lekstroom oorzaak zoektocht

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door a_j »

Je meet of er nog spanning op de gloeistiften staat. Dus meter op V, en dan meten tussen de plus van gloeistiften (de dikke strip waarmee de gloeistiften aan elkaar zitten)en massa op bijvoorbeeld het blok.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY

René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door René Vis »

ja ,als de motor 1 a 2 minuten draait mag daar geen stroom meer op staan
Rene

Gebruikersavatar
RVB
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1993
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door RVB »

Een paar dingen vraag ik mij af, merk ik op:
Is de 13.7 spanning niet te laag? Mijn accus worden geladen op 14.4v.
Heb je een hh accu? Hoe wordt die geladen? Mbv relais? Een slechte hh accu kan zorgen dat de laadspanning laag blijft en de nieuwe accu te weinig wordt geladen en dus eerder het opgeeft. Wat als je de hh accu loskoppeld?

Ik vraag mij verder af. Misschien een eerste vraag. Heb je nu nog wel een probleem? Dat lees ik niet. Welk probleem heb je nu? Blijft de accu nog steeds niet op spanning? Of neem je aan dat lekstroom de oorzaak was van het overlijden van je oude accu.... en ga je er daarom van uit dat je nu nog steeds een probleem hebt.

Mochten de gloeiers tijdens het rijden aanblijven dan zou het loskoppelen ervan een veel hogere laadspanning geven. Je zou ze kunnen loskoppelen als je een warme motor hebt. Je kan ook kijken of een ander gloeirelais een ander resultaat geeft....

Succes Rolf

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1785
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Die 13.7 volt voor een originele dynamo is normaal. Voor modernere dynamo's geldt 14.2 en niet 14.4 (waarschijnlijk bedoel je het laden met een losse lader?).

Hylke

Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3873
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Bob »

https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... CAw&uact=5

Dus 14,4 volt is prima. Doet die van mij ook.
Bob

2.5 TDI 2008

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1785
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Neen. Bij een T5 (vanaf een x bouwjaar) wordt de accu met 14,4 volt geladen tot 80 procent, daarna daalt de laadspanning. Tijdens het afremmen op de motor wordt de accu pas weer maximaal geladen. Bij de Bosch dynamo's die dit systeem nog niet hebben geldt maximaal 14.2 en de oudere dynamo's halen dit niet als de originele laadregelaar wordt gebruikt. Die 13.7 stationair gemeten is volkomen normaal en die 14.4 niet (dat kan alleen als een niet originele laadregelaar wordt gebruikt).

Hylke

Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3873
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Bob »

Hylke, je hebt helemaal gelijk.
Bob

2.5 TDI 2008

timeaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door timeaa »

Ik heb een spanningsregelaar van 14.5 volt die is te koop bij de Duitse winkels online en daarmee blijft mijn accu beter op spanning dan voorheen. Toen kwam die ook amper bij de 14 volt en stationair ook maar iets van 13.7 13.8 en dat is toch wel weinig denk ik dan
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987

Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

a_j schreef:
28 jun 2020 19:24
Je meet of er nog spanning op de gloeistiften staat. Dus meter op V, en dan meten tussen de plus van gloeistiften (de dikke strip waarmee de gloeistiften aan elkaar zitten)en massa op bijvoorbeeld het blok.
Helder ga ik testen/meten
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)

Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

René Vis schreef:
28 jun 2020 19:34
ja ,als de motor 1 a 2 minuten draait mag daar geen stroom meer op staan
Rene
[[thumbup]]
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)

Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

ROLF
HH accu heb ik.de min al los van.
Probleem.ben ik.nu aan het monitoren. Dwz meet de Voltage bij start en inmiddels niet meer bij tussenstopje (tank oid) wel bij parkeren om bij de colgende start te zien hoeveel de accu is gezakt. Tot dusvar zakr hij max 12.7 en start hij doornde nieuwe accu als een malle. Om te voorkpmwn dat deze krachtpatser de geest geeft wil ik in het kaser van voorkomwn.is beter dan genezen kijken of ik uberhaupt een lek kan vinden of dat de conclusoe inderdaad is overleden accu....

quote=RVB post_id=333064 time=1593440692 user_id=2837]
Een paar dingen vraag ik mij af, merk ik op:
Is de 13.7 spanning niet te laag? Mijn accus worden geladen op 14.4v.
Heb je een hh accu? Hoe wordt die geladen? Mbv relais? Een slechte hh accu kan zorgen dat de laadspanning laag blijft en de nieuwe accu te weinig wordt geladen en dus eerder het opgeeft. Wat als je de hh accu loskoppeld?

Ik vraag mij verder af. Misschien een eerste vraag. Heb je nu nog wel een probleem? Dat lees ik niet. Welk probleem heb je nu? Blijft de accu nog steeds niet op spanning? Of neem je aan dat lekstroom de oorzaak was van het overlijden van je oude accu.... en ga je er daarom van uit dat je nu nog steeds een probleem hebt.

Mochten de gloeiers tijdens het rijden aanblijven dan zou het loskoppelen ervan een veel hogere laadspanning geven. Je zou ze kunnen loskoppelen als je een warme motor hebt. Je kan ook kijken of een ander gloeirelais een ander resultaat geeft....

Succes Rolf
[/quote]
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)

Plaats reactie