kabel hh accu en massa vraagje

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
sake
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door sake »

Ben van plan op twee plekken 12v voorzieningen te realiseren in de bus (cu '82 joker). Dit voor het voeden van een compressorkoelbox en opladen van laptop/telefoon etc. Bedoeling is een voorziening links van de koelkast (rooster) en bij/onder het dashboard. Lijkt mij verstandig aparte kabels te trekken vanaf de hh-accu naar de 12v voorziening. Zo blijft het originele circuit intact en vind geen verstoring plaats door mogelijk hoog stroomverbruik op een specifieke groep. Paar vragen:

- Welke draaddikte is aan te bevelen? Denk zelf 1mm2 (kwaliteitskabel uiteraard) bij een verwacht maximaal verbruik van 3 a 4 ampere (compressorkoelbox en opladen laptop bv);
- Momenteel zitten er drie kabels aan de accupool van de hh accu. Komen er dus twee bij, wat is een nette manier om deze kabelschoenen samen te laten komen op de pool. Oneindig kabelschoenen 'stapelen' lijkt mij niet de bedoeling;
- Waar sluit ik de massa op aan uitgaande van bovengenoemde plekken.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Wat is een kwaliteitskabel?

Stroom x afstand x 0,2 = juiste diameter. Ik houd zelf ook rekening met de piekstroom. Die 3 ampère bij 12 volt is nog geen 40 watt. Lijkt me erg weinig. De lader van mijn MacBook vraagt alleen al meer stroom.

Hylke
sake
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door sake »

hylkeanne schreef: 16 jun 2021 11:00 Wat is een kwaliteitskabel?
Kwaliteit is discutabel, maar in ieder geval geen bouwmarkt kabel met vaak (te) dikke isolatie. Kabel 'bestemd' voor automotive zijn, voor zover ik het begrepen, vaak flexibel en wat makkelijker te verwerken.
Stroom x afstand x 0,2 = juiste diameter. Ik houd zelf ook rekening met de piekstroom. Die 3 ampère bij 12 volt is nog geen 40 watt. Lijkt me erg weinig. De lader van mijn MacBook vraagt alleen al meer stroom.
Ja, piekstroom is een goede. De usb poorten die ik heb gekocht leveren kunnen 'maar' 3A leveren dus dat scheelt.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 744
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door hippie »

sake schreef: 16 jun 2021 10:28
- Momenteel zitten er drie kabels aan de accupool van de hh accu. Komen er dus twee bij, wat is een nette manier om deze kabelschoenen samen te laten komen op de pool. Oneindig kabelschoenen 'stapelen' lijkt mij niet de bedoeling;
- Waar sluit ik de massa op aan uitgaande van bovengenoemde plekken.
Zomaar wat voorbeelden , geen ervaring mee .
https://www.amazon.nl/BlueFire-Zekering ... 2039&psc=1
En
https://www.dewitschijndel.nl/dg-rubber ... gINgvD_BwE
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 744
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door hippie »

Foto van wat ik in de bus heb .
1623856749635.jpg
Centraal massa-punt gemaakt en zekeringenhouder met centraal +punt zodat niet alles op de accupolen hoeft .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1070
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door Coen »

Je schrijft niet wat het vermogen van de koelbox is. Dat is alles bepalend voor de kabeldikte.
Ziet er mooi uit bij Ronny maar dat gaat om relatief dunne kabeltjes.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 360.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 744
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door hippie »

Klopt , hoop dit binnenkort aan te pakken .
Maar is al zo sinds de bus omgebouwd is naar camper , meer als 12 jaar en nog geen problemen mee gehad .
Ben bezig (in m'n hoofd :roll: ) met een andere opstelling/inrichting van de keukenkastjes .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
sake
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door sake »

hippie schreef: 16 jun 2021 17:22 Centraal massa-punt gemaakt en zekeringenhouder met centraal +punt zodat niet alles op de accupolen hoeft .
Ok, dat is wel een mooie oplossing. Massa gaat naar de accu?
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
sake
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door sake »

Coen schreef: 16 jun 2021 17:42 Je schrijft niet wat het vermogen van de koelbox is. Dat is alles bepalend voor de kabeldikte.
32 Watt, stroomverbruik 0.5 to 2.75 volgens de specs.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 744
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door hippie »

sake schreef: 16 jun 2021 20:06 Ok, dat is wel een mooie oplossing. Massa gaat naar de accu?
Ja , huishoudaccu
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
sake
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: kabel hh accu en massa vraagje

Ongelezen bericht door sake »

Dit zijn de paneeltjes met bijgeleverde kabels (30cm).

Afbeelding
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Plaats reactie