blauw zwaailicht nu echt verboden

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Van Perry Heb ik de volgende info gekregen. Vanuit deze regels zijn de mickeymouse knipperlichten wel toegestaan:

De oortjes vallen in de kategorie waaraan je mag voldoen.
Maar ze moeten dus syncroon knipperen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 15-09-2010

Artikel 5.2.57 Regeling voertuigen
1.
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
Onderdelen a tot en met u:
a. twee mistvoorlichten;
b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;
c. twee extra stadslichten;
d. twee extra achterlichten;
e. twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
f. twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
g. twee staaklichten;
h. parkeerlichten;
i. één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;
j. extra achteruitrijlichten;
k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;
l. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
n. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
o. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, waarbij bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is;
p. werklichten;
q. een derde remlicht, indien dit licht niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht is, aangebracht overeenkomstig het gestelde in artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p;
r. twee dagrijlichten;
s. verlichte transparanten;
t. twee bochtlichten;
u. twee hoeklichten.

Net zoals bij punt B zijn mijn 2 extra grootlicht lampen voorop de bumper ook toegestaan.
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Per »

En nou is iemand me net voor. [[thumbup]] :buiken:

Ik heb die oortjes top knipperlichten net gekocht en klaar liggen om erop te zetten.
Had voor mezelf ook gekeken of die mochten dacht te hebben gelezen van wel.
Ergens anders had ik gelezen dat de 2 extra knipperlichten wel syncroon moeten knipperen en niet om en om (boven onder)
Ik weet niet meer waar.
Van andere heb ik begrepen dat apk meesters in het verleden wenste dat het top knipperlicht aan de voorkant geen licht uitstraalt. (e.g. met aluminium folie het binnenkant voorste glas afdekken of op een andere manier niet doorschijnend maken). In Duitsland schijnt dat weer wel te mogen maar in Nederland in het verleden niet. Dat is dat met de huidige regelgeving weer versoepeld kan het niet terug vinden.

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

owwwww Nu valt het kwartje pas bij mij....
Het zijn van die 'anwb'lichtjes?!
Ja die mogen inderdaad...op één of andere wijze had ik de mickey mouse lichtjes bedacht als een plaatje van Mickey Mouse IN het glaswerk.

My bad, volgende keer vraag ik om een foto zodat het duidelijker is. :roll:
Vriendelijke groet,

Tim
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Heb net een bericht gehad van Postbus 51. Had de vraag bij het Ministerie van verkeer en waterstaat neergelegt. Direct toen dit draadje begon en nu pas een antwoord. Het antwoord is hier al meerdere keren gegeven, maar wil dit toch nog evendelen.

--> antwoord
Geachte heer Hoveling,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt naar de regels omtrent het gebruik van een oldtimer voorrangsvoertuig.

Om een voormalig voorrangsvoertuig als personenauto te mogen gebruiken moeten de retroreflecterende stickers en de zwaailichten verwijderd worden.

Een personenauto mag niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan op grond van de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 van de Regeling voertuigen verplicht resp. toegestaan zijn.

Een voormalige brandweerauto is geen voorrangsvoertuig meer (waarvoor uitzonderingen gelden op bovenstaande eis) en moet dus aan de eisen voor 'gewone' personenauto's voldoen. De striping (retroreflecterende stickers) en zwaailichten zijn alleen toegestaan voor voorrangsvoertuigen, dus die moeten verwijderd worden.

Wat betreft het blauwe zwaailicht is het (in tegenstelling tot enige jaren geleden) niet meer voldoende om alleen de bedrading los te koppelen, maar het lichtarmatuur moet geheel verwijderd worden. Op grond van artikel 5.2.65 van de Regeling voertuigen mag een personenauto niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Siewerd Hartenhof

Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Voormalig Lid 27

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Hallo zwaailampfans... :buiken: :mrgreen:

Mijn schoonvader zit bij de politievoertuigengroep met een amerikaanse politie Goldwing.
Zij hebben buiten de toertochten en evenementen een zwarte skai hoes over de zwaailampen.
Op meetings, begeleidingsritten en truckruns mogen ze vaak in goed overleg gewoon blauw/rood licht voeren en af en toe de sirene even aan zetten, voor de sfeer ! :mrgreen: [[toast]]

Misschien moeten jullie voor info even met hun mailen of op de pagina zoeken ?
Zij hebben ook alleen maar hobbyvoertuigen....

http://www.politievoertuigengroep.nl/ht ... vgnl-1.htm

Groeten,
Ronald
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Nou, haal het blauw maar weg uit het onderwerp van dit Topic. Ik heb het nagevraagt bij de regelgever en heb het onderstaande antwoord gekregen:
29-09-2010

ons kenmerk: CEND/DCO-2010/3891

Geachte heer Hoveling,

Het is niet toegestaan om uw oldtimer in het verkeer te gebruiken, wanneer u de zwaailichten erop laat zitten; ook niet indien u de kappen van de zwaailichten zou vervangen door amberkleurige exemplaren. Het doet er daarbij niet toe of de lichten zijn aangesloten.
Een personenauto of een bedrijfsauto mag namelijk niet voorzien zijn van een zwaai-, flits- of knipperlicht, tenzij het gaat om:
- een motorvoertuig in gebruik bij politie
- een motorvoertuig in gebruik bij brandweer
- een motorvoertuig in gebruik bij een dienst voor spoedeisende medische hulpverlening
- een motorvoertuig van een door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen hulpverleningsdienst
- een motorvoertuig dat voor bepaalde werkzaamheden wordt gebruikt
(zie de artikelen 5.2.65, eerste lid, en 5.3.65 eerste lid, van de Regeling voertuigen)

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,

Marion de Groot
Medewerkster Staf-DG

........................................................................
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Directoraat-Generaal Mobiliteit
........................................................................
Volgens deze regels mag je er dan zelfs niet mee rijden als je de lampen afdekt met een hoes. [[head]]
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Gebruikersavatar
evert2
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 942
Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
Locatie: wyns nabij bartlehiem

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door evert2 »

Ik heb mijn emmertje al klaar , moet alleen maar nog even metalick blauw , het is een emmertje van vloerlijm geworden , mogen ze mij vragen of de zwaailamp er af kan :buiken: welke zwaailamp?? er staat nix over blauwe emmertjes op het dak, als je die maar niet kan verliezen.
Hij past mooi in de witte rand [[thumbup]]
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door de Hunter »

evert2 schreef:Ik heb mijn emmertje al klaar , moet alleen maar nog even metalick blauw , het is een emmertje van vloerlijm geworden , mogen ze mij vragen of de zwaailamp er af kan :buiken: welke zwaailamp?? er staat nix over blauwe emmertjes op het dak, als je die maar niet kan verliezen.
Hij past mooi in de witte rand [[thumbup]]
Evert, maak even een fotootje voor- en na de aanpassing, ben heel benieuwd naar het resultaat.
(misschien kun je die emmertjes in serie gaan produceren :buiken: )
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Gebruikersavatar
evert2
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 942
Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
Locatie: wyns nabij bartlehiem

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door evert2 »

ik heb het emmertje al gespoten , ik kan mm geen fotos plaatsen , omdat ik nu op een hele oude pc zit , de ´nieuwe is in de maak , als hij er op zit zet ik er wel een foto op , de kleur is niet helemaal goed , een beetje te licht , maar die spuitbus hadden we nog staan , misschien pas ik hem nog aan.
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
Voormalig lid 91

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Nog geen foto's Evert?

onlangs de eerste keer gelezen dat iemand een waarschuwing kreeg omdat blauw zwaailicht was gemonteerd (niet gebruikt) bij een oude T2 ambulance;
massie schreef:humn, vanavond voor het eerst hiervoor aangehouden....Mevrouw, dat zwaailicht is verboden...oja??? dat wist ik niet( blond en dom kijken heeft ook voordelen...) ...ook bij klassiekers?? Ja, dit is ws een ambulance ofzo geweest en heeft daarom een zwaailicht (idd agent, deze brandweerrode doka was vroeger een ambulance....???????!!!!) maar dat mag hij nu niet meer hebben en dat kan u een boete van € 460,- opleveren....
Zoveel?? dan had ik beter door rood kunnen rijden..Zeker mevrouw, ook wel 2 keer. Gelukkig deden Alexander en Jacqueline ook lekker onwetend en kregen we alleen een waarschuwing en moeten we de boel afdekken of verwijderen.
We zagen eruit als redelijke mensen (?) en hoeven ons niet met een kale doka te komen melden op het politiebureau, maar staan wel geregistreerd.
Morgen maar eens op zoek naar een hele grote sok...of zou beplakken met blauw ductape ook goed zijn???
Of de boetebedragen zijn aardig gestegen of deze agent probeerde bij te verdienen, maar met € 90,- red je het niet.
bron; http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php? ... 0&start=15
janvanrruth
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2010 22:26
Locatie: eindhoven

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door janvanrruth »

hoezo, zwaai,flits of knipperlicht?
als je het binnenwerk eruit haalt is het geen zwaai,flits of knipperlicht meer
het feit dat iets de uiterlijke verschijningsvorm heeft van iets anders maakt het nog niet tot dat andere....

jan
groet Jan

zoals wijlen mijn vader zei: als je wilt dat iets goed gebeurt moet je het zelf doen
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Bob »

Hè, hè, het is zo simpel. [[thumbup]]
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Timy
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 sep 2009 18:52

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Timy »

Zo simpel is het helaas niet, ze hebben niet voor niets Armatuur in de regeling voertuig gezet.
Overigens die 460euro is een bijzonder schot in de lucht geweest want het is echt niet meer als 90euro. Ik denk dat de beste man er gelijk bij heeft gerekend dat de lamp ook daadwerkelijk in gebruik etc was om zo met die 460euro de mensen te laten schrikken.
Overigens boetebedragen van 460euro kan een agent niet eens uitschrijven tenzij hij voor diverse feiten schrijft en je dit samen zet. Of hij heeft een feit gevonden dat door een OvJ wordt besloten met een vastgestelde boetetabel...

Feit is: Een lamp/armatuur mag helaas niet en kost evt 90euro (n650) met het risico dat de beste handhaver de lamp direct wil verwijderd hebben. Evt kan zelf het kentekenbewijs tijdelijk worden ingenomen tot de lamp is verwijderd waarna het weer wordt teruggegeven. Believe me on this one..
Ik heb zelf nog met een collega hierover een discussie gehad en hem ook het wettig en overtuigend bewijs geleverd dat het nou eenmaal 'maar' 90euro is. :wink:

Het emmertje is een oplossing die mag en kan! Het zal allicht vraagtekens oproepen maar je mag gewoon een blauwe emmer op je dak hebben!
Als je pech hebt krijg je alsnog een prent maar ga dan gewoon beroep aantekenen en ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat dit geseponeerd wordt.
Vriendelijke groet,

Tim
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Bob »

Ik wil de eerste agent wel spreken die kan beweren dat een lege kap van een zwaailicht, een verboden zwaai-, knipper- of flitslicht is.
Bob

2.5 TDI 2008
massie

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door massie »

onlangs de eerste keer gelezen dat iemand een waarschuwing kreeg omdat blauw zwaailicht was gemonteerd (niet gebruikt) bij een oude T2 ambulance;
Het gaat om een oude brandweerbus ipv ambulance
ik was erg verbaasd dat oom agent naast een brandweerrode doka stond en daar een ambulance in herkende....

Timy nav jouw reactie op het vct2 forum hier het vervolg:
Het zwaailicht zit er nu een jaar of 3 op en we hebben nooit eerder gedoe gehad hierover. Al stop ik nooit naast een politieauto bij het stoplicht...maar net even schuin erachter in z'n dooie hoek. Zo wachtend hebben ze anders teveel tijd om erover na te denken of dit wel mag.....
Het ging de agent denk ik om de blauwe kap. Hij heeft gelukkig niet gevraagd of het zwaailicht werkte (wat het natuurlijk wel gewoon doet...)
In eerste instantie begon hij over inleveren van het zwaailicht op het politiebureau maar daar heb ik tegen geprotesteerd. Zonde om een origineel klassieker onderdeel van een brandweerwagen in te leveren zodat zij het kunnen vernietigen. Volgens hem mocht een oranje kap of afdekken met iets wel...dus er zit nu maar een blauwe sok overheen.
Ik vond het bedrag ook wat absurd hoog, zeker in tegenstelling tot de berichten op het forum. daarom begon ik over beter door rood rijden.
Aangezien wij daar ter plekke onwetend deden over het wel of niet mogen van een zwaailicht op een klassieker, kon ik niet opeens over het bedrag gaan discuseren met oom agent nav van bedragen op het forum
Het was een vrij jonge streberige agent. Het zwaailicht was ook echt de enige reden dat hij achter me aan kwam. Hij stond in een zijstraat om af te slaan in tegengestelde richting van mij en toen ik voorbij reed wisselde hij zijn knipperlicht meteen de andere kant op en kwam mij achterna en wist ik meteen waar hij op uit was.
Het was einde van de maand en misschien zat hij € 460,- van zijn te halen target af.....

gelukkig bleef het bij een waarschuwing...wat het boetebedrag ook is, blijft zonde
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: blauw zwaailicht nu echt verboden

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Nog een waarschuwing,
het is de bedoeling dat je elk topicbericht hier op het forum afsluit met je echte naam
...wat het boetebedrag ook is, blijft zonde! :halt:
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Plaats reactie