keuze nieuwe voorremmen

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

keuze nieuwe voorremmen

Ongelezen bericht door anco »

Busvrienden,

Op vakantie heb ik t maken gehad met zeer hete voorremmen die aanliepen zonder te remmen.
Onze bus, T3 WBX 1.9 1982
In Italie zijn de verbrande remblokken vernieuwd en toen de remmen na 1000 km weer aanliepen zijn de schrijven geslepen. Nu, thuis na 1000 km lijken ze weer licht aan te lopen.
Omdat de schijven inmiddels 9 mm. zijn heb ik de dealer prijsopgave gevraagd voor nieuwe. Zou een keuze voor remmen van na 7/86 (Faust imv.Festsattel) een betere keuze zijn en kan dat zonder meer?
En, wat zou de oorzaak van de aanlopende remmen kunnen zijn?
En, tenslotte, mocht het materiaal niet meer origineel te verkrijgen zijn, is het materiaal van Gunzl dan aan te bevelen?

Al vast dank voor de mogelijke antwoorden.
Vriendelijke groet, Anco Luteijn
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: keuze nieuwe voorremmen

Ongelezen bericht door René »

anco schreef:Busvrienden,

Op vakantie heb ik t maken gehad met zeer hete voorremmen die aanliepen zonder te remmen.
Onze bus, T3 WBX 1.9 1982
In Italie zijn de verbrande remblokken vernieuwd en toen de remmen na 1000 km weer aanliepen zijn de schrijven geslepen. Nu, thuis na 1000 km lijken ze weer licht aan te lopen.
Omdat de schijven inmiddels 9 mm. zijn heb ik de dealer prijsopgave gevraagd voor nieuwe. Zou een keuze voor remmen van na 7/86 (Faust imv.Festsattel) een betere keuze zijn en kan dat zonder meer?
En, wat zou de oorzaak van de aanlopende remmen kunnen zijn?
En, tenslotte, mocht het materiaal niet meer origineel te verkrijgen zijn, is het materiaal van Gunzl dan aan te bevelen?

Al vast dank voor de mogelijke antwoorden.
Vriendelijke groet, Anco Luteijn
Ha Anco,

Volgens mij kun je de remmen "faustsattel en festsattel" niet onderling uitwisselen zonder ook de komplete ophanging mee te verwisselen. De remschijven zijn dikker en de wiellagers/naven hebben andere diameters.
Bij roodkapje heb ik alles eronderuit gehaald en vervangen voor een jonger type ophanging maar nog wel met de remklauwen met 2 cilinders(festsattel) welke tot aan ergens 86 gebruikt zijn.
Zolang je alles mee ombouwd past het natuurlijk wel maar ik denk dat je er niet zo heel veel mee op schiet qua remvermogen.
Zelf ben ik bezig met het upgraden van mijn syncro-remmen tot 280mm x 24mm geventileerde/geboorde Zimmerman schijven met klauwen van een passat/audi. Deze schijven komen van een T4 en zullen alleen passen onder wat grotere velgen vanwege de grotere diameter. Ik dacht dat ze bij de T4 met 15"velgen gebruikt worden.
Nu passen de syncro-remmen zeker niet onder een 2WD maar het principe is vast en zeker te realiseren met remmen van een andere auto.
Volgens mij is Daan hier mee bezig geweest?? en anders kun je Koos van Wageningen eens kontakten.
Of het nu allemaal origineel moet zijn? er zijn prima leverantiers welke goed spul verkopen en als de prijs extreem laag lijkt is de geboden kwaliteit meestal navenant.
Upgraden is natuurlijk een stuk kostbaarder dan reviseren danwel onderdelen vervangen.
Het voordeel van geventileerde schijven is juist het voorkomen van hetgeen jij ervaren hebt. Zelf heb ik dat een paar jaar terug ook meegemaakt in de pyrineeen tot de rook van de remmen af kwam, het was toen echt verplicht af laten koelen en de remmen worden daarna nooit meer wat het geweest is. Dat gebeurd als je iemand voor je hebt rijden die jou snelheid dan bepaald en je makkelijker rolt dan hij of zij.

Toch wel belangrijk he zo'n setje remmen? zeker voor types zoals mij die die bus maar zwaarder en zwaarder maken :)

René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Anco

De vaste remzadels zijn niet vervangbaar door de latere zwevende ex. Zonder alles te veranderen,zoals René schrijft,
Voorgaande schrijvers hebben gelijk.
Bij jou zijn de schijven versleten,maar wat nog meer is,is dat je remklauwen gewoon vastzitten.Daardoor heb je brolremmen en krijgen deze veel te veel wrijving.Revisie van beide remzadels of in het slechtste geval nieuwe remzadels,nieuwe remschijven,met nieuwe remblokken,gekoppeld aan nieuwe remflexibels zal de enige goede oplossing zijn.Dit alles in ATé kwaliteit doet de T3 remmen ,ook in de bergen.Vergeet daarbij niet de te heet geworden remolie te verversen .Daarbij komen ook nog de voorwiellagers bijkijken....Dus een complete vernieuwing,welke al voldoende in de papieren zal lopen.

Van de nieuwere zwevende remzadels kan ik een voorbeeld geven

Bij deze kan je Até bestellen en alle rest

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Ongelezen bericht door René »

Ha Anco,

Nu hebben er een 3tal mensen hun best gedaan om een reaktie te geven op jou vraag. Ik heb gezien dat je inmiddels al meerdere malen op verschillende dagen weer op het forum bent geweest maar even reageren op wat mensen voor je schrijven doe je niet.
Dat ontneemt mij en waarschijnlijk ook anderen iedere verdere zin om hier ook nog maar het minste aan energie in te steken en dat geld dan niet alleen meer voor dit topic maar heeft zijn weerslag op het hele forum. Als je niet geholpen wilt worden vraag dan ook niets [[pang]]
Meer en meer zie ik dit gebeuren en dit is de dood voor een forum als dit, waar doe ik het dan nog voor is de gedachte die dan boven komt drijven.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Ongelezen bericht door anco »

René,
Wat is dit een niet aardige reactie van je. Ik was en ben uiteraard wel van plan te reageren, maar gezien de nuttige reacties die nog binnenkwamen heb ik hiermee nog even gewacht. En dan dat pistooltje.. In ieder geval wil ik jou bedanken voor je antwoord en daarmee geschreven hulp van gisteren. Ik doe er mijn voordeel mee (en hopenlijk ook medelezers).

Steven en Leo,
Ook hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het zal inderdaad neerkomen op het reviseren van de huidige remmen als geheel en het nodige kosten. Ik begrijp zo beter wat er allemaal aan de hand kan zijn. Dat had ik me niet gerealiseerd.

Met vriendelijke groet, Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Anco

Ik denk dat René zijn dagelijkse wandel en ander gedoe met zijn pas

overleden hond mist... [[sad]]

Verder nog over de voorremmen :bij het verwijderen der voorste remschijven zal het opvallen dat de driekwart hitteschilden zo dun geworden en verroest zijn,dat deze mogelijks ook dienen veranderd te worden.Het lossen der parkerbouten kan enkel met een degelijke klopschroevendraaier of afslijpen.
Of het moest zijn dat deze al vernieuwd werden en met kopervet werden bevestigd.

Groeten Loe M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Leo,

Dank voor je aanvulling, ik ga de hitteschildjes ook bekijken.
Aardig dat je de reactie van René toelicht, mocht dit de reden zijn dan heb daar zeer zeker begrip voor. We hebben thuis dan wel geen hond maar een kat waar we erg op gesteld zijn. Als er iets mee gebeurt ben ik ook danig van slag. Overigens ben ik geen ervaren forumgebruiker en weet niet precies hoe alles hoort. Ik ben blij dat het forum bestaat en er met busproblemen terecht kan.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Anco

Een paar foto's van je remsysteem met vast remzadel,,,ik heb er nog veel,maar deze moet ik nog selecteren,

De hitteschilden,welke soms in erbarmelijke toestand kunnen verkeren,
Afbeelding

Alles nieuw,
Afbeelding


Het olierempotje durft zo vuil te zitten,dat brokken oude vellen de ingang van de pomp blokkeren,
Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Ongelezen bericht door René »

anco schreef:René,
Wat is dit een niet aardige reactie van je. Ik was en ben uiteraard wel van plan te reageren, maar gezien de nuttige reacties die nog binnenkwamen heb ik hiermee nog even gewacht. En dan dat pistooltje.. In ieder geval wil ik jou bedanken voor je antwoord en daarmee geschreven hulp van gisteren. Ik doe er mijn voordeel mee (en hopenlijk ook medelezers).

Steven en Leo,
Ook hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het zal inderdaad neerkomen op het reviseren van de huidige remmen als geheel en het nodige kosten. Ik begrijp zo beter wat er allemaal aan de hand kan zijn. Dat had ik me niet gerealiseerd.

Met vriendelijke groet, Anco
Ha Anco,

Ja ik heb wat last van korte tenen op dit moment en zit niet zo lekker in mijn vel maar dan nog:

Zoals jij omgaat met het forum is het net of het een grote jackpotmachine is waar je een keer een grote slinger aan geeft om te zien wat er uit rolt. Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat het geen machines zijn waarvan je een antwoord krijgt maar mensen van vlees en bloed die hun best doen om je verder te helpen. Het feit dat je na deze antwoorden wel op het forum te zien bent maar niets doet met de antwoorden die je gekregen hebt geeft in ieder geval mij het gevoel dat ik voor Jan (sorry Jan:) met de korte achternaam zo'n verhaal heb zitten typen.
Als je de zoekfunktie gebruikt dan vraag je niemand om ergens op te reageren en zou het prima zijn om dat verder links te laten liggen.
Met een direkte vraag spoor je mensen aan om te reageren en dan verplicht je jezelf ook om daar weer op te reageren althans dat is mijn visie.
Natuurlijk kan ik iedereen die bijv. nooit meer reageert op antwoorden welke hij op zijn vragen heeft gekregen gaan uitsluiten voor mezelf maar je zult begrijpen dat dat steeds meer van de lol weghaalt. Ik zou dan bezig gaan met zaken welke me eigenlijk helemaal niet interesseren.

Een forum is dus 2 richtingsverkeer en niet een emmer die je af en toe eens omkeert om te kijken of er nog wat bruikbaars voor je tussenzit :oops:
Wat je doet met mijn opmerkingen moet je helemaal zelf weten natuurlijk, het is tenslotte maar 1 mening.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Ongelezen bericht door anco »

Beste René,

Bedankt voor je reactie. Je mening is mij duidelijk. Ik ben het met je eens. Ik ben de mensen die hun deskundige antwoorden willen geven dan ook zeer erkentelijk. In een voorgaand bericht heb ik geprobeerd aan te geven zorgvuldig te willen zijn en van plan was te reageren. Je bent alleen een beetje snel voor mij. Ik heb gezien dat je al heel veel bijdragen hebt geschreven en zeer deskundig bent. Dat zal ieder appreciëren. Wat ik ga doen met je waardevolle uitleg is die benutten voor een komend gesprek met de garage. Wat ik niet eerder begreep is wat er allemaal mis kon zijn en waarom de dealer me niet eerder opmerkzaam maakte voor de ontstane remproblemen. In Italië hebben we er de afgelopen weken heel veel miserie mee gehad en dat geeft ook irritatie. In een artikel op de website van de bussenclub kun je het eventueel nalezen. Nogmaals hartelijk dank voor je antwoorden en een welgemeende busgroet,

Anco Luteijn
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Leo,

Nog bedankt voor de duidelijke foto's. Zo wil ik ze ook graag hebben.
Het lijken overigens wel haast gouden remmen. Die prijs zullen ze toch wel niet hebben hoop ik.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

anco schreef:Hallo Leo,

Nog bedankt voor de duidelijke foto's. Zo wil ik ze ook graag hebben.
Het lijken overigens wel haast gouden remmen. Die prijs zullen ze toch wel niet hebben hoop ik.

Mvg., Anco
Dag Anco

Om alles vanonder aan de T3 te vernieuwen dat kan verslijten,van remmen en remleidingen,remankerplaten,schokdempers,alle gummi's en tankelementen gaat dit richting 2500€ enkel aan stukken en dan nog rond de honderdzestig uren werk en nog wat spuitwerk.(zie foto's)
Dure klus,maar eens om de 23 jaar valt dat nog mee.

Voor de voorremmen Até kompleet uit Duitsland ,incl remflexibels,hitteschilden en lagers en remklauwcupsen schat ik 300€ en een tiental uren werk.Om de +- 220.000Km.valt ook mee.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Leo,

Ja, dat vind ik ook. De kosten voor reparatie of investeren in de aanschaf van een nieuwere camper zullen tegen elkaar wegvallen. Het voordeel van goed repareren is dat je weet wat je zult hebben. Van een nieuwere auto moet je dat ook maar weer afwachten. Ik ga voor je laatst genoemde bedrag aan materiaalkosten, hoop ik. De overige reparaties komen misschien in een van de komende jaren.
Dat is onvermijdelijk maar niet erg.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

anco schreef:Hallo Leo,

Ja, dat vind ik ook. De kosten voor reparatie of investeren in de aanschaf van een nieuwere camper zullen tegen elkaar wegvallen. Het voordeel van goed repareren is dat je weet wat je zult hebben. Van een nieuwere auto moet je dat ook maar weer afwachten. Ik ga voor je laatst genoemde bedrag aan materiaalkosten, hoop ik. De overige reparaties komen misschien in een van de komende jaren.
Dat is onvermijdelijk maar niet erg.

Mvg., Anco
Dag Anco
Beter zo'n degelijke T3 vernieuwen dan zo'n modern plastiek bakbeest

waarvan als men de plastieken voorbumper weghaalt de snuit verdwijnt...:mrgreen:

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Ongelezen bericht door BusBart »

Gelijk heb je Leo,

Wij doen dat gewoon met de schrobzaag, nietwaar?

Kun je geen fotootje bijvoegen?

Geschrobberzaagd, Bart
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Plaats reactie