, daarna met de moer en kop de restanten van de bout afgebroken.

De demper viel er daarna meteen uit, blijkbaar zat er geen moer meer bovenop, vandaar het kabaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Ja zo heurt het. 10 jaar geleden heb ik ze er zonder problemen af gehad. Nu krijg ik het restant er met een zware hamer op de bankschroef niet eens meer uit. Raar.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1410
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door wouth »

Ik was er niet bij toen jij 10 jaar geleden de boel monteerde, maar heb je toen alles lichtjes ingevet?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door Kire »

Precies, doorgaans smeer ik altijd kopervet aan de bouten vóór montage. Het oliehoudende bestanddeel verdwijnt wel in de loop der jaren, zo ook bij gebruik van 'gewoon' vet, maar de koperdeeltjes die achterblijven maken dat er altijd nog iets tussen zit ook al mocht het wat gaan roesten, echt vastroesten gebeurt veel minder snel.

Wel even goed kijken wat voor bout het is die er door zat (staat op de kop van de bout) 8.8 of sterker? Zo op de foto te zien lijkt de schroefdraad ook niet standaard, maar iets fijner.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Zeker, ik vet alles altijd uitbundig in :)
Ik denk met kopervet, ik had net juist bedacht dat het misschien wel geoxideerd koper is dat de boel extra klem heeft gezet, maar misschien is dat onzin.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Sterkteklasse 10.9, standaard draad.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door Kire »

Ik had al zo'n vermoeden dat het geen standaard 8.8 bout zou zijn. 10.9 bouten zijn iets lastiger verkrijgbaar, in ieder geval niet bij een bouwmarkt of zo (daar hebben ze 8.8 of een nog mindere sterkteklasse).

Gewoon roest van het ijzer van bout en bus. 1 mm dik ijzer geeft 10 mm dik roest en dat moet ergens heen en dat kan op die plek niet.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1483
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

ooit, heel lang geleden, werkte ik op de shell raffinaderij.
dan praat je zo weleens wat. o.a. met de sleutelaars die die installaties op- en afbouwen.
zij gebruikten voor alle bouten en moeren molybdeendisulfide vet. dat spul waar je van die zwarte handen van krijgt.
alleen voor bouten en moeren die echt heet werden gebruikten ze kopervet.
ik heb dat overgenomen, en tot nog toe geen spijt van gehad.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1410
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door wouth »

w.m.weemhoff schreef: 28 sep 2021 00:43 ooit, heel lang geleden, werkte ik op de shell raffinaderij.
dan praat je zo weleens wat. o.a. met de sleutelaars die die installaties op- en afbouwen.
zij gebruikten voor alle bouten en moeren molybdeendisulfide vet. dat spul waar je van die zwarte handen van krijgt.
alleen voor bouten en moeren die echt heet werden gebruikten ze kopervet.
ik heb dat overgenomen, en tot nog toe geen spijt van gehad.
Ik ga helemaal akkoord met het bovenstaande, maar plaats de opmerking dat de laatste tijd het kopervet vaak plaats moet maken voor keramisch vet, met name bij bougies.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: schobreker vast

Ongelezen bericht door Kire »

Precies, wat voor vet je ook gebruikt het komt er op neer dat er een laagje vaste stof (molybdeendisulfide deeltjes, koper deeltjes of keramische deeltjes) achterblijft als de olieën die het vet smeerbaar maken in de loop der tijd door hitte etc. zijn verdwenen/verdampt.

Groet,

Erik.
Plaats reactie