blauw zwaailicht nu echt verboden

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

wauw, wie wordt daar nu nog wijs uit....... :roll: [[sad]]
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

:lol: Ik kan het begrijpen inderdaad. Maar helaas is de tekst toch redelijk duidelijk al is het vinden ervan soms een bitch en dan weet ik nog aardig de weg in deze materie. Als iemand een vraag heeft vwb dit soort dingen, ik vind het leuk om dit soort frutsels uit te zoeken dus schroom niet om te PB-en of een post te maken. Reactie zal niet altijd direct komen maar hij komt zeker!

Overigens zijn de kosten voor de Mickey's 90euro (N 515)

Ook voor deze geldt dat ik morgen iets meer spullen ter beschikking heb waardoor ik de zekerheid kan geven qua bedragen. Deze Regeling Voertuigen artikelen zijn helaas wel 100% zeker.

Voor wie het 'leuk' vindt om eens te snuffelen naar bedragen en feiten van bekeuringen zoek eens op 'feitenboekje 2010'. De PDF file is het boekje wat elke straatdiender gebruikt om de bedragen en feiten op te snorren. Het is gewoon openbaar en niets illegaal aan.
Vriendelijke groet,

Tim
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Per »

Ha Tim,

Goed gevonden! Ik had dus niet verder gekeken dan Artikel 5.2.64 Regeling Voertuigen. :oops: Dat nummertje 65 is erbij gekomen. [[head]]
Toch wel droevig blauwe lichtarmaturen mogen dus niet meer op ex-hulpverleners voertuigen en oldtimers. [[feuer]]
En dan hoor je ook nog dat alles naar gewoon doorzichtige armaturen toe gaat.
Het is gewoon afbraak. zo'n voertuig hoort er met blauwe armaturen te staan.
:offtopik: Ik zag vandaag een beetje achteraf bij Tongelaar in Mill nog een brandweer T3 staan iemand van hiero? :offtopik:

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
evert2
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 942
Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
Locatie: wyns nabij bartlehiem

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door evert2 »

Als of de duvel er mee speelt , gister een politiecontrole , en ook ik werd van de weg geplukt, naar de kant geloodst , ik dacht al , daar ben ik het bokje ... controle op rijbewijs , en kenteken , er stonden wel vier politie s , en de gene die ons naar de parkeerplek geleiden , bedankt en goede reis , geen woord over mijn zwaailamp [[toast]]
toch denk ik aan een dummy , een blauw metallic strandemmertje , staat toch niet ergens dat je geen speelgoed op een bus mag vervoeren?
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
Voormalig lid 91

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

toch lijkt het erop dat een oranje zwaailamp wel mag
Timy schreef: 2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.[/i]
blauw vervangen door amber mag dan wel
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

evert2 schreef:.... geen woord over mijn zwaailamp [[toast]]
toch denk ik aan een dummy , een blauw metallic strandemmertje , staat toch niet ergens dat je geen speelgoed op een bus mag vervoeren?
:lol: Zal je altijd zien idd!
Als ik eerlijk ben denk ik ook dat er weinig agenten zijn die zich;
A: interesseren voor dergelijke wetgeving
B: Geen ruk erom geven
C: liever echt boeven cq verkeersovertredingen pakken en
D: meeste fanatiekelingen op verkeergebied zijn ook autoliefhebber dus wij hebben weinig te vrezen.
Maar het is uiteraard altijd mogelijk.

Het emmertje is overigens een super oplossing!
Ik zit nog even te pluizen over de definitie van het woord 'lichtarmatuur' deze is namelijk, voor zover ik zie, niet beschreven in de Regeling Voertuigen. Als dit bijv. zou betekenen dat het een bepaalde lichtdoorlatendheid moet hebben kan je ook de originele 'dicht' spuiten/plakken. Hierdoor kan je wel de originele lamp behouden ipv een emmertje.
Wordt vervolgd....
Vriendelijke groet,

Tim
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

houtstoker schreef:toch lijkt het erop dat een oranje zwaailamp wel mag

blauw vervangen door amber mag dan wel
Nee...helaas.
Don't get me started ;)

Zie hier het antwoord op deze 'vraag'.


Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Artikel 30
1.Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht..... (volgt nog meer maar is niet relevant)

Regeling Optische en Geluidssignalen

Artikel 6
1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.


ff de tekst wat kleiner gemaakt aangezien t nogal een lap is...
Hetgene wat je quote gaat over de richtingaanwijzers cq waarschuwingslichten.
Het artikel beschrijft een aantal mogelijkheden waarbij je een oranje licht mag voeren. Als je je voertuig onder één van de bovenstaande voertuigen kan laten scharen heb je recht op een oranje lamp op het dak.

Ook hier geldt weer hetzelfde als bij de blauwe lamp en dat er naar mijn idee niemand om geeft maar just in case!

Als ik als irritant word ervaren hou ik ermee op hoor. :oops:
Uiteraard als ik fout ben hoor ik het ook graag! D'r is genoeg wetgeving om in te verdwalen namelijk.
Vriendelijke groet,

Tim
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Hey Jan,

Op zich heb je gelijk, maar het is hier nu wel een beetje mosterd na de maaltijd.
Regelgeving is niet iets wat leeft. Laat staan dat ik er spontaan na ga zoeken. Dan is het wel goed dat af en toe op deze manier dit soort zaken aandacht krijgen. Misschien wel een idee voor een apart topic. regelgeving.

En nu moet ik zeggen dat Tim's uitleg toch wel iets duidelijker vind dan het draadje wat je aanhaalt. Dus Tim, ik weet je vinden als ik de volgende keer iets wil weten over regelgeving [[thumbup]]

Neemt niet weg dat het draadje welke je aanhaalt ook erg duidelijk is.
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Per »

Hoi Jan,

Inderdaad hou het forum een beetje bij.
Zie mijn bericht in dit topic van di 14 sep, 2010 - 12:48.
De opmerkingen zijn wel behoorlijk achteraf.
Het was dezelfde Wout die dat mij al eens heeft uitgelegd.
Ik wist alleen niet dat hij het ook in een topic had geschreven.
Dat was voor mijn tijd.

Nu is alles wel mooi helemaal compleet.

Met vriendelijke groet, Perry
Perry
1986, wbx dg
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Per »

Aha Vanfest, ik heb dat filmpje van Busman gezien ja. :buiken:
Begreep je tochwel verkeert dacht iets te lezen wat er dus echt niet stond. :oops:
Mag er wel een beetje meer voor oppassen dat ik zo geen azijn-zeikerd ga worden.
[[bye]] Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

Ik voel me niet gekrenkt hoor :D

Ik heb vandaag nog even de bedragen gecheckt. Deze zijn voorlopig nog juist maar je weet het....de weledele demissionaire minister heeft een leuke 15% opslag bedacht [[head]] Overigens vwb de vragen moet je echt alleen met verkeerswetgeving/strafwetgeving komen want ik heb geen flauw idee van het privaatrecht. :D
Vriendelijke groet,

Tim
Gebruikersavatar
evert2
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 942
Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
Locatie: wyns nabij bartlehiem

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door evert2 »

hallo Jan en andere forumleden , Ik snap de regel wel als het gaat over pretverlichting , ik zou het ook niet op een gewone auto doen , echter ik wil mijn feuerwehr zo origineel mogelijk houden , ook de emblemen op de deuren zitten er op . brandslangen gaat me wel tever , maar dat is meer omdat ik mijn bus ook als gewone auto gebruik.
Ik heb wel de lamp er uit gehaald ,en de bedrading zit er niet meer in , dus kan ik laten zien dat ik hem ook niet per ongeluk toch kan laten zwaaien , hierbij dus , hij wordt nooit gebruikt, ook niet voor de gein. daarom vind ik het jammer dat er niet gewoon gezegd wordt dat hij als hij er op zit hij aantoonbaar onklaar moet zijn.
wat betreft mijn mickyoortjes ze kunnen goed zien welke kant ik opwil , en dat kan dus nooit onveilig zijn, maar ik verwacht daar ook geen probleem mee .
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

Ik zou persoonlijk ook de gok nemen. De kans dat je ervoor bekeurd wordt is aanwezig maar zoooo minimaal. En dan nog.... dan kost het een keer 96euro maar je hebt er dan als het goed is ook jaren plezier van gehad en nog in het vooruitzicht. [[thumbup]]
Vriendelijke groet,

Tim
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Daar moet ik Jan gelijk in geven.
En met dank aan info van Perry blijken de mickeymouse knipperlichten wel wettelijk te zijn toegestaan.
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Gebruikersavatar
Frank en Mijke
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 okt 2008 15:02
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Frank en Mijke »

Hallo,

Wij hebben de originele 112 stickers en het zwaailicht nog op de bus zitten. Hebben afgelopen jaar 10.000 km mee door Nederland, Frankrijk en Duitsland gereden maar nooit problemen gehad met politie. Behalve dan dat ze opgewekt zwaaien naar ons. Ik laat het zwaailicht dan ook op de bus zitten. Wel heb ik alle bedrading naar het zwaailicht en de sirene verwijderd.

Groeten, Frank
Onze Feuerwehr = T3 bouwjaar 1984, 1900 WBX DG
----------------------------------------------------------
website: http://www.026design.nl
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

JanmetDoKa schreef:Staat in het instructieboekje van oom agent niet dat hij de lamp in beslag moet nemen? Tref je eens een keer een fanatieke, dan ben je die mooie originele armaturen kwijt.
Officieel wel, helaas. Kans is klein dat het gebeurd maar misschien het risico niet waard. Ik heb geen flauw hoe moeilijk dat allemaal nog te regelen is.

Overigens zijn de Mickey lichten niet toegestaan. Dat heb ik met het Regeling Voertuigen artikel erbij beschreven..
Hier geldt alleen hetzelfde dat ik niet verwacht dat er snel tegen wordt opgetreden maar het kan dus zeker wel.
Vriendelijke groet,

Tim
Plaats reactie