Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12228
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Steven V »

Johannus schreef: 02 mei 2020 08:40
Wat ik niet wil, is na gebruik van wat lampjes de volgende dag of na het weekend niet meer kunnen starten.
Hoi Jaap,

je wilt toch een huishoudaccu plaatsen? Als je dan zorgt dat alle verbruikers bij stilstand op die accu zitten, dan zal je startaccu door huishoudgebruik dus niet leeg raken.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4955
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat je nu in theorie veel hebt bijgeleerd, maar zoals Ralph, een aantal anderen en ik proberen aan te geven, is dat het originele Westfaliasysteem met een kleine deepcycle of semitractie loodzuuraccu prima voldoet, en dat zelfs een gewone, niet daarvoor ontworpen startaccu prima voldoet, mits je koelkast er niet op hoeft te werken. Ik ben naar de kleine semitractie gegaan toen ik een compressorkoelbox kreeg ipv de Electrolux 184EGI. Deze kost weinig i.t.t. Li-ion, past onder de stoel, en is bijna volledig recyclebaar i.t.t. de moderne Li-ions. Zeer cognitief dissonant heb ik begrepen, hoewel ik daar ooit een andere definitie van had geleerd, maar ja... de ontwikkeling van de mens zullen we maar zeggen. Veel succes met een goede keuze, maar vergeet vooral niet om zelf ook ee beetje na te denken en je eigen overwegingen te maken. [[thumbup]] Oja, mijn lampjes zitten nog origineel op de startaccu en dat is nog nooit een probleem geweest.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2016
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door RVB »

Wat een hot topic dit. Ik werd wel getriggerd om even te reageren. Jaap vroeg zich wat af en ik ben er niet achter of zijn vraag is beantwoord. Vandaar dat ik maar even direct reageer op zijn vraag en misschien wel dubbel antwoord. En voor de goede orde. Ik betrek in mijn verhaal niet de laatste generatie energieopslagbronnen. Ik kom jaarlijks 10tallen t3 rijders tegen. En omdat ik van 0% een succesverhaal hoorde over het gebruik van iets als lithiumaccus betrek ik dat er niet bij.
Nu wil ik weer een accu plaatsen. En wel meteen veilig en goed
- Welke afmetingen moet de accu hebben?
- Een huishoud accu is iets anders dan een startaccu
- Hoe zet je die accu (origineel?) vast? 
- Ik lees hier en daar iets over accu deksels? Ik heb geen deksels of kappek of wat dan ook kunnen vinden. Gewoon een vierkant bak waar de stoel op staat. 

Heeft iemand dus:
- De juiste afmetingen voor een huishoud accu ( voor 12v koelkast, lampjes, en stroom voor de diesel gestookte standverwarming ) 
- Misschien heeft iemand wel een pracht link naar een pracht product?
- Hoe zet je zo'n accu vast? (wat is origineel? ) 
- Hoe ziet zo'n accu deksel eruit, en hoe kom ik daaraan?
Afmetingen weet ik niet uit mijn hoofd. Maar het is vaak de hoogte die een probleem is. De hoogte wordt beperkt door een klepje, dus het us de vraag of je dat klepje wil, en of je bijvoorbeeld een draaiplateau hebt. Veel campers hebben dat.

Een startaccu is gemaakt om snel heel veel energie te leveren. En om dan weer snel opgeladen te worden. Een huishoudaccu is goed om geleidelijk stroom te leveren. Grofweg kan je zeggen dat startaccus slecht tegen langzame ontlading kunnen en slecht niet volledig geladen kunnen zijn. En een huishoudaccu kan niet kortstondig veel energie genereren. Als een accu ergens slecht in is en wel wotdt gedwongen dat te doen, dan wil dat zeggen dat hij vroegtijdig kapot gaat. De indeling startaccu en huishoudaccu heeft te maken met de functionaliteit, niet met de technische opbouw van een accu. Sommige accu kunnen beide functies aan. Die accus zijn doorgaans wat duurder.

Ik zet mijn huishoudaccu vast met een klem met bout er dooor die de onderste rand van de accu klem zet. Zo zit ook mijn startaccu vast btw. Het beperkt wel de keuzevrijheid in accus als je alleen wilt varen op die manier van vastzetten. Probleem is dat het formaat van de bak erg beperkt is. Of je kunt ook zeggen dat de modellen huishoudaccu veelal afwijken van het formaat startaccu... daarvoor is de bak primair ontworpen. De benzine modellen hebben namelijk onder de voorstoel hun startaccu zitten.

Maar voordat je een accu aanschaft is het belangrijk om te weten wat je er nu mee wil. Lampjes, je dieselkachel laten draaien en je tablet opladen kan al snel goed gaan. Maar je doet er goed aan om eens te berekenen wat je verbruikt. En ook is het handig om te bepalen hoe je stroombeleid is; zo is het echt handig om al je oplaadbare spullen tijdrns het rijden op te laden. Accus verouderen namelijk door ze te gebruiken en ze houden er doorgaans niet van flink ontladen te worden.

Maar ... een koelkast op 12v is een gebruiker die je heel kritisch moet benaderen. Ik durf de bewering wel aan dat geen enkele absorbtie koelkast mbv een accu kan worden voorzien van stroom. En ik durf ook te beweren dat een kleine accu die in de bak past zich flink moet inspannen om een hele dure efficiente compressorkoelkast te voorzien van stroom. O.a. t4 wordt geleverd met een 140ah accu(a-merk) om die efficiente koelbox ze hebben te voeden. Die kunnen max 4 dagen staan.

De meeste t3 rijders die ik ken hebben een koelkast op gas of ze staan vrijwel overal aan de stroom. Tijdens het rijden kan 12v overigens wel weer, masr daarvoor wordt niet energie uit de accu onttrokken.


Succes.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3901
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Bob »

timeaa schreef: 02 mei 2020 00:20 Die accu kan je gewoon meenemen als je een andere bus neemt die pak je er zo uit. Gevalletje cognitieve dissonantie hier (fout gedrag goedpraten).
En dan zadel je de volgende eigenaar gewoon op met een lekker goedkope loodaccu als vervanger? [[head]] Over goed gedrag gesproken.
Bob

2.5 TDI 2008
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 257
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 02 mei 2020 13:25Na 5 jaar een nieuwe wordt als slecht beoordeeld terwijl dit voor loodzuur normaal is. Het wordt een dure accu genoemd en dat is het inderdaad.
Och, ik heb geen slechte ervaringen met lood accu's (ook niet met LiFePo4 accu's overigens). Je moet loodaccu's wel af en toe laden (2 x per jaar met een goede acculader).
In 2010 heb ik in mijn bus een nieuwe accu geplaatst van ik meen zo'n € 75,-. Er moest een bepaald formaat onder de bijrijdersstoel, dus het is deze geworden:
IMG_1957.jpeg
Deze accu (68 Ah) is niet 'op' en heeft vorige week nog een Toyota Yaris gestart. Ik heb 11 jaar geleden zo'n zelfde accu in een minishovel (3 cil. diesel) geplaatst en die accu doet het nog steeds. De accu wordt als startaccu gebruikt (zo ook de accu in de bus).
Vorig jaar heb ik deze accu in de bus vervangen voor een zelfde model accu: Profparts accu 57113 van 71 Ah. Prijs € 67,76.
In mijn Land Rover Td5 staat een YellowTop (tractie accu) van 75 Ah, omdat ik geen slechte ervaringen had met de RedTop (55 Ah) start accu's (ik heb een 10 jaar oude RedTop als hulpstartaccu achterin mijn LR 300 Tdi staan.
Als het laadsysteem in orde is kan een accu lang mee, ook al is een wisselstroom dynamo niet het ideale laadapparaat (en zeker niet voor een LiFePo4 accu vanwege de niet stabiele spanning) een loodaccu heeft hier niet veel problemen mee.
Voor de Td5 Land Rover heb ik een Nanocom (uitlezen ecu) en dan kan ik ook realtime de accuspanning aflezen (tijdens het rijden). Terwijl het extra ingebouwde Voltmetertje een mooi stabiel voltage geeft, wisselt in werkelijkheid het voltage nogal (dit met een bijna nieuwe dynamo).
Een kennis heeft een LiFePo4 accu als startaccu gebruikt in zijn Land Rover en dat heeft nog geen jaar goed gefunctioneerd, toen kwamen de (start)problemen, dus nu ligt er weer een normale lompe loodaccu in van 110 Ah. De LiFePo4 accu gaat naar zijn broer en wordt als huishoudaccu in zijn camper geplaatst, daar is ie wel geschikt voor (hopelijk heeft ie niet te veel geleden in de Land Rover).

In een elektrische fiets waar drie 12V 9Ah (lood)accu's in lagen (€ 25,- /stuk) heb ik zelf samengestelde LiFePo4 accu's geplaatst van 13 Ah (totaal € 180,- <Ali>). Dat gaat uitstekend, veel groter bereik, minstens 45 km fietsen, waarbij het voorheen amper 25-30 km was. Maar zo'n fiets trekt regelmatig stroom en de accu's worden ook regelmatig met niet al te veel ampères via het lichtnet opgeladen.

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kire op 02 mei 2020 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 257
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kire »

Gemeten (met koude motoren) hoeveel ampère een startmotor gebruikt tijdens starten, je moet wel goed opletten hoever de meter uit slaat in het begin van het starten (dan trekt die het meest). Maar geen van de geteste motoren kwam boven de 250 A uit (bij temperaturen net boven het vriespunt), ik heb alleen diesels getest. Opvallend was dat de ouderwetse startmotoren minder ampères trokken dan de moderne startmotoren met eindvertraging. Dat had ik anders verwacht.

Groet,

Erik.
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door 7rider »

Mijn keus voor de optima yellow top is alweer drie jaar geleden. Daarbij heeft de publicatie van deze test een belangrijke rol gespeeld.
http://caravanaccushop.nl/docs/movertes ... emobil.pdf

De yellow top van optima van 75 Ah kwam als winnaar uit de bus in een vergelijking met concurrenten die allemaal rond de 100 ah aan boord hadden. Dat de capaciteit die de fabrikant opgeeft niet alles zegt blijkt dan ook duidelijk. Ook blijkt uit de test dat de optima aanmerkelijk meer laadcycli aan kan Dan door de fabrikant wordt opgegeven. Daarbij is t laadvermogen via de dynamo erg goed. Destijds waren de Li- ion voor zover ik me kan herinneren behoorlijk kostbaar. Hoe dan ook ik heb na drie jaar geen spijt van mijn keus. Maar ieder heeft zijn eigen prioriteiten en voorkeuren
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 257
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, die Optima accu's zijn uitstekend, ook qua prijs. En het hoge koudstartvermogen is mooi meegenomen.

En ik heb zeker overwogen om zo'n RedTop in mijn bus te zetten, maar de stand van de accupolen is net iets anders dan van de 'gebruikelijke' accu's. Bij mijn (Freedom) accu zit de plus pool rechts naar je toe 'op de hoek'. Bij de RedTop startaccu's zitten de accupolen meer naar het midden van de accu en dat was een probleem bij mijn bus: de kabels waren niet lang genoeg EN ik moest een andere manier verzinnen om de accu vast te zetten. Nu zit de accu vast met de rand onderaan de lange zijden.

De grootste maat accu die in de accubak (onder de stoel en klepje dicht) past is (LxBxH): 280 x 175 x 175 mm.

Een accu kan geladen worden met ongeveer 10% van zijn capaciteit. De 71 Ah accu in mijn bus bijvoorbeeld kan met 7 ampère geladen worden, veel meer neemt de accu niet op door zijn inwendige weerstand. Dus het duurt even voor een lege accu weer goed vol zit.....(ca. 10 uur).
Zo'n Optima accu heeft een geringere inwendige weerstand en kan daardoor zo'n hoge koudstartstroom leveren, bijkomend voordeel is dat de accu daardoor ook met een hoger ampèrage geladen kan worden.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2400
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mij lader geeft maximaal 15A in bulkfase op +14V waarbij die vrij snel tot 80% laad. Daarna gaan de ampères snel omlaag en duurt het doorladen naar 100% veel langer dan de bulklading van 80%.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Kylienewman
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2020 01:04

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kylienewman »

Deze informatie was nuttig, bedankt!
AlanBaker
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2020 11:09

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door AlanBaker »

is het probleem opgelost? heb je een vergelijkbare batterijcapaciteit gevonden?je kunt het verplaatsen naar een andere plek, of niet? als de transactie het toelaat
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door wouth »

Kire schreef: 03 mei 2020 08:54
De grootste maat accu die in de accubak (onder de stoel en klepje dicht) past is (LxBxH): 280 x 175 x 175 mm.

Groet,

Erik.
En als je een beetje een handige donder bent, dan kun je de bodem van deze bak zo'n 2 cm laten zakken, zodat je (kwa hoogte) meer keuze hebt in accu-formaat.
I am Wouth and I approve this message
Plaats reactie