accu's opladen

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

accu's opladen

Ongelezen bericht door reindert »

Heeft iemand hier een schema voor hoe dat loopt incl het nummer van het relais?

Ik heb het idee dat er namelijk iets goed fout zit, de start accu lijkt niet op te laden, de huishoud accu kookt over.

het kan ook zijn dat de huishoud accu blijft doorladen vanaf de start accu na het uitzetten van de motor. De start accu was leeg vanmorgen (zelfs met de massa sleutel los!


Wie o wie? :)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

http://www.bus-forum.nl/phpBB/search.ph ... mit=Zoeken
Hier kwam ik de uitleg topics tegen, hoe het werkt [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door reindert »

hee, jij gebruikt andere zoek woorden, het schema heb ik hier uit:

http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... en#p198041

jammer genoeg is mijn duits niet heeeeeel best. Ik zie bijvoorbeeld de start accu niet staan. Is dat de a1 in dit schema?
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Rechts in het schema zie je staan wat wat is.
A1 staat bij, batterie lade gerad/sitzbank

Theo
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door reindert »

Dat had ik gevonden theo, maar ik weet niet precies wat ze daarmee bedoelen, is dat de 12v -> 220v omvormer in de achterbank? Of gaan ze uit van 3 zitplaatsen voor en is dat de start accu?
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Engels is niet mijn sterkste kant, ik gebruik dan http://www.vertaalmachine.eu/ om de juiste betekenis te krijgen.
Een lade gerad lijkt veel op laad apparaat, en is geen accu.
Ik heb met een scheel oog naar het schema gekeken, en zag maar een accu beschreven.
Dat was de HH accu.
De andere kant van het relay, moet dan verbonden zijn met je start accu.
Denk ik dan hoor :D

Theo
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door reindert »

..... [[head]] :mrgreen:

zou best eens kunnen zeker! hahaha
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door krisg »

Er zijn 2 verschillende 'dingen'. Ttz, de lader onder de bank die in principe alleen laadt terwijl je stilstaat en aan de 230V hangt en de dynamo die laadt als je rijdt.

De eerste heeft 2 uitgangen, gescheiden door 2 diodes. Op het moment dat je motor niet draait, is je scheidingsrelais ook open, dus zijn het 2 losse accu's.

Als je begint te rijden, komt er spanning op de D+ klem, daardoor trekt het scheidingsrelais aan en staan beide accu's parallel en worden ook beide geladen door de dynamo.


Als je relais zou blijven hangen, en dus beide accu's parallel blijven staan, zouden ze, in het slechtste geval, allebei halfvol moeten zijn. Spanningsgewijs kan je het vergelijken met 2 communicerende vaten (lagere school :)) als de ene vol is en de andere leeg, loopt de helft van de volle naar de lege en ben je klaar.
Als ze allebei maar zus-en-zo geladen zijn, zou je lager dan half kunnen uitkomen maar dan is er volgens mij al iets anders mis met je accus.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door reindert »

de start accu is een jaar oud, de huishoud accu (gebruik ik niet, maar zeker een paar jaar). Ik zal eens kijken en meten vanavond
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Voormalig lid 91

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Zucht. Ik meen hier gisteren een post aan gewijd te hebben
krisg schreef:Als je relais zou blijven hangen, en dus beide accu's parallel blijven staan, zouden ze, in het slechtste geval, allebei halfvol moeten zijn.
Als ik Reindert zijn posts lees, heeft hij een kokende accu, dus een te hoge spanning! Nu kun je het in de hele auto gaan zoeken, maar de bron (defecte spanningsregelaar op de dynamo) had ik meen ik al aangegeven.
houtstoker schreef:Borrelende accu = (meestal) spanningsregelaar defect op de dynamo http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... &start=120
Even een duidelijke uitleg
achterop de dynamo zit een spanningsregelaar. Als deze defect is kun je dergelijke zaken tegen komen. Als de D+ geen stroom krijgt trekt het relais niet aan. Als het scheidingsrelais te hoge spanning krijgt kan het wel eens opgeven. Beide accu's worden dan niet meer met elkaar verbonden waardoor maar 1 accu (in dit geval de HH accu) wordt opgeladen. Los dus eerst de borrelende accu op en zoek dan verder. Een accu die borrelt die gaat zeker een keer kapot. Wat is er nu erger als een accu die borrelt? 2 accu's die borrelen?
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door reindert »

komt goed ad, dat ga ik ook eerst oplossen! eerst even kijken hoe! De dynamo kapot...ik hoop het toch echt niet, dat zou wat vervelend zijn...ach hebt blijft troep die japanse zooi
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Voormalig lid 91

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

De dynamo hoeft niet defect te zijn. Kijk eerst naar de spanningsregelaar
RikP
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 feb 2021 08:54

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door RikP »

Beste mensen,
Excuus als het antwoord al ergens staat, maar ik kon het niet precies vinden. Heb eenzelfde probleem, maar dan wanneer hij op de camping aan de stroom hangt. Startaccu borrelt na een tijdje en bij doormeten 14.x volt. Na afkoppelen loopt deze weer terug en na tijdje stopt het borrelen. Nu vraag ik me enkele dingen af:
1. Is dit gevaarlijk (we slapen er min of meer boven)
2. Zou de omvormer dit moeten voorkomen? Dat accu stopt met bijladen boven bepaald voltage.
3. Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Hartelijk dank alvast.

Groeten,
Rik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door krisg »

Stink het naar rotte eieren ? dan is het knalgas en gevaarlijk.
Het klinkt alsof je accu de geest gegeven heeft.

De 'omvormer' waar je van spreekt is, vermoed ik, de lader onder de bank ? die stopt normaal als je accu vol is, dat is geen rocketscience, dat is gewoon het principe van communicerende vaten, spanning accu=spanning lader => geen spanningsverschil en dus geen stroom = geen lading meer.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
RikP
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 feb 2021 08:54

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door RikP »

Dank voor reactie! Het stinkt niet, ik ruik er überhaupt niets bij. De omvormer onder de bank inderdaad.

Groeten,
Rik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: accu's opladen

Ongelezen bericht door krisg »

Die lader, de LG20, laadt beide accu's op uit dezelfde bron, veel elektronica zit er niet tussen, als je andere accu er niet van weet, ligt het eerder aan de accu dan aan de lader.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie