hoe kies ik juiste velgen en banden

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Olaf »

Velgen en banden zitten er onder, velgen 16 inch, 7j breed, ET31. Banden 225-65-16. Dit past allemaal net, zonder aanlopen. Loopt een stuk rustiger, topsnelheid op navigatie 121 km/uur.




Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Robert.Fox schreef: Afbeelding

Ik krijg komend weekend de velgen op proef mee naar huis om te kijken of ze onder de bus passen.
Als het past koop ik ze, en zo niet dan neemt de verkoper ze weer retour.
Ik moet toch de winterbanden nog gaan monteren dus dat gaat dan in één moeite mee door.

Prima geregeld toch. :wink:

Groeten,
Robert 8)
Vandaag de winterbanden gemonteerd (vraag me wel af of ik ze nog wel nodig heb :wink: ) en gelijk de lichtmetalen velgen geprobeerd.
Ze passen niet omdat het naafgat een paar millimeter te klein is en als het gat wel groot genoeg zou zijn dan had het naafkapje niet gepast.
Jammer, maar de velgen kunnen zonder problemen retour naar de verkoper.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dat was al wel duidelijk toch?
Dat deze niet gaan passen op de bus, het gat is te klein.
evert2 schreef:ha Robert , als het naafgat 57 mm is dan zal je deze groter moeten maken het gat moet 65 mm zijn
Dat schreef Evert ook al [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Theo Postma schreef:Dat was al wel duidelijk toch?
Dat deze niet gaan passen op de bus, het gat is te klein.

Dat schreef Evert ook al [[thumbup]]

Theo
Klopt, maar een naafgat is te vergroten.
Maar omdat ik niet wist of de naafkapjes dan zouden passen heb ik het toch even geprobeerd.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ja duidelijk nu Robert [[thumbup]]
Dank voor de aanvulling er op.

Theo
Gebruikersavatar
JeeWee
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 163
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:46
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door JeeWee »

Midas schreef:SPECIFIEKE T3 INFORMATIE


Afbeelding

MEER INFO/VERBETERINGEN VOLGEN, TIPS? KOMT U MAAR

(dank aan volks-factory en stichting club alfa romeo!!)
Het 6Jx14" ET30 syncro wiel mist hier! En de optioneel geleverde 7Jx16 Atiwe velgen op de tristar!

Wat ik verder belangrijk vind is de stand van de wielen in de wielkasten, dat moet rondom gelijk zijn. Dus ik ben laatst aan het meten geweest bij mijn bus met een waterpas en rolmaat. en inderdaad, achter staan de wielen 25mm meer naar binnen ten opzichte van de carrosserie dan voor (bij orginele wielen). Dus als je een 25mm spacer pakt dan staan de wielen rondom mooi uitgevuld. Nog een ander groot voordeel is dat wanneer je dan het 'adapter' principe pakt dat je geen langere draadeinden achter nodig hebt, maar gewoon toe kunt met een setje langere bouten als je voor licht metaal gaat.
groetnis van Jan Willem van Rangelrooij

T3 1980 singlecab 2.0CU
T3 1980 singlecab 1.6CT
T2 1978 doublecab met niks
T2 1972 singlecab 1.6AD
Gebruikersavatar
JeeWee
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 163
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:46
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door JeeWee »

afkomstig van thesamba.com:
http://www.thesamba.com/vw/forum/postin ... 6091b70d88
Christopher Schimke schreef:First off, I want to thank everyone who participated in the first “Ultimate Wheel” thread. Even though that thread is filled with some really intense information, it allowed me (and others of course) to gather information that would be difficult to come by on my own. Not only that, but it also showed the benefits of wheel upgrades in terms of looks, handling and increased tire options.

Instead of adding to the VERY long winded original thread, I decided that it would best to start a new one. This thread will hopefully contain the best information from the old thread combined with some new information all rolled into one easy to follow list of wheel requirements.

For this thread, I will be trying to keep things as simple and to the point as possible. If anyone is still unclear on certain wheel terminologies, please see the following sites for some very clear explanations.

The Tire Rack
RS Racing

So here are the facts as I see them:

Bolt pattern:
The Vanagon bolt pattern is 5x112. This is shared with Mercedes, many Audis and many VWs. Other bolt patterns can be used on a Vanagon through the use of adapters. In order to use adapters, the offset of the wheels should be 50mm or more (at least for the front).

Offset and wheel size:
Wheel size and offset go hand in hand in most cases. The ideal offset for the front of a Vanagon is 30mm through 39mm. A little more or less is sometimes okay, but it really is best to stay as close to the ideal as possible. The following is a list of wheel sizes and their recommended offsets in relation to the FRONT of a 2wd Vanagon (Syncro front applications can usually get away with slightly more offset):
  • 15x6 - ET30 through ET35
    15x6.5 - ET30 through ET35
    15x7 – ET30 through ET32
    15x7.5 – ET25 (not recommended)
    15x8 – ET18 (not recommended at all – wheel will be outside the wheel opening)

    16x6 – ET30 through ET35
    16x7 – ET30 through ET35
    16x7.5 – ET28 through ET30 (Tire width is critical in this application. The narrower the better)
    16x8 – ET17 (not recommended at all – wheel will be outside the wheel opening)

    17x7 – ET30 through ET42
    17x7.5 – ET30 through ET36
    17x8 – ET30
    17x8.5 – ET23 (not recommended)

    *Note* - For wheels 15x7 and wider as well as 16x7.5 and wider, tire selection is super critical as it is the tire that will make contact with the upper control arm before the wheel ever hits the upright/spindle. For the above recommended offsets, 205's should be just fine, 215's should be okay at the lower offsets but really check them for the higher offsets and 225's will definatley need to be inspected closely to ensure that they don't rub on the upper control arm.

    Below are a series of illustrations showing how the Vanagon suffers from a height versus width issue when it comes to fitting wheels onto the front. The illustrations, although slightly exaggerated, clearly show how simply changing the diameter of the wheel can have a profound impact on the fitment.

    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

    ***Please see the notes at the end for more information***

    Centerbore:
    Mercedes wheels have a 66.56mm centerbore. Audi/VW wheels have a 57.1mm centerbore. Due the large diameter of the Vanagon’s front grease cap, a centerbore of at least 64mm is required. Obviously the Mercedes wheels will fit just fine but the Audi/VW wheels must have their centerbores enlarged in order to fit. I recommend that the Audi/VW centerbore be opened up to the same inner diameter of the Mercedes wheels, 66.56mm. The reason is that this gives good clearance for the grease cap as well as allows the owner of the wheels to install a 66.56 to 57.1 hubcentric ring adapter should they ever choose to sell or use these wheels on an Audi/VW again. It’s nice to have options and if you are having the centerbores opened up anyway…..

    Lug nuts, lug bolts, wheel studs and wheel thickness:
    Mercedes wheels that originally were designed for use with 12mm lug bolts must be drilled to accommodate 14mm wheel hardware. Although a 9/16” drill bit will work for this, I recommend a 37/64” drill bit for a little more clearance around the lugs. Make sure you debur the hole after drilling.

    12mm lugged Mercedes wheels and Audi/VW wheels use a small ball seat lug. Original Vanagon lugs are too big to seat properly. See the following picture for the difference.

    Afbeelding

    How do you know if your wheels require the small ball seat lugs or if the stock Vanagon lugs will work? Simple! If you had to drill out the lug holes of your factory Mercedes wheels (not aftermarket) for 14mm wheel hardware, you need the small ball seat lugs. If your wheels are factory Audi/VW, you need the small ball seat lugs.

    Mercedes wheels that originally came with 14mm lug bolts can be used in conjunction with the stock Vanagon steel wheel lug nuts (ball seat).

    Each wheel measures slightly different from the base of the lug seat to the wheel mounting face. See the following illustration for an explanation. The area in question is depicted as the lighter blue arrow. This measurement must be known in order to make an accurate assessment as to the necessary length for wheel studs and lug bolts.

    Afbeelding

    Measuring for rear wheel studs:

    Afbeelding

    2wd and Syncro Vanagon rear wheel studs are 34.4mm long overall. 23.4mm protrudes from the hub/brake drum.

    Syncro front wheel studs are approximately 45mm long overall. Approximately 23.4mm protrudes from the hub/brake rotor.
    (I say approximately because I have not measured this myself. I have had to rely on others for this information)

    Lug torque will remain the same no matter what wheels you are running. Lugs should be torqued to 123 lb-ft.

    Centercaps:
    Due to the long hub/grease cap of the Vanagon, fitting centercaps can be a challenge. If you are overly concerned about having centercaps, try to choose a wheel that has the flattest face possible. The more that the wheel is “dished” in toward the center, the less likely it is that you will be able to fit a centercap. Even with a flat faced wheel, the mounting style of the centercap may still prevent it’s use.

    See the following illustration to help you determine if a particular wheel’s centercap might fit.

    Afbeelding

    Keep in mind that there are two sizes of grease caps that came on Vanagons. By far the most common is 35mm in height. The taller version is 43mm in height. It is possible to shorten the 35mm grease cap by approx. 5mm if needed for centercap clearance. The 43mm grease cap could be shortened by 13mm.

    The following photo shows the tallest grease cap on the left, the most common cap in the center and the 5mm shortened version on the right.

    Afbeelding

    Note for those either running or contemplating Van-Café (SA) big brakes:
    The SA big brake kit uses a hub that has different dimensions than the original Vanagon brake rotor/hub. They also use press in studs like the rear instead of lug bolts. Here are some critical specs from the SA big brake that one should be aware of when using them in conjunction with various wheels.

    The SA hub tapers from approx. 60.1mm at the grease cap to 65.86mm at the mounting face of the brake rotor. This information is critical when it comes to enlarging the centerbores of Audi/VW wheels as well as the use of hubcentric spacers. I still suggest that Audi/VW wheels have their centerbores opened up to 66.56mm.

    The SA hub also positions the track width (measured from mounting face to mounting face) 5mm narrower than the stock brake set-up. This means that a given wheel will mount 2.5mm (2.5mm per side) further inboard when using the SA brake kit as compared to the stock Vanagon brakes. If you’re current wheel or wheel/spacer combination is really close to either the upright, upper control arm or both with the stock Vanagon brakes, it is possible that you could run into clearance issues when switching to the SA brakes.

    The SA hub uses press-in studs that are 51mm in overall length. 29.7mm protrude from the hub once the rotor is installed. This information is critical when it comes to knowing whether or not a particular wheel or wheel/spacer combination will leave with enough threads to properly install the lug nuts. The knurl (spline) diameter of the SA studs is 15.1mm.
    Porsche spec studs can be used as a replacement, but a tack weld at each stud head may be necessary to keep the stud from spinning in the bore under extreme conditions.



    Additional notes:
    Note: When installing spacers, adapters or even just changing wheels, it is usually necessary to remove the two 11mm headed bolts from the rear drums. These bolts serve no practical purpose and it is perfectly fine to discard them.

    Note: Keep in mind that the higher the offset, the less clearance you will have to critical suspension components. If you plan on running a wider than normal tire, check your clearances very carefully.

    Note: Spacers can only be used to correct a wheel’s offset if it is too large. Spacers will not help you if the wheel’s offset is too small. Only machining of the wheels can help you there.

    Note: The offset does not need to be the same front and rear on a Vanagon. Sometimes it is actually better to have different offsets front and rear. The rear suspension is much less dynamic than the front and therefore is not nearly as sensitive to offset changes.

    Note: If you follow the same fitting guidelines for the front and rear of your Vanagon, you can be assured that the rear will fit properly without any sliding door clearance issues. For example, 16x7 with an effective offset of 30mm (after any spacers) will work both front and rear with no problems.

    Note: The offset of the wheels can affect the tire clearance greatly. More offset at the front wheels will give you more clearance to the body but less clearance to the front suspension components. Body to tire clearance is usually not a problem on the rear of a Vanagon but more offset will decrease the clearance between the tire and rear control arm as will a larger diameter. Please keep this in mind when comparing wheel and tire combinations that others have used.

    Note: Syncros and 2wd Vanagons have very different front suspension parameters. Syncros can handle a much wider variation of front wheel widths and offsets. However, if you follow the 2wd front wheel guidelines, you can be assured that the wheels will fit your Syncro as well.

    Well, I think that about covers it. If I forgot something, please let me know and I will add it in.
groetnis van Jan Willem van Rangelrooij

T3 1980 singlecab 2.0CU
T3 1980 singlecab 1.6CT
T2 1978 doublecab met niks
T2 1972 singlecab 1.6AD
Gebruikersavatar
JeeWee
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 163
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:46
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door JeeWee »

omdat 19" er niet bij stond vandaag maar even gepast met een setje 8,5Jx19" ET40 gepast... hmm, zoals eigenlijk wel verwacht... past niet! Voor loopt het aan, wederom tegen de bovenste draagarm... zou 20 of 21" dan toch eindelijk eens om de draagarmen heen vallen... zucht!
groetnis van Jan Willem van Rangelrooij

T3 1980 singlecab 2.0CU
T3 1980 singlecab 1.6CT
T2 1978 doublecab met niks
T2 1972 singlecab 1.6AD
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door JT3 »

Hallo mensen,

ff een vraag betreffende de load index. Als ik het begin van dit topic lees dan moet een load index van 95H (690kg x 4 = 2760kg) toch voldoende zijn voor onze LLE?
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Tjeerd »

De loadindex (LI) is bedoeld voor voertuigen die bedrijfswagen op het kenteken hebben staan en word berekend aan de hand van de maximum aslast, dus per as.
Jouw bus zal personenauto op het kenteken hebben staan(denk ik) dus zou je uit kunnen gaan van de maximum massa voertuig, als het goed is zit er in de deurstijl (denk ik) ook nog een constructieplaat waarop de maximum aslast voor en achter vermeld staan dat is nog beter want bijna geen auto is gelijk belast wat betreft het gewicht.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
JeeWee
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 163
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:46
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door JeeWee »

Om een ambulance zat ook een lagere loadindex... meende iets van 88 ofzo, is ook prima zat!
groetnis van Jan Willem van Rangelrooij

T3 1980 singlecab 2.0CU
T3 1980 singlecab 1.6CT
T2 1978 doublecab met niks
T2 1972 singlecab 1.6AD
Gebruikersavatar
vwt1t3
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2006 17:19
Locatie: roalte

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door vwt1t3 »

7J x 17" met een ET waarde van 35 komt aan de voorkant toch ook tegen de bovenste draagarm?
Moest een spacer tussen van ongeveer 2 mm.
Groet' n vanuit Raalte,

Emiel

' 72 er type 3 ponton
' 70 er T2a
' 07 Triumph Speed triple
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Joseph »

Midas schreef:Toelichting DOT-code:
De zogenaamde DOT-code die op de band aangegeven wordt, geeft aan wanneer de band geproduceerd is. Voor banden die na 2000 geproduceerd zijn bestaat deze code uit een 4-tal cijfers. De eerste twee cijfers geven de productiemaand aan, de laatste twee cijfers het productiejaar (20xx).
Je bedoelt dus productieweek
Erg duidelijke en uitgebreide tabel. [[thumbup]]
Voor de rest heb ik velgen waar RG10 op staat.
Kan die kreet iemand thuisbrengen?
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Joseph »

Olaf schreef:Velgen en banden zitten er onder, velgen 16 inch, 7j breed, ET31. Banden 225-65-16. Dit past allemaal net, zonder aanlopen. Loopt een stuk rustiger, topsnelheid op navigatie 121 km/uur.




Groeten, Olaf
Hoeveel draagvermogen hebben deze velgen?
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door koendd »

nog even een velgen vraag...
Ik had vroeger MB velgen onder mn bus zit, Maar dat waren voor en achter van een ander model.

Helaas heb ik die toen op een andere bus gezet en gewisseld voor de originele 14'ers met deksels dus omdat ik die mooier vond + betere banden.

Nu heb ik nog één mb velg over als reservewiel namelijk van een W202.W203 (6x15 et 31)
maar achter of voor zat dus een ander soort, waarschijnlijk andere ET oid maar dus geen id naar wat ik nu op zoek moet voor winterbanden..
Helaas heb ik dus niet opgeschreven welke velgen waar zaten of welke 2 types ik had


maar nu zie ik een nette set te koop staan niet ver van bij mij, wel in 16 inch en 7J. Iemand een idee als dit past:


7J x 16 H2 ET37 voor Mercedes C-klasse W/S203 van 2000 tot 2007
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: hoe kies ik juiste velgen en banden

Ongelezen bericht door Simon »

Koen, die velgen wijken niet veel af van de oorspronkelijke velgen. Oorspronkelijk is het een ET34 waarde en 7J16 is ook hetzelfde. Maar welke banden ga je er op leggen want niet alle banden gaan daar op passen als het 16 inch velgen zijn!!!
Groeten
Simon
Plaats reactie